Gå til innhold

For å bli Jagerpilot (eller pilot) trenger jeg R2 matte?


Shushi

Anbefalte innlegg

I videregående er R1 (Vg2) og R2 (Vg3) den vanskeligste type mattematikk. Jeg vet at jeg klarer å komme meg gjennom, men jeg synes at det ville kanskje ha blitt for mye styr hvis jeg får null bruk for den i videre utdannelse (som flyger).. Hvis jeg dropper R2 mattematikken kan jeg faktisk få 5 skoletimer mindre i uken det siste året.

 

Jeg skal ta Fysikk 1 og 2 av ren interesse så det hjelper meg nok.

 

Anndre spørsmål (ja, jeg vet at jeg kan ta de i jagerpilot tråden, men jeg tenkte at jeg kunne like gått ta den her):

Hva er det vanskeligste med å komme inn i LFS? Klarer man å komme inn hvis man bare har motivasjon nok (og såklart grei fysisk form og greie øyne), uten å ha noen spesielle reaksjons evner eller noe slik?

 

Jeg skal ta verneplikt når jeg er 18 (som menig i hæren). Er det en fordel på søknaden? Får man "karakter" på hvor god man var på værneplikten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må uansett ha de 5 timene R2 er i uka, du må bare velge et annet fag. Så hvorfor ikke ta R2, faget er faktisk ikke så utrolig vanskelig som alle vil ha det til. Vis du skal ta fysikk 2 burde du ikke en gang tenke på å droppe R2.

 

Resten kan ikke jeg svare på, men det er faktisk ganske stor konkuranse for å bli jagerflyver i norge. Så du må vel være i ganske bra fysisk form og ha perfekt syn.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Angående spm 2:

Du sier du vet om den andre tråden om LFS, men velger å linke til den likevell, siden du åpenbart ikke har lest i den angående siste spørsmålet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=946450&hl=

 

Fysisk form er ikke det de ser mest på. Å bare klare kravet for BS holder for seleksjonssenteret.

Øyne må selvsagt være gode. Husker ikke nøyaktig tallene det må være inenfor, men dette står i andre tråden.

 

Det som avgjør om man kommer gjennom seleksjonen eller ikke er prøver som tester hodet ditt på alle mulige måter. De faktiske testene skal holdes hemmelig, så ingen vits å spørre etter dette.

 

Videre spørsmål du måtte ha får du best svar på i overnevnte tråd.

 

Mvh

Olsen

Lenke til kommentar

Hvis jeg tar R1 matte og dropper R2 matte så slipper jeg å ha 4 valgfag, og fysikk 2 blir ikke bygd på mer enn R1 matte har jeg hørt men jeg kan godt ta feil.

 

Det jeg lurer på er, om undervisningen for piloter er på R1 eller R2 nivå? Såklart blir vel R2 godt å ha med seg, men jeg synes det blir mye unødvendig energi å bruke på det hvis jeg aldri får bruk for de tingene som blir lært der med tanke på at jeg ikke er spesielt interissert i mattematikk. Hvis et grunnlag for R2 kommer godt med til pilot undervisning, kommer jeg til å ta R2. Så er det noen piloter her som kan svare på dette?

Lenke til kommentar
Hvis jeg tar R1 matte og dropper R2 matte så slipper jeg å ha 4 valgfag, og fysikk 2 blir ikke bygd på mer enn R1 matte har jeg hørt men jeg kan godt ta feil.

 

Fysikk 2 har både integrasjon og modellering med trigonometriske funksjoner, som er en del av R2-pensumet.

Jaha? Trodde det bare var R1 som var påkrevd for å ta fysikk 2.

Lenke til kommentar
Nei, på ingen måte, men det er da bare å lese på hjemmesidene så ser du at opptakskravene er generell studiekompetanse.

 

Det at det ikke er et krav, betyr ikke at det ikke er fag i utdannelsen som bygger på fysikk. Aerodynamikk er bl.a. et av fagene som i aller høyeste grad bygger på fysikk. Det er ikke et must å ha, men jeg ville si at det gjør faget en del lettere.

Lenke til kommentar
Nei, på ingen måte, men det er da bare å lese på hjemmesidene så ser du at opptakskravene er generell studiekompetanse.

 

Det at det ikke er et krav, betyr ikke at det ikke er fag i utdannelsen som bygger på fysikk. Aerodynamikk er bl.a. et av fagene som i aller høyeste grad bygger på fysikk. Det er ikke et must å ha, men jeg ville si at det gjør faget en del lettere.

I tilfelle er det kanskje betre å lese om aerodynamikk på eigenhand, fysikk og matte tar opp mykje tid på skulen og er ganske tunge/slitsomme fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...