Gå til innhold

Er blitt trukket penger fra konto uten å ha gitt samtykke


AM6

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå har det seg slik at jeg handlet meg en snowboardpakke fra Junkyard.no tidlig på Januar.

Det viste seg at skoene jeg fikk ikke passet meg, så de ble sendt tilbake.

Jeg ble tilbakebetalt det skoene kostet, kroner 1899,- den 21 januar.

Sko ble da handlet i butikk istedet :)

 

Men isted sjekket jeg kontoen min, og jeg syntes at det manglet en tusenlapp.

Jeg gikk på nettbanken, der viste det seg at junkyard.no har trukket 1207,20,- kroner fra meg i forrigårs. Altså den 17.02!

 

Hvordan er dette mulig?

Og er det i det hele tatt lov?

 

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lov å ta penger fra andres konto uten tillatelse (no shit), men ettersom ingen vet hvorfor de har gjort det, er det litt tidlig å spekulere i om det er lovlig eller ikke.

 

Hvis du virkelig ta kontakt med noen i kveld, ringer du Phillip Vogt (900 93 835) som står oppgitt som daglig leder i TPT AS.

 

Edit: Du ser det står Telefontider mandag - fredag 9-13 på kontaktsidene?

Endret av Runar
Lenke til kommentar

De er et brukersted og har kortopplysningene dine, så det er klart de har mulighet til å trekke kortet ditt.

 

Men de har ikke lov til å gjøre det uten at transaksjonen er autorisert av deg. Hvis det mot formodning ikke skulle løse seg ved å kontakte sjappa, kan du reklamere til din bank, så trekker de pengene tilbake for deg.

Lenke til kommentar

Runar: Takk.

Ja jeg vet at shappa har åpnet 9-13, og sist jeg prøvde å ringe de i den tida så var nummeret ugyldig. Er bare det...

Jeg får vel vente til over helga... :/

 

Takker for tips i forbindelse med nummer :) Men plager ikke noen på telefon på helg pågrunn av dette :)

 

 

yaddah: Er du sikker på at banken bare kan trekke tilbake penger helt uten videre da?

I bunn og grunn skulle man tro det, i og med det er mine penger..

En kompis fortalte at de kunne miste rettighetene ved online betaling, for dette var vist strengt ulovlig.

Takk til deg også! :)

Lenke til kommentar

Vel, eieren av sjappa har ei arbeidstid på lik linje med alle andre. Å ringe angående arbeid utenfor arbeidstid er uhøflig. Og eg synes det er litt vel tidlig å anta at det er lureri på gang her.

 

Så eg foreslår å vente til mandag og ringe i angitt åpningstid. Siden du da ikke får tak i de på angitt nummer så ville eg ringt på eiers mobilnummer. Godt mulig han har vinterferie, men siden du da i det minste ringer i åpningstiden og hovednummeret ikke virker, så er det en del mer takhøyde for slike ting.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

 

yaddah: Er du sikker på at banken bare kan trekke tilbake penger helt uten videre da?

I bunn og grunn skulle man tro det, i og med det er mine penger..

 

Hvis du har en legitim sak, så ja. Dette kalles "chargeback". Butikken kan motsi kravet, men bevisbyrden ligger på dem, ikke deg. Du er imidlertid pliktig å først forsøke å løse problemet mot butikken. Mer om dette her, hvis du er spesielt interessert : http://en.wikipedia.org/wiki/Chargeback

 

Butikken kan også få store gebyrer for slike "chargebacks", og som du sier kan de miste kontrakten med VISA hvis de har for mye av det, så det er i deres interesse å ordne opp uten at du trenger å kontakte banken din.

Lenke til kommentar

Det er klart at du kan plage eieren med dette i helga. Han har jo tatt pengen dine!!!

Bare ring og hør hva som har skjedd! Ikke vær pysete i saker som dette.

-----------------------

Vel,normal folkeskikk vil være å bruke kontortiden..det er menneskelig å feile,og det å plage folk i helga er unødvendig...

 

Vel, normal folkeskikk vil være å ikke forsyne seg av folks penger..det er menneskelig å bli forbanna på det og plage folk i helga er like normalt...

Lenke til kommentar

Vel, normal folkeskikk vil være å ikke forsyne seg av folks penger..det er menneskelig å bli forbanna på det og plage folk i helga er like normalt...

Helt fullstendig riv ruskende galt! Ser du virkelig ikke forskjellen, så får jeg forklare.

 

Er det gjort en menneskelig feil, er det ikke gjort med overlegg, og ikke ment som en fiendtlig handling mot kunden.

 

Ringer du butikkeieren for å plage han på fritiden, da er det faktisk gjort med overlegg, og du gjør det fordi du er "forbanna" som du selv sier... med andre ord; en fiendtlig handling. For å si det sånn, så kan det virke mot sin hensikt da butikkeieren med vilje velger å vente et par dager ekstra med å tilbakeføre pengene, fordi han føler at kunden invaderte hans fritid.

 

Er du så utålmodig at du ikke kan vente noen få timer med å ordne opp i en sak, så regner jeg med at du er overmenneskelig og aldri gjør en feil selv. Det er tydeligvis noen som faktisk tror så godt om seg selv.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

"Vel, normal folkeskikk vil være å ikke forsyne seg av folks penger..det er menneskelig å bli forbanna på det og plage folk i helga er like normalt... !"

-----------------------------

Haha latterlig!

 

Så hvis jeg får f.eks får igjen for lite vekslepenger så har jeg rett til å plage kassadama privat hele helgen? Eller hvis avisen ikke blir levert på døren så kan jeg plage avisgutten ?

 

Si gjerne ifra hvor du jobber (hvis du jobber),så kan jeg bli ekspedert av deg,siden du aldri gjør feil.Og hvis du gjør feil,så får jeg sikkert ditt private telefon-nummer...jeg har jo rett til å plage deg :-)

Endret av OlaOlablakken
Lenke til kommentar

Vel, normal folkeskikk vil være å ikke forsyne seg av folks penger..det er menneskelig å bli forbanna på det og plage folk i helga er like normalt...

Helt fullstendig riv ruskende galt! Ser du virkelig ikke forskjellen, så får jeg forklare.

 

Er det gjort en menneskelig feil, er det ikke gjort med overlegg, og ikke ment som en fiendtlig handling mot kunden.

 

Ringer du butikkeieren for å plage han på fritiden, da er det faktisk gjort med overlegg, og du gjør det fordi du er "forbanna" som du selv sier... med andre ord; en fiendtlig handling. For å si det sånn, så kan det virke mot sin hensikt da butikkeieren med vilje velger å vente et par dager ekstra med å tilbakeføre pengene, fordi han føler at kunden invaderte hans fritid.

 

Er du så utålmodig at du ikke kan vente noen få timer med å ordne opp i en sak, så regner jeg med at du er overmenneskelig og aldri gjør en feil selv. Det er tydeligvis noen som faktisk tror så godt om seg selv.

 

 

Alle feil er i utgangspunktet menneskelige feil, og enkelte mennesker feiler mer enn andre, så det argumentet er latterlig. Like latterlig som å forsvare en som har forsynt seg med andres penger.

Det er en like fiendtlig handling å stjele penger, så det er på sin plass at kunden kan plage han i fritida hans for å få tilbake pengene sine. Det er i dine øyne tydligvis greit å innvadere noens konto, men ikke fritid. Makan til hodestups syn...

Lenke til kommentar

"Vel, normal folkeskikk vil være å ikke forsyne seg av folks penger..det er menneskelig å bli forbanna på det og plage folk i helga er like normalt... !"

-----------------------------

Haha latterlig!

 

Så hvis jeg får f.eks får igjen for lite vekslepenger så har jeg rett til å plage kassadama privat hele helgen? Eller hvis avisen ikke blir levert på døren så kan jeg plage avisgutten ?

 

Si gjerne ifra hvor du jobber (hvis du jobber),så kan jeg bli ekspedert av deg,siden du aldri gjør feil.Og hvis du gjør feil,så får jeg sikkert ditt private telefon-nummer...jeg har jo rett til å plage deg :-)

 

 

Selvfølgelig kan du gjøre det! De feilet og enhver feil må få en konsekvens, ellers vil feilen oppstå på nytt og på nytt.

Det er feilen med hele samfunnet i dag at altfor mange ting blir forklart som menneskelige feil, i stedet for å slå fingrene på de som gjorde feilen, helt til de lærer. Altfor få ting får en skikkelig konskvens. Dessverre er det slik at de fleste mennesker er mindre smarte og dermed heller ikke i stand til å lære på egenhånd. Konsekvenser er derfor et must.

 

Den dagen jeg begår en feil som resulterer i noe negativt for deg så skal jeg med glede gi deg mitt telefonnummer. Problemet med dette er at jeg sjelden feiler, og når jeg feiler så er jeg klar nok i hodet, i motsetning av de fleste andre, til å se hva feilen var, samt rette opp i det og ikke gjenta feilen.

Endret av MogensAlfonse
Lenke til kommentar
Det er en like fiendtlig handling å stjele penger, så det er på sin plass at kunden kan plage han i fritida hans for å få tilbake pengene sine. Det er i dine øyne tydligvis greit å innvadere noens konto, men ikke fritid. Makan til hodestups syn...

 

Du misforstår nok ganske grovt her.

 

Det er ikke snakk om å stjele penger. En slik feil kan skje med så lite som ett tastetrykk, og så lenge det ikke er gjort med overlegg, så er det ikke regnet som en fiendtlig handling. Det er ganske opplagt for de fleste av oss.

 

Da kan man vente en dag ekstra for å få ordnet feilen. Bankene gjør særdeles lite i helgene uansett, så du får ikke pengene tilbake på konto noe raskere av den grunn. Hva er da grunnen for å forstyrre en persons fritid annet enn for å være "jævlig"?

 

Da ender hele saken med at en eller annen kundebehandler har gjort en menneskelig feil, uten å mene noe vondt med det, mens du bestemmer deg for å plage den personens arbeidsgiver bare for å være en drittsekk.

 

Problemet med dette er at jeg sjelden feiler, og når jeg feiler så er jeg klar nok i hodet, i motsetning av de fleste andre, til å se hva feilen var, samt rette opp i det og ikke gjenta feilen.

(min utheving)

Som tidligere sagt... enkelte tror visst veldig godt om seg selv. Dessverre tar de fleste veldig feil allerede her, og da er den påstanden allerede ugyldig. Heldigvis vokser de fleste av seg denne overtroen på seg selv når de kommer over tenårene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...