Gå til innhold

SATA-disk i AHCI-mode på AMD/Win7


Caze

Anbefalte innlegg

Har nettopp bygget en burk med ASUS Crosshair III Formula hovedkort. Har slått på AHCI-mode før jeg begynte installasjonen av Windows 7 (64-bit). Etter at alle drivere var installert (bortsett fra AHCI/RAID-drivere) kjørte jeg Windows Experience Index, og fikk rundt 7,7 på alle verdiene, bortsett fra disk - denne lå på 5,9.

 

Disken er en Hitachi Deskstar P7K500 500GB S-ATA II 16MB cache 7200RPM 3.0 GB/s som går alene.

 

Når jeg kopierer filer fra en partisjon til en annen er hastigheten ca 6 MB/s. Er ikke dette litt tregt?

 

Det jeg lurer på er om jeg skal hente ned og installere inf-fil fra ASUS sin hjemmeside: "AMD AHCI Compatible RAID Controller Driver V3.1.1540.127 for Windows 32/64bit 7". Men jeg er litt nervøs for at jeg skal måtte reinstallere Windows igjen, hvis noe skulle skjøre seg.

 

Noen som har noen råd og erfaring med AHCI på AMD-plattform?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kopierer mellom to partisjoner som ligger på samme fysiske disk så kan du ikke regne med så voldsom stor overføringshastighet. Det er disken din som er flaskehalsen.

Hadde du hatt hver partisjon på sin egen fysiske disk, hadde hastigheten vært noe annet.

 

Du vil heller ikke trenge noen RAID driver til hovedkortet ditt iom. at du kjører AHCI og singel disk.

 

Dersom du setter opp kontrolleren til RAID i BIOS og reinnstallerer OS, så vil du trenge den drivern.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...