Gå til innhold

Trenger verden en frelser?


Anbefalte innlegg

I Superman Returns har Luois Lane vunnet Purlitzer-prisen for sin artikkel om hvorfor verden ikke trenger Supermann. Etter at de rystes av katastrofer Supermann redder dem ut ifra, skjønner hun at hun tok feil. Og Supermann gjør henne også oppmerksom på dette:

"I hear everyhing. You wrote that the world does'nt need a savior, but every day I hear people crying for one."

 

Så trenger ikke verden en frelser?!

Endret av jkrist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå redder jo supermann folk fra fysiske ting og trusler, jesus redder deg bare i etterlivet. Verden trenger ikke en frelser, men de som gjerne vil tro på ett liv etter det fysiske på jorda trenger en frelser for å komme inn i en eller annen evighet/paradis.

 

En ananas kan også være vår frelser, hvis man tror hardt nok på det...

Lenke til kommentar
Så trenger ikke verden en frelser?!

Hva er det å frelses fra om jeg tørr spørre? Er det den kristne selvpålagte synden vi skal frelses fra? Eller er det skatten han har tenkt på å frelse oss fra?

 

Personlig har jeg hatt null brukt for en frelser da jeg aldri har hatt noe å frelses ifra. Synden de kristne driver å snakker om er jo selvpålagte synder og er jo i de fleste tilfellene noe som bryter med den menneskelige natur og derfor bare tull å innbille seg at du synder på ditt og synder på datt når en ikke trenger å innbilde seg slike kunstige synder med mindre man trenger den synden for å opprettholde frelsen og her har vi vel sakens kjerne. Kristne tror på arvesynden, synden de tror vi har fra adam og eva (selv om alle i dag kan forklare dem at det aldri har vært noen adam og eva i en gud eplehage) pluss en rekke andre synder (som at det er syndig å se på ei fin dame ossv osv) gjør at de TRENGER jesus for å frelse dem inn i paradis. Jeg ser på dette som å la seg smitte av en sykdom og håpe doktor Jensen har en kur som tar sykdommen vekk.... Altså helt unødvendig?

 

Så hva skal vi med denne frelsen da? Personlig har jeg ikke hatt behov for noen frelse i løpet av de siste snart førti årene jeg har vært ateist. Jeg har aldri bedt, aldri tilbedt eller aldri tenkt at ånder eller guder må redde meg på den tiden, jeg har ikke engang lyst på evig liv (Selv om de kristne påstår at det vil bli en evig happytripp der gud eier hjernen min...), så hva i all verden skal jeg med en gud da?

 

Trenger vi guder? Nei, vi gjør ikke det. Tiden som kommer er tiden religion kommer mer og mer på vikende front ser det ut til, da de fleste aksepterer at vi faktisk har det bedre uten å måtte fylle hverdagen med religiøs overtro. Her har du de kristne som hele tiden vil hevde at vi trenger en ro inni oss, men jeg har aldri vært så rolig inni meg som da jeg kom ut av tankefengslet kristendom og befridde meg fra storebror-gud-ser-deg-alltid lenkene jeg satt med den gangen jeg trodde på dette, så hvorfor i all verden skal jeg dra over meg bekymringer i noe som er en kunstig synd? Trenger jeg ro og harmoni setter jeg på Metallica eller noe lignende, det gir ro for meg(Skal faktisk til fornebu i april og roe meg ned på metallica konsert, så ser du en gamling der er det bare meg :p ). Kunst gir meg masse og ikke minst, kone, barn familie og venner gir meg en masse, så jeg trenger ikke noen frelser eller storebror som ser alt jeg gjør, takk som byr!

 

Men det er artig å se hvordan kristne resonerer og ikke minst hva de lærer fra andre religiøse, for de tror faktisk at verden aldri har vært mer fucked up enn i dag og skjønner ikke at vi i dag mottar nyhetene samme sekund omtrent som det skjer kontra før, da det var en hel masse vi aldri fikk vite om engang og det derfro virker langt verre i dag enn før. Vi har høyere standarder, lengre levetider, bedre helse, rettferdigere lover, ja bedre omtrent alt mulig rart i vårt sekulære samfunn enn noen av de andre kan skryte på seg i religiøse samfunn, eller før, da flere trodde på denne frelseren. Så hvorfor opprettholde troen på en frelser?

 

Slik jeg ser dette så er dette med denne frelseren kun påstander, som alle andre religioner, så hvorfor legger vi så mye i påstander? Hvorfor er påstandene om jesus mer verdt en andre likelydende påstander? Tror de troende like mye på andre påstander? Nei, ikke sist jeg sjekket, så hvorfor tror de så fælt på disse påstandene som er nedskrevet i en gammel bok da? Jo, fordi hele religions bløffen går ut på å lure de som skal tro dette til å tro at det er sannhet! For dem så er det ikke påstander, det er sannhet. Bibelen er sannhet, men for meg er den påstander like gyldige som alle andre påstander, der er forskjellen tror jeg og en av grunnene til at jeg ikke tror på noen religiøs tro. Ingen av disse påstandene er sannhet for meg og det burde det ikke være for noen andre heller, men dessverre er de det.

 

Så mitt svar er definitivt: NEI, vi trenger ikke en frelser!

I dag klarer vi oss fint uten å måtte tro på en fiktiv gude ting med alle de utskuddene som følger med. Jeg vet det, for jeg har nemlig prøvd det! Og til de kristne vil jeg si: vær så snill og la være å komme med satan, for med mindre dere ikke anser satan som langt klokere og sterkere enn guden deres så må dere ikke innbille dere at jeg ville falt for hans triks. JEg tror ikke på satan heller, som forøvrig er en figur som er enda mer latterlig enn det gud fremstilles som, så det blir bare et hån og en nedrakking pluss et gedigent forsøk på å opphøye seg som smart selv når dere religiøse vrenger ut av dere at satan har lurt oss til ikke å tro på gud, for det gjør guden deres til en utrolig liten og dum gud når du tenker logisk på det!

Lenke til kommentar
Så trenger ikke verden en frelser?!

 

Det at man trenger noe vil si at man ikke kan være foruten det.

I den vanlige "fysiske" verden vil jeg påstå at man egentlig ikke trenger en frelser.

Ja; det skjer katastofer og folk dør, men det har det gjort i tusenvis av år, og vi er her fortsatt.

 

Om man tenker på en litt mer personlig basis, så tror jeg kanskje ikke verden trenger en frelser, ettersom det f.eks finnes en rekke ateister og agnostikkere som klarer seg helt fint uten noen frelser (hvertfall i en spirituel sammenheng).

Likevel tror jeg det er mange religiøse folk som trenger en slags frelser. Det betyr ikke nødvendigvis at det finnes en slik frelser, men mange mennesker finner trøst i å hvertfall tro at det finnes en. Så om ikke verden trenger en frelser, så er det hvertfall mange mennesker som føler de trenger en.

Lenke til kommentar

Jeg kunne forsåvidt trenge en frelser akkurat nå; gjerne Supermann, men Spider-Man hadde også vært velkommen.

 

Barnemorderen Jesus Kristus (og krigsforbryterpappaen) klarer jeg meg derimot uten:

Og barna hennes vil jeg drepe med pest. Slik skal alle menighetene få erfare at jeg er den som gransker nyrer og hjerter, og som gjengjelder hver og en av dere etter det han har gjort.
Johannes' åpenbaring 2:23

 

Jesus Kristus er ikke fredelig og snill, han er stormannsgal og farlig. Comebacket på gjerne utebli for min del.

Lenke til kommentar
Nå redder jo supermann folk fra fysiske ting og trusler, jesus redder deg bare i etterlivet.

En ananas kan også være vår frelser, hvis man tror hardt nok på det...

Nei, Jesus vil hjelpe oss med alle våre sorger og problemer i dette livet også. Bare les i Bibelen hvor mye den handler om Guds omsorg for oss og hvordan han hjelper de undertrykte. Mange mennesker erfarer hvordan Gud mirakuløst hjelper dem gjennom vanskelige ting og hvordan Gud tar bort frykt og angst. Bare se på hvordan vår frelser, Jesus helbredet alle de syke og gav fortapte mennesker håp! Og det gjør han fortsatt idag!

Men selv hvor hardt man skulle trodd på en ananas kan jo ikke en ananas hjelpe deg noe!

Bibelen inneholder masse løfter fra Gud hvordan han vil hjelpe oss, her er noen

"Kom til Meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og Jeg vil gi dere hvile!" - Mat 11:28

"Frykt ikke, for Jeg er med deg. Se deg ikke rådvill omkring, for Jeg er din Gud. Jeg styrker deg, ja, Jeg hjelper deg, Jeg holder deg oppe med Min rettferds høyre hånd." - Jes 41:10

"Vær ikke bekymret for noe, men la i alle ting deres bønneemner* komme fram for Gud i bønn og påkallelse med takksigelse. Og Guds fred som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus." Fil 4:6f

"Vår hjelp er i Herrens navn, Han som dannet himmel og jord." Sal 124:8

"Gud er vår tilflukt og styrke, en hjelp i trengsler, en hjelp som er funnet overmåte stor." Sal 46:2

 

For mange må det en katastrofe til for at de skal skjønne at vi bare er svake mennesker som er avhengige av Gud. Tenk deg om du hadde blitt rammet av alvorlig katastrofe eller sykdom som hverken deg eller medmennesker kunne gjøre mye med. Ville du ikke en gang da søkt etter Gud som vil trøste deg og gjenopprette livet ditt?

Lenke til kommentar
For mange må det en katastrofe til for at de skal skjønne at vi bare er svake mennesker som er avhengige av Gud. Tenk deg om du hadde blitt rammet av alvorlig katastrofe eller sykdom som hverken deg eller medmennesker kunne gjøre mye med. Ville du ikke en gang da søkt etter Gud som vil trøste deg og gjenopprette livet ditt?

 

Hvis jeg hadde blitt alvorlig syk hadde jeg søkt trøst og samvær med min familie og venner, gjenoppretting (regner med du mener å bli kurert) av livet mitt hadde jeg lagt i hendene til leger og annet sykepersonell.

 

Nå har jeg aldri vært i en sånn situasjon, men tviler på at jeg ville bedd til Gud om hjelp.

Lenke til kommentar

 

Nå redder jo supermann folk fra fysiske ting og trusler, jesus redder deg bare i etterlivet.

En ananas kan også være vår frelser, hvis man tror hardt nok på det...

Nei, Jesus vil hjelpe oss med alle våre sorger og problemer i dette livet også. Bare les i Bibelen hvor mye den handler om Guds omsorg for oss og hvordan han hjelper de undertrykte. Mange mennesker erfarer hvordan Gud mirakuløst hjelper dem gjennom vanskelige ting og hvordan Gud tar bort frykt og angst. Bare se på hvordan vår frelser, Jesus helbredet alle de syke og gav fortapte mennesker håp! Og det gjør han fortsatt idag!

Men selv hvor hardt man skulle trodd på en ananas kan jo ikke en ananas hjelpe deg noe!

Bibelen inneholder masse løfter fra Gud hvordan han vil hjelpe oss, her er noen

"Kom til Meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og Jeg vil gi dere hvile!" - Mat 11:28

"Frykt ikke, for Jeg er med deg. Se deg ikke rådvill omkring, for Jeg er din Gud. Jeg styrker deg, ja, Jeg hjelper deg, Jeg holder deg oppe med Min rettferds høyre hånd." - Jes 41:10

"Vær ikke bekymret for noe, men la i alle ting deres bønneemner* komme fram for Gud i bønn og påkallelse med takksigelse. Og Guds fred som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus." Fil 4:6f

"Vår hjelp er i Herrens navn, Han som dannet himmel og jord." Sal 124:8

"Gud er vår tilflukt og styrke, en hjelp i trengsler, en hjelp som er funnet overmåte stor." Sal 46:2

]

Påstander og atter påstander..... :no:
For mange må det en katastrofe til for at de skal skjønne at vi bare er svake mennesker som er avhengige av Gud. Tenk deg om du hadde blitt rammet av alvorlig katastrofe eller sykdom som hverken deg eller medmennesker kunne gjøre mye med. Ville du ikke en gang da søkt etter Gud som vil trøste deg og gjenopprette livet ditt?

Nei jeg har aldri hatt behov for en gud på den måten du beskriver nei. Eller på noen andre måter. Det gikk nemlig opp for meg for snart førti år siden at jeg ikke trengte noen overmakt for å klare meg og til tross for at jeg ved flere anledninger har stirret døden i hvitøyet har jeg aldri, ikke en eneste gang, engang tenkt at noen gud skulle få meg ut av den klemma, da det falt på meg å gjøre noe med det og jeg er da her enda? :)

 

Men ærlig talt, trenger du en å skylde på kan sikkert en sånn frelse type være midt i blinken, men ikke tro at alle trenger en er du snill, for det gjør ihvertfall ikke jeg. Det er år og dag siden jeg lærte å stole på meg selv, både på godt og ondt, og selv om jeg står fritt til å gjøre hva pokker jeg vil velder jeg å være ærlig, oppriktig og hjelpsom mot de jeg møter, selv om jeg ikke har noen følgesvenn som jeg kan føle at redder meg i kinkige situasjoner... :)

 

Noe flere burde prøve, du må bare ha trua på deg sjæl!!!!

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det er større sjans for at en ananas kurerer kreft enn for at gud gjør det. Og den magiske ananasen jeg prater om er roten til alt liv i universet. I begynnelsen var den bare ett frø, og alt var mørkt, men så begynte den å vokse og skallet som den fikk fallt av og lagde jorda, en kald stein i rommet. Ananasen fortsatte å vokse og dens blader falt av og gjorde planeten helt grønn og frodig. Dette var heller ikke nok for ananasen, og når alt skallet var borte og bladene omkranset planeten så rant saften utover denne ensomme planeten og ble til hav og sjøer.

 

Ananasen delte seg så opp i biter og ringer og bitene ble til alle stjernene og planetene, en av ananas ringene la seg rundt den ene planeten, som vi kaller saturn, det kan du selv bevitne.

 

Etterhvert tørket det som var igjen av ananasen og selvantente og utgjør idag vår sol som er lik i farge som ananas.,.Når vannet begynte å fordampe dalte det ned igjen som vanndråper. Den hellige ananas saften som traff vårt frodige landskap ble til dyr, og alle de dråpene som traff vannet ble til fisk. Etterhvert oppstod menneskene, de er ananasens beste vesen og kommer fra den beste safta som fantes på ananasen, derfor kan vi tenke og lære.

 

Ananasen vil at alle mennesker skal spise ananas og dyrke den slik at vi aldri går tom, den som ikke dyrker den vil, når de dør måtte spise kun poteter i all evighet.

 

DE som følger ananasens vilje vil få ett herlig etterliv med ananas senger og all ananasen man orker i en evighet som er helt fantastisk og fylt av godhet. Ananasen krever ikke at du ber til den, men at du dyrker og verdsetter den høyere enn noe annet!

 

Syntes du dette hørtes rart ut? Eller kan dette være slik alt ble skapt? Du kan nemlig ikke motbevise det... Og hadde dette vært skrevet for tusenvis av år siden på papyrus ruller, så kunne det faktisk vært en religion nå..

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
Så trenger ikke verden en frelser?!

 

Uten å nøle, nei. Mange kristne apologeter, inklusivt flere aktive her på Diskusjon.no forsøker å forpeste menneskesynet med at vi er iboende dårlige, onde mennesker, og vil ha oss til å tro at det eneste som kan redde oss alle fra den innbilte byrden er et nytt mareritt. Jeg tror ikke på noen iboende ondskap, jeg tror ikke på ondskap i det hele tatt. Jeg tror det finnes dårlige handlinger, men jeg tror også på gode. Hvis du ser på verden så er det alltid en som er der det skjer godt, når hjelpesendinger organiseres, når det graves i ruiner etter overlevende, som utfører krevende medisinsk hjelp på løpende bånd, som aldri gir opp, som tar utdanning og jobber for at fellesskapet skal ha det så godt som mulig. Kan du tenke deg hvem det er? Ånder og guder og annet vas er så forduftet som dem alltid er. Dem som alltid er der det skjer godt er oss mennesker, oss vanlig dødelige. Det kan være skremmende å innse at vi mennesker står alene midt oppi alt dette, lett er det heller ikke alltid, men det er også stort å se andre eller selv være med å bidra til gledelige fremskritt. Det skal man ikke undervurdere, men se opp til! Menneskehetens utfordinger løses av oss mennesker, slik har det alltid vært og slik vil det fortsatt være.

Lenke til kommentar
Selv om Jesus er lyset, hvordan kan jeg være sikker på at han går i riktig retning?

Er det lyst ser du hvor du er og hvor veien går. Det er jo lyset som gjør det mulig å se sammenhengen og omgivelsene. Du går ikke i feil retning eller snubler når veien er opplyst, men er det mørkt skjer det lett.

 

Når Jesus er lyset er det fordi han viser oss mennesket i sin rette sammenheng.

Lenke til kommentar

Er det lyst ser du hvor du er og hvor veien går. Det er jo lyset som gjør det mulig å se sammenhengen og omgivelsene. Du går ikke i feil retning eller snubler når veien er opplyst, men er det mørkt skjer det lett.

 

Når Jesus er lyset er det fordi han viser oss mennesket i sin rette sammenheng.

Dummeste jeg har sett... men så er ikke kristendommen kjent for å ha analogier som holder hverkan vann eller logikk heller....

 

Men bare fordi jeg er nygjerrig, hva kaller du det når noen bruker kunnskap og viten om sine omgivelser? Er det feil det da kanskje?

 

Og hvorfor skal du hele tiden dra folk ned og kalle dem for dumme og eller lettlurte hele tiden? Alle disse lamme "ordtakene", analogiene, dere er så flinke til å strø om dere med i kristendommen er bygget opp for å fremstille alle som ikke tror på jesus som dumme, lettlurte eller kombinasjoner av begge deler! Hvis du ikke følger jesus så er du uopplyst og dum, da er du så teit at satan lurer deg osv osv mens dere selv fremstiller dere som helter som tørr å tro fullt og fast på påstander uten fnugg av bevis... For det er ikke dumt??!! :roll:

 

Du ser at disse analogiene kan virke slik ikke sant? Alle som ikke tror på jesus er enten dumme eller uopplyste (jesus er lyset)eller de er lurt av satan (som om mulig er en figur som er enda mer latterlig enn guden deres er og som jo fremstiller guden deres som en svak og lite gjennomtenkt gud... men det tenker dere aldri over eller hva?). Det du i klartekst sier er at alle som har tenkt selv eller tror på andre alternativer enn jesus er noen idioter og er det hva du tror også siden du stadig bruker disse lamme analogiene?

 

Føler meg nemlig ikke spesielt dum for at jeg IKKE tror på påstander uten bevis, men det skjønte du sikkert selv? :)

Lenke til kommentar

Er det lyst ser du hvor du er og hvor veien går. Det er jo lyset som gjør det mulig å se sammenhengen og omgivelsene. Du går ikke i feil retning eller snubler når veien er opplyst, men er det mørkt skjer det lett.

 

Når Jesus er lyset er det fordi han viser oss mennesket i sin rette sammenheng.

Dummeste jeg har sett... men så er ikke kristendommen kjent for å ha analogier som holder hverkan vann eller logikk heller....

 

Men bare fordi jeg er nygjerrig, hva kaller du det når noen bruker kunnskap og viten om sine omgivelser? Er det feil det da kanskje?

 

Og hvorfor skal du hele tiden dra folk ned og kalle dem for dumme og eller lettlurte hele tiden? Alle disse lamme "ordtakene", analogiene, dere er så flinke til å strø om dere med i kristendommen er bygget opp for å fremstille alle som ikke tror på jesus som dumme, lettlurte eller kombinasjoner av begge deler! Hvis du ikke følger jesus så er du uopplyst og dum, da er du så teit at satan lurer deg osv osv mens dere selv fremstiller dere som helter som tørr å tro fullt og fast på påstander uten fnugg av bevis... For det er ikke dumt??!! :roll:

 

Du ser at disse analogiene kan virke slik ikke sant? Alle som ikke tror på jesus er enten dumme eller uopplyste (jesus er lyset)eller de er lurt av satan (som om mulig er en figur som er enda mer latterlig enn guden deres er og som jo fremstiller guden deres som en svak og lite gjennomtenkt gud... men det tenker dere aldri over eller hva?). Det du i klartekst sier er at alle som har tenkt selv eller tror på andre alternativer enn jesus er noen idioter og er det hva du tror også siden du stadig bruker disse lamme analogiene?

 

Føler meg nemlig ikke spesielt dum for at jeg IKKE tror på påstander uten bevis, men det skjønte du sikkert selv? :)

 

Javisst, jeg har så vidt jeg vet aldri kalt deg dum og mener heller ikke at du er det. Men som jeg har sagt før - rett verktøy til rett oppgave. Vitenskap til "hvordan" - tro til "hvorfor".

 

Bildet med lyset er et bilde fra bibelen, Jesus bruker det selv. Og det er ikke så dumt, heller ikke i denne diskusjonen. En som står i mørket kan hevde med tyngde han vet alt, men det er bare en ting som er sikkert - at det kan han ikke vite, nettopp fordi det som er rundt ikke er opplyst. Han ser det rett og slett ikke.

 

Han kan snuble og føle seg frem og vri tankene til han bli blå. Noe, det som ligger nærmt, vil han nok kunne kjenne formen på, men den store sammenhengen er ikke mulig å se før lyset åpner for perspektivet, dybden og det som ligger bakenfor.

 

For kristne åpner lyset - Jesus - et slikt pespektiv. Han forteller oss noe nytt og viktig, noe som det ikke er mulig å famle seg frem til på egenhånd. Og særlig filosofene har jo famlet mye med det. Det nye som blir forkart er nettopp hva det vil si å være menneske, hvorfor (og ikke hvordan!) er vi her og hvilken sammenheng vi står i.

 

Min utfordring til deg er derfor å senke guarden noe og heller samtale enn å latterliggjøre når du nå først bruker så mye tid her påforumet. Dette siste innlegget var fint sånn sett. Det kan jo være at ikke bare du, men også andre kan bringe inn noe av verdi? Eller mener du at du har kontroll på alt og at det overhodet ikke finnes noe uoppdaget igjen som kan være av verdi også for deg?

Lenke til kommentar
Vitenskap til "hvordan" - tro til "hvorfor".

Det går fint å bruke viten og kunnskap til både å forklare hvordan og til å forklare hvorfor, det har fungert veldig bra for meg så langt. Vet ikke om du skal legge så mye vekt på hvorfor delene i religion, nettopp fordi de ikke har evnen til å oppdatere seg eller legget til nye ting hvis/når nye ting dukker opp. Jeg tror derimot at de "hvorfor" delene får tilhengeren til å "lyve" for seg selv for å få de "hvorfor" delene til å passe med faktisk viten og kunnskap og det er vel ikke så bra? For det er bare å nekte for evolusjon og ting vi har funnet ut til nå, men det gjør det ikke mindre sant for det. Flere tonn med beviser bygger under her og det re jo nettopp med evolusjon vi fikk vite "hvorfor" OG "hvordan", dette gir jo ikke en bibel i hele verden noe svar på, bare en påstand om.

 

Så jeg tror en skal være forsiktig med å bruke de hvordan delene i bibelen som rettesnor i dag, nettopp fordi vi i dag VET en del om disse evnene. Og ikke er redde for å si "jeg vet ikke" om de evnene vi ikke vet noe om :)

 

Faktum er at jesus ikke har tilført meg hverken noe nytt eller noe viktig i løpet av de siste førti årene, så det blir litt pussig å se deg påstå noe slikt, for jeg kjenner meg ikke igjen i den påstanden i det hele tatt. Det er ikke alle som trenger den åndelige krykken som jesus sikkert er for en del, men det er kanskje litt vanskelig å forstå for den vanlige religiøse? Da hopper vi til konklusjonen at satan har lurt meg til å tro....., eller noe slikt, for det er den enkleste og fineste forklaringen på folk som ikke trenger jesus eller guder? Det er nok ikke så enkelt.. :)

 

Som jeg sa, jeg har ikke hatt noen gud i mitt liv på snart førti år, jeg har rett og slett ikke behovet for en, men betyr det at jeg er en kødd og en no-good son of a bitch for det? Nei, det gjør ikke det. Jeg bruker også den moralen som alle andre her i landet bruker, dessuten liker jeg å se en ærlig mann i speilet hver morgen og til tross for at jeg ikke brur meg en dritt om hva andre måtte tro og mene om meg så bruker jeg det speilbildet som en rettesnor til å være ærlig, grei, snill og hjelpom mot de som kommer i min vei... Det er ikke verre enn det! Jeg gjør skjelden ting jeg angrer på nettopp fordi jeg lar være å gjøre ting jeg vil angre på og ser derfor enda mindre grunn til å dra over meg all verdens "synd" som de religiøse er så glad i å trekke over seg, for å få frelse fra jesus, allah, eller whatever....

 

Er dette vanskelig å forstå? At folk kan være helt ok selv om de ikke tror på gulerøtter eller straff fra gud? Virker sånn noen ganger... :)

Lenke til kommentar

Det går fint å bruke viten og kunnskap til både å forklare hvordan og til å forklare hvorfor, det har fungert veldig bra for meg så langt.

Jeg tenker "hvorfor" i betydningen en vilje bak, en hensikt. Naturen er ikke besjelet og har ingen egentlig vilje. Vi kan diskutere årsak og virkning i naturen, men det er ikke det jeg tenker på med "hvorfor".

 

Vet ikke om du skal legge så mye vekt på hvorfor delene i religion, nettopp fordi de ikke har evnen til å oppdatere seg eller legget til nye ting hvis/når nye ting dukker opp. Jeg tror derimot at de "hvorfor" delene får tilhengeren til å "lyve" for seg selv for å få de "hvorfor" delene til å passe med faktisk viten og kunnskap og det er vel ikke så bra? For det er bare å nekte for evolusjon og ting vi har funnet ut til nå, men det gjør det ikke mindre sant for det. Flere tonn med beviser bygger under her og det re jo nettopp med evolusjon vi fikk vite "hvorfor" OG "hvordan", dette gir jo ikke en bibel i hele verden noe svar på, bare en påstand om.

Du mener "hvordan", det naturvitenskapelige?

 

Det er helt klart mye "kreativ bevisføring" i enkelte kristne miljøer (det er langt fra likt fordelt..) for å "bevise" at bibelen er sann. Jeg synes det er bedre å være sann på hva vi kan finne og hva vi ikke kan finne. Men går man til saklige fagmiljøer, også innen teologisk forskning, så er ikke det det helt store problemet, så langt jeg har sett. Så jeg forstår din kritikk på det punktet og er enig i den.

 

Vi kristne skal og passe oss for "God in the gap" tenkning, som en forklaring på det vi pr. i dag ikke vet. Men, igjen, derfra til å si at alt til slutt vil vise seg å være en eneste stor tilfeldighet, blir å trekke slutningen for langt for mitt vedkommende.

 

Faktum er at jesus ikke har tilført meg hverken noe nytt eller noe viktig i løpet av de siste førti årene, så det blir litt pussig å se deg påstå noe slikt, for jeg kjenner meg ikke igjen i den påstanden i det hele tatt. Det er ikke alle som trenger den åndelige krykken som jesus sikkert er for en del, men det er kanskje litt vanskelig å forstå for den vanlige religiøse? Da hopper vi til konklusjonen at satan har lurt meg til å tro....., eller noe slikt, for det er den enkleste og fineste forklaringen på folk som ikke trenger jesus eller guder? Det er nok ikke så enkelt.. :)

Nei, jeg tror at spørsmålet om tro / ikke tro er ditt og mitt valg og derfor ditt og mitt ansvar. Ikke djevelens.

 

Om du kjøper en bukett med avskårne blomster som du gir vekk, er de da i live eller død? De er nydelige og flotte å se til, gjerne opp til en uke, men de har ingen fremtid. Du kan si de gjør nytte der og da, men de er likefullt avskåret fra den roten som ga dem liv og som ville gjort at blomstene ikke bare så fine ut, men kunne fullføre sin hensikt, nemlig å sette nye frø som en del av livsløpet.

 

Jeg tenker at slik er det med oss og - i kontakt med, eller avskåret fra, Gud. Det er ikke et spørsmål om du klarer deg fra dag til dag eller oppfører deg skikkelig, men et "hvorfor". Et spørsål om helheten.

 

Som jeg sa, jeg har ikke hatt noen gud i mitt liv på snart førti år, jeg har rett og slett ikke behovet for en, men betyr det at jeg er en kødd og en no-good son of a bitch for det? Nei, det gjør ikke det. Jeg bruker også den moralen som alle andre her i landet bruker, dessuten liker jeg å se en ærlig mann i speilet hver morgen og til tross for at jeg ikke brur meg en dritt om hva andre måtte tro og mene om meg så bruker jeg det speilbildet som en rettesnor til å være ærlig, grei, snill og hjelpom mot de som kommer i min vei... Det er ikke verre enn det! Jeg gjør skjelden ting jeg angrer på nettopp fordi jeg lar være å gjøre ting jeg vil angre på og ser derfor enda mindre grunn til å dra over meg all verdens "synd" som de religiøse er så glad i å trekke over seg, for å få frelse fra jesus, allah, eller whatever....

 

Er dette vanskelig å forstå? At folk kan være helt ok selv om de ikke tror på gulerøtter eller straff fra gud? Virker sånn noen ganger... :)

Nei, det er ikke vanskelig å forstå og selvfølgelig er det slik. Men så langt jeg kan se har troen et perspektiv som går ut over det. Spørsmålet om synd er ikke om man er verre enn alle andre, men om man har synd overhodet. Derfor uthevet jeg og ditt "sjelden", et "sjelden" som jo gjelder for meg og. Slik er vi mennesker, de fleste gjør så godt de kan, men treffer ikke 100%.

 

Hva er så synd? Jeg tror det er to ting:

 

En kollega jeg pratet med en gang sa han levde som en kristen, han holdt de 10 bud. Han stjal ikke, løy ikke og drepte ikke. Fint, sa jeg, det var de 7, hva med de tre andre? Elsker du Gud av hele ditt hjerte, av hele din sjel og av all din fortand?

 

Det andre er at vi ikke nødvendigvis elsker vår neste som oss selv, hele tiden. Selv om vi holder oss innenfor lovens rammer, og bruker den moralen som alle andre bruker, som du sier, så er det denne trangen til å stille mindre krav til seg selv enn man stiller til andre noe rent menneskelig ved oss alle. Og sier man det ikke er slik, mener jeg at man ikke snakker sant.

 

I disse to punktene ligger synden slik bibelen ser det.

Lenke til kommentar

I Superman Returns har Luois Lane vunnet Purlitzer-prisen for sin artikkel om hvorfor verden ikke trenger Supermann. Etter at de rystes av katastrofer Supermann redder dem ut ifra, skjønner hun at hun tok feil. Og Supermann gjør henne også oppmerksom på dette:

"I hear everyhing. You wrote that the world does'nt need a savior, but every day I hear people crying for one."

 

Så trenger ikke verden en frelser?!

 

Den klassiske. Først skaper "supermann" situasjonen, for så å redde folket fra den samme situasjonen som er inisiert av "supermann".

 

Ergo, det er bare å tisse på "supermann", han er kun en diktator.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Den klassiske. Først skaper "supermann" situasjonen, for så å redde folket fra den samme situasjonen som er inisiert av "supermann".

Akkurat slik jeg opplever religion også. Du er nødt til å tro at du er syk, hvis ikke biter ikke frelsen på deg...

 

Men seriøst, skulle ikke denne frelseren kommet før de som sto og hørte på hadde smnakt døden? Så enten er disse fyrene gamle som metusalem nå ellers så jugde jesus... Men det kan sikkert tolkes til en helt ny og bedre mening det også kjenner jeg de kristne rett. Alt kan tolkes slik at det passer og de som tolker dette ihjel lurer fremdeles på hvorfor det er blitt 35 000 grener av kristendommen... :roll:

 

Og hva skal jesus gjøre hvis han kommer? Jo, ta livet av 4 av 6 mennesker... Blir litt av en frelse dere... Deretter skal de som er igjen leve i sus og dus før alt skal utslettes og alle skal være marionette dukker hos gud. Ønsker dem lykke til! :) (Finner det helt fantastisk at voksne mennesker tror på dette jeg, fucking unbelieveble!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...