Gå til innhold

Prestisjeutdanning men enkelt inntak?


Tom&Jerry

Anbefalte innlegg

Kanskje litt dårlig formulert i emnetittel, men det jeg lurer på er hvilke høyskole/universitets-linjer man har lav terskel å komme inn på, men likevell får en "fin tittel" og status.

I dag var jeg dårlig til å forklare. Men f.eks master i rettsvitenskap er jo ganske så prestisje og status, det samme med master i medisin. Finnes det tilsvarende prestisje hvor snittet er ganske lavt for å komme inn, og i så tilfelle hvilke linjer gjelder dette?

 

Hva jeg mener med prestisje er en OK tittel når du er ferdig utdannet og en generelt god lønn.

Jeg lurer egentlig bare av ren nyskjerrighet og det er noe jeg har fundert over en stund :) Hva som er prestisje er selvfølgelig indivuelt men..

 

Typiske prestisjestudier er jo

- UiO Rettsvitenskap

- UiO Medisin

- NVH Veterinærstudiet

 

Men alle disse her har rimelig høye opptakskrav.

 

Den utdanningen jeg kommer på som gir deg veldig god lønn og en god tittel er flygeryrke. Dette krever ikke noe mer enn at du satser store summer, god stå-på-vilje og har generell studiekompetanse. De aller fleste private flygerskoler tar inn sålenge du har helsen, engelsken og sånn i orden. Veien kan være lang og ensom, men dersom du lykkes etter noen år og skaffer deg en jobb i et komersielt flyselskap, så vil jeg si du har lykkes ganske godt karrieremessig-

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gode utdanninger er ofte ettertraktet, og derfor kreve høyrere snitt.

Om karakterene dine er dårlige, kan du jo kjøpe deg en tittel på BI.

Nå tenker jeg ikke nødvendigvis for min egen del. Jeg har OK gode karakterer, men tenker litt mer generelt.

Vet ingenting om innakene til BI siden de ikke er på samordaopptak, men litt krav er jo der? Ei jeg kjenner fullførte nettopp en bachelor på BI, og det var ganske så høy kompetanse på de i klassen. Hun satt veldig ofte og nileste i bøkerne sine, så "å kjøpe seg en tittel" stemmer vel ikke helt? :)

Lenke til kommentar
Nå tenker jeg ikke nødvendigvis for min egen del. Jeg har OK gode karakterer, men tenker litt mer generelt.

Vet ingenting om innakene til BI siden de ikke er på samordaopptak, men litt krav er jo der? Ei jeg kjenner fullførte nettopp en bachelor på BI, og det var ganske så høy kompetanse på de i klassen. Hun satt veldig ofte og nileste i bøkerne sine, så "å kjøpe seg en tittel" stemmer vel ikke helt? :)

Nei, tok kansje litt i der, men jeg har inntrykk av (basert på folk jeg kjenner/har snakket med) at BI er der man havner om man som 20 åring, etter jobbår/militæret, står med for dårlige karakterer til å komme inn på Uni/høyskole, og ikke gidder å ta VGS fag på nytt.

 

Hvordan kompetansen er der har jeg ikke noe fomening om, men det handler vell stort sett om en ting, og det er hvor mye du gidder å lese.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg hadde respektert en med master i rettsvitenskap mer enn en som var maskinist på hurtigruta...

 

Det samme går for de to andre, men det er kanskje fordi jeg er vokst opp i et hjem hvor begge var representert :p

 

En annen ting er jo om du virkelig er dum nok til å ofre ditt yrkesaktive liv for en tittel?

En veterinær som ikke kan fordra dyr har nok en småtrasig arbeidsdag (og studietid).

 

De jeg respekterer mest er vel ambulansefolk. De har en jobb jeg ville syns var krevende.

Lenke til kommentar
Kanskje litt dårlig formulert i emnetittel, men det jeg lurer på er hvilke høyskole/universitets-linjer man har lav terskel å komme inn på, men likevell får en "fin tittel" og status.

I dag var jeg dårlig til å forklare. Men f.eks master i rettsvitenskap er jo ganske så prestisje og status, det samme med master i medisin. Finnes det tilsvarende prestisje hvor snittet er ganske lavt for å komme inn, og i så tilfelle hvilke linjer gjelder dette?

 

Hva jeg mener med prestisje er en OK tittel når du er ferdig utdannet og en generelt god lønn.

 

Master i realfag (matematikk/fysikk eller siv.ing.fag) står det jo respekt av, og med jobb i det private tjener man vel greit. Muligens er det dog vanskelig å komme inn - det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Det er mindre krav for å få plass på universitet/høgskule i Nord-Noreg.

 

Det er enda mindre krav for å få plass på en høgskole i indre rasshølfjorden i sogn/møre-fylkene! Der du kommer fra! Du skulle kanskje ha tenkt på det først! Hilsen en som kommer fra Nord-NORGE!

Det er vel strengt tatt like enkelt. Chill out, man.

 

Kanskje litt dårlig formulert i emnetittel, men det jeg lurer på er hvilke høyskole/universitets-linjer man har lav terskel å komme inn på, men likevell får en "fin tittel" og status.

I dag var jeg dårlig til å forklare. Men f.eks master i rettsvitenskap er jo ganske så prestisje og status, det samme med master i medisin. Finnes det tilsvarende prestisje hvor snittet er ganske lavt for å komme inn, og i så tilfelle hvilke linjer gjelder dette?

 

Hva jeg mener med prestisje er en OK tittel når du er ferdig utdannet og en generelt god lønn.

 

Master i realfag (matematikk/fysikk eller siv.ing.fag) står det jo respekt av, og med jobb i det private tjener man vel greit. Muligens er det dog vanskelig å komme inn - det vet jeg ikke.

Siv. ing. kan du fint bli så lenge du har bestått vgs med 2fy og 3mx, hvis du gjør det bra nok på bacheloren til å bli tatt opp til master. B/M i realfag har også jevnt over (unntaket er vel NTNU) lave eller ingen inntakskrav ut over bestått i en del realfag.

Lenke til kommentar

Universitet for miljø og biovitenskap (Ås)

 

Har noen siv.ing studier det er rimelig enkelt å komme inn på.

For eksempel alle som søkte på førstegangskvota kom inn i maskin-, prosess- og produktutvikling(ved varaopptaket). Alle som søkte på geomatikk kom også inn. Dessuten er det mulig å velge et kurs, f.eks. geomatikk også hoppe over til f.eks bygg eller ind.øk.

Lenke til kommentar

Kanskje litt dårlig formulert i emnetittel, men det jeg lurer på er hvilke høyskole/universitets-linjer man har lav terskel å komme inn på, men likevell får en "fin tittel" og status.

I dag var jeg dårlig til å forklare. Men f.eks master i rettsvitenskap er jo ganske så prestisje og status, det samme med master i medisin. Finnes det tilsvarende prestisje hvor snittet er ganske lavt for å komme inn, og i så tilfelle hvilke linjer gjelder dette?

 

Hva jeg mener med prestisje er en OK tittel når du er ferdig utdannet og en generelt god lønn.

Jeg lurer egentlig bare av ren nyskjerrighet og det er noe jeg har fundert over en stund :) Hva som er prestisje er selvfølgelig indivuelt men..

 

Typiske prestisjestudier er jo

- UiO Rettsvitenskap

- UiO Medisin

- NVH Veterinærstudiet

 

Men alle disse her har rimelig høye opptakskrav.

 

Den utdanningen jeg kommer på som gir deg veldig god lønn og en god tittel er flygeryrke. Dette krever ikke noe mer enn at du satser store summer, god stå-på-vilje og har generell studiekompetanse. De aller fleste private flygerskoler tar inn sålenge du har helsen, engelsken og sånn i orden. Veien kan være lang og ensom, men dersom du lykkes etter noen år og skaffer deg en jobb i et komersielt flyselskap, så vil jeg si du har lykkes ganske godt karrieremessig-

 

Pilot-yrket vil jeg fraråde deg! En kompis av meg er i USA nå og skal bli pilot. Har betalt 1 million for utdannelsen pluss betalt et flyselskap 200 000 kroner for å få lov til å jobbe gratis for dem, helt sykt. Oppå det hele har den flyskolen han studerer ved gått konk så han har kanskje kastet bort endel penger. Sånn er livet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...