Gå til innhold

Strømforsnyning til bil


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte på en ting. Bilbatteriet er på 12V. Ønsker man -12V setter man bare +12V-polen på batteriet til chassiet (jordingsreferanse eller hva det kalles).

 

I en strømforsyning blir det brukt spenningstablisator, husker ikke i klartekst hvordan skjemaet for en sånn en var, men det er kort sagt en transistor som sørger for at den justerer spenningen slik at utspenning alltid = det man vil ha (resten av spenningen legger seg over transistoren).

 

Hvis man da tenker litt videre på dette så kunne man vel alltids lagd alle spenningene man trenger for å drive en pc, 3,3-5 og 12V (evt -12,-5V) ved hjelp av en slags "spenningsstabilisator"? Tenk da... bare koblet en komponent i serie med PCen.

 

Er jeg helt på viddene eller? Klokken nærmer seg midnatt og jeg er sliten...

Lenke til kommentar

Spenningsregulatorer blir brukt i lineære strømforsyninger - den vanlige typen med en svær transformator. Ulempen er at den avgir mye varmeeffekt, jo høyere forskjell mellom inn- og ut-spenning, jo mere effekttap.

Fordelen med switchmode strømforsyning er at man unngår slike tap. Spenningen reguleres med pulsbreddemodulasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...