Gå til innhold

Hva er "riktig"/forventet lønn?


Anbefalte innlegg

Starta i en bedrift for 1 år siden, og godttok en litt mindre lønn (270) pga litt dårlig marked og for å få erfaring.

 

Utdanning:

IKT-driftsfag og fullført lærlingtid.

IT Drift

 

Sertifisering:

CCNA

Server 2003

Vista

Pluss noen spesifikke program-sertifiseringer

 

Erfaring:

Lærling-tia

Salg og teknisk support til små bedrifter og privat-markedet i 4-5 år.

Endret av Jobbmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Er det privat eller offentlig? Hvor i landet er det?

 

Uansett så tror jeg at du skal ligge fra 370' til 400' en plass, kommer selvfølgelig ann på kompetanse og nytteverdi for bedriften, det høres veldig ut som min egen arbeidsvei.

 

Har 3 år data fra HIO og nå 6mnd erfaring med mye av det samme som deg. Startet også litt lavere i lønn for så å øke nesten 12% etter 6 mnd.

Endret av Slystr
Lenke til kommentar

Det er snakk om at du bare har videregående ikt driftsfag og ingen høyere utdanning? I så fall vil jeg tro at den lønnen Slystr snakker om er fri fantasi. Men om jeg misforstår deg, og du faktisk har høyere utdanning, (høyskole/universitet) så kan det nok være riktig.

 

Men når man først er på innsiden, slik du er, skjer ting fort og derfra blir det bare synsing fra min side.

Lenke til kommentar

Heh, den lønnen er veldig fri fantasi ja, og langt fra noe sannhet.

Snittlønn for nyutdannede med -høyere utdanning- i fjor var en rundt 340 innenfor IT-yrker.

 

Personlig vil jeg påstå at 300+ er bra og over 350 er veldig bra.

 

Lønn for de med bare IKT-Driftsfag er som regel under 300 tusen.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg uenig i at 370- 400 000 er en utopi. Det kommer helt an på hvilken arbeidsgiver det er snakk om. Har selv hatt 400 000 med mindre utdanning enn "Jobbmann", hos et privat IT firma. Dette fikk jeg på grunn av kunnskap og personlige egenskaper mer enn formell utdanning.

 

En god ting før lønnsforhandlinger er at du sammenligner med hva du har tjent tidligere og hva dine kolleger, som er naturlig å sammenligne seg med, har i lønn.

 

Dine personlige egenskaper vil også kunne spille en stor rolle, spesielt hos private arbeidsgivere.

Lenke til kommentar

Men at noen får bra lønn betyr ikke at alle får det, når jeg nevner snittlønn betyr jo det at det finnes folk både under over over skalaen, logisk nok ;) Men det betyr ikke at alle bør forvente det.

 

De kan godt kreve det, men da får nok mange og et nei tilbake.

 

En mulig løsning er jo å se på andre jobber og se hva andre mener man er verdt, i "verste" fall kan jo det meføre at man går veldig mye opp i lønn. (enten der man jobber eller ved å skifte jobb)

Lenke til kommentar

Etter IKT, tok jeg et 1-årig løp med cisco og win-server med fullført sertifisering til slutt. Dette var en praktisk linje som gir litt praktisk erfaring.

Så jeg har litt mer enn bare standard fagbrev vil jeg si.

 

Jobber i det private.

Endret av Jobbmann
Lenke til kommentar

Starta i en bedrift for 1 år siden, og godttok en litt mindre lønn pga litt dårlig marked og for å komme meg inn/få erfaring.

 

Utdanning:

IKT-driftsfag og fullført lærlingtid.

IT Drift (Nettverk og Windows server)

Økonomi og regnskap

 

Sertifisering:

CCNA

Server 2003

Vista

Pluss noen spesifikke program-sertifiseringer

 

Erfaring:

Lærling-tia

Egen support-bedrift med salg til små bedrifter og privat-markedet i 4-5 år.

6 mnd som IT-sikkerhetstekniker

 

Stillingen jeg har nå er veldig variert, holder på med alt fra interndrift, support og innkjøp. Jeg trives veldig, men man jobber jo for penger og lurer på hva jeg egentlig burde forvente å ligge på?

Har snart lønnsforhandliger.

 

Takk for alle svar.

Jeg har lyst til og utdanne meg innen for IKT med nettverk og alt sånn... sånn normale bedrifter. eks Budstikka...

Hvilken linje gikk du på og litt annet kunner vært fint og vite.

Endret av anonymus94
Lenke til kommentar

Noen tips. :)

 

Det skader ikke å spørre om høyere lønn, men om det ikke nytter denne gangen så er effektive midler å jobbe på seg litt ansvar utover det du hadde i utgangspunktet, eller vite hva man vil kunne få om du begynner hos noen andre.

 

Nå skriver du ikke om du er midlertidig ansatt eller ansatt med permanent kontrakt. Det kan være litt vanskeligere å komme i forhandlersituasjon med midlertidig kontrakt virker det som.

 

Beklager, vet ikke hva du burde hatt i lønn. :(

Lenke til kommentar

Men at noen får bra lønn betyr ikke at alle får det, når jeg nevner snittlønn betyr jo det at det finnes folk både under over over skalaen, logisk nok ;) Men det betyr ikke at alle bør forvente det.

 

De kan godt kreve det, men da får nok mange og et nei tilbake.

 

En mulig løsning er jo å se på andre jobber og se hva andre mener man er verdt, i "verste" fall kan jo det meføre at man går veldig mye opp i lønn. (enten der man jobber eller ved å skifte jobb)

 

I følge tall fra NITO, var det i fjor et snitt på 33106 kr i mnd, etter 6 mnd erfaring. For hele landet. Dette er for noe som heter stillingsgruppe C (Stilling med vesentlig grad av teknisk og administrativ selvstendighet innen definerte rammer).

 

Dette gjelder selvfølgelig høyere utdanning (Høgskole/Universitet)

 

Hvis da TS ikke har "høyere" utdanning, aner jeg ikke hva som kan forventes.

Endret av Slystr
Lenke til kommentar

NITO er for det som var typiske ingeniør-utdanninger, 3åring høgskuleutdanning.

Dermed så er deira statestikk basert på at ein har vidaregåande + 3 års vidareutdanning, trådstarter har vidaregåande (inkl læretid) + 1 år med sertifisering.

Til samanlinking for søsterorganisasjonen Tekna (5åring siv.ing/cand scient/ master) er startlønna ca 420K.

 

For trådstarter vil nok ikkje cisco-sertifiseringene vere så veldig lønnspressande. Det må ein nok opp eit nivå for virkeleg presse lønna med (opp to nivå og 500K er lite CCIE....).

Lenke til kommentar

Jeg hadde 320k som startlønn etter endt lærlingtid.. og det var for 3 år siden.. Er nå oppe på rundt 370-380k i året + frynsegoder så dette lønnsnivået er nok ingen utopi nei..

 

Er nok dere som har lavere som er ræva i jobben dere gjør :)

 

 

Utdanning:

IKT-Fagbrev

2år lærling hos Asker & Bærum Sykehus

1 år Som Pizzasjåfør og Selger hos Datakjeden Oslo

2,75år som IT-Tekniker hos Acer Norge AS

Og nå jobber jeg på den 9 mnd som IT-Konsulent hos min nåværende arbeidsgiver :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lønna ligger vel fra 270 000 og oppover for en fyr som er nettopp ferdig med IKT fagbrev, men det har litt å si hvor du søker også. Men ettersom du har en del sertifiseringer og erfaring fra tidligere så er 270 000 ganske lite. Tror nok du burde se etter en annen jobb mens du prøver å forhandle med lønnen din. Ser for meg at en plass mellom 330 000 - 360 000 er en lønn for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...