Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

100% tillegg på helligdager?


Drunk_Panda

Anbefalte innlegg

Jeg jobber nå på bunnpris i helgene, hver lørdag og søndag. Egentlig er det vel slik at man må jobbe 52 timer mnd, for å få tillegg, men dette gjelder vel ikke helligdager også? (Søndag)

 

Grunnen til at jeg poster dette er fordi en kunde tilfeldigvis sa til meg; "Ja du tjener vel godt når du jobber disse søndagene", jeg svarte jo nei, siden jeg ikke får tillegg. Han sa han jobbet i LO eller noe, og sa han var rimelig sikker på at jeg hadde krav på 100% tillegg på helligdager. Så hva stemmer egentlig? Er mange andre butikker rundt om som gir tillegg, selv om folka bare jobber en gang i blant (Deltid).

 

Hvis det er slik at jeg skal ha tillegg, så snakker vi om rundt 30 søndager jeg ikke har fått tillegg for....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er bestemt ut i fra den tariffavtalen du måtte ha med din arbeidsgiver.

Når det gjelder søndager så er ikke dette en helligdag.

Det er kun 1. og 17. mai som er regulert etter loven (LOV 1947-04-26 nr 01: Lov om 1 og 17 mai som høgtidsdager.)http://www.lovdata.no/all/hl-19470426-001.html

 

Arbeidsgivere kan altså avtale lokalt eller gjennom tariffavtaler bedre ordninger! Men dårligere enn loven har de ikke lov å gi.

 

Har selv jobbet på bensinstasjon, og der fikk vi aldri 100% på søndager. Det er svært få bedrifter som er fast åpen på søndager som oppererer med 100% tillegg. Det være seg peppes pizza, Bunnpris eller en statoil stasjon.

Vi fikk derimot 100% tillegg på helligdager som skjærtorsdag, 1. juledag, 1. nyttårsdag og alle slike røde dager - men dette sto i tariffen vår også. Har selv jobbet på julaften uten en eneste krone i tillegg, så.

 

Vi fikk vel 24 - 30,- kr tillegg i timen på søndag - litt avhengig av når på døgnet. Som du nevner, så hadde vi også denne regelen om 52 timer i mnd som minstekrav for å få utbetlalt tillegg.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Sikker på det?

 

§ 2. Helligdager

 

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

b) nyttårsdag (1. januar),

c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),

d) langfredag (siste fredag før første påskedag),

e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars (ved skuddår 20. mars)),

f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag),

g) Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag),

h) første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag),

i) annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag),

j) første juledag (25. desember),

k) annen juledag (26. desember).

Lenke til kommentar

Sikker på det?

 

§ 2. Helligdager

 

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

b) nyttårsdag (1. januar),

c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),

d) langfredag (siste fredag før første påskedag),

e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars (ved skuddår 20. mars)),

f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag),

g) Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag),

h) første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag),

i) annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag),

j) første juledag (25. desember),

k) annen juledag (26. desember).

Ikke helligdag i den rettning trådstarter sikter til med 100% tillegg nei :)

Lenke til kommentar

Det er lovfestede helligdager i Norge, uansett hvilken trosretning du tilhører. ;)

 

Om man har krav på overtid disse dagene er et annet spørsmål, og så vidt jeg vet har man ikke noen slik lovfestet rett. Spørsmålet blir jo da om arbeidsgover er organisert i NHO, og om trådstarter gidder å organisere seg.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...