Gå til innhold

Canon MP540 - Dårlig bildeutskrifter


Anbefalte innlegg

Jeg har en MP540 skriver som skriver ut veldig blasse bilder. Bildene har høy oppløsning, så bildene er av god kvalitet, likevel ser det ut som det ligger ett grå sky over bildene.

 

Jeg har vært inne i innstillingene og satt opp skriveren til beste kvelitet uten at det gjorde noen forskjell. Jeg bruker riktignok standard 80 grams kopipapir, men når jeg skriver ut på en laserskriver på jobben så blir de samme bildene skarpa og klare i fargene.

 

Noen som har vært borti det samme og som har noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en MP540 skriver som skriver ut veldig blasse bilder. Bildene har høy oppløsning, så bildene er av god kvalitet, likevel ser det ut som det ligger ett grå sky over bildene.

 

Jeg bruker riktignok standard 80 grams kopipapir, men når jeg skriver ut på en laserskriver på jobben så blir de samme bildene skarpa og klare i fargene.

 

Prøv med fotopapir så skal du se at det ordner seg!

Lenke til kommentar
Prøv med fotopapir så skal du se at det ordner seg!

 

Jeg har prøvd med HP glossy photo paper, men det ble like blasst.

 

Det er jo rart at alle skryter av disse canon MP-skriverene og at utskriftene er så gode. Det må jo være en instilling hos meg jeg har oversett.

 

Får prøve videre, men tar imot tips med takk.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd med HP glossy photo paper, men det ble like blasst.

 

Det er jo rart at alle skryter av disse canon MP-skriverene og at utskriftene er så gode. Det må jo være en instilling hos meg jeg har oversett.

Er det HP-papir for Canon du bruker? Hvis ikke kan du få en del merkelige resultater...

Lenke til kommentar
Er det HP-papir for Canon du bruker? Hvis ikke kan du få en del merkelige resultater...

Det er nok universalt fotopapir dette her. Det står ikke noe på pakken. Men, uavhengig av papirtype så skal vil fargene være skarpe og fine, selvo om pixlene i bildene på dårligere papir flyter med i hverandre. Jeg også ser den at hvis fargene/pixlene glir i hverandre så kan jeg få et rart resultat, men her er tilfelle at fargene er blasse.

 

Jeg tror jeg ringer Canon i morgen og hører med de. Mulig dette er et urutinert greie fra min side. Selv om jeg føler at jeg er forholdsvis oppegående på dette området.

Lenke til kommentar
Er bildene dine i sRGB?

Jeg tar bildene inn i Photoshop og resizer bildene til ok størrelse også lager jeg de som .jpg Da er vel bildene standard RGB?

 

Med det ene kameraet mitt så tar jeg raw-format bilder. Har prøvd å skrive disse direkte ut også uten noe hell. Jeg tenkte først at det var noe med lagringen fra raw til jpg format, men det ble like dårlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har liknende problem. Min printer fungerte utmerket med win xp, så installerte jeg win 7 og dermed fikk jeg blasse farger. Fruen har vista og der har forøvrig fargene alltid vært blasse ved utskrift. Samme drivere installert (en driver for xp, vista og 7), samme fotopapir og oppsett ved print.

 

Og hva type fotopapir som brukes skal vel strengt tatt ikke ødelegge så mye for printen, som jeg ser enkelte nevner ovenfor, eller?

Lenke til kommentar

Hvilken type photopapir du bruker har meget mye å si.

Canons blekk er tilpasset Canons photopapir og bruk sammen med feks. HPs papir vil ikke gi like bra resultat. Ofte vil blekket bare "klatte" seg oppå papiret.

Det er også meget viktig å stille inn riktig papirtype. Bruker du photopapir så må du spesifisere om det er glossy, semi glossy osv. ellers blir blekkmengden feil og kan gi ett blasst eller for mørkt resultat alt etter som.

Har du prøvd å skrive bildet ut direkte med minnekort/pict-bridge?

Lenke til kommentar

Hvilken type photopapir du bruker har meget mye å si.

Canons blekk er tilpasset Canons photopapir og bruk sammen med feks. HPs papir vil ikke gi like bra resultat. Ofte vil blekket bare "klatte" seg oppå papiret.

Det er også meget viktig å stille inn riktig papirtype. Bruker du photopapir så må du spesifisere om det er glossy, semi glossy osv. ellers blir blekkmengden feil og kan gi ett blasst eller for mørkt resultat alt etter som.

Har du prøvd å skrive bildet ut direkte med minnekort/pict-bridge?

 

Ja, og da ble bildene kjempefine. Så fra Xp og minnekort funker det fint. Men du kan da vel ikke mene at fargene skal bli blasse bare pga papiret. Hva med fotopapir fra clas ohlson, dømt til å bli dårlig kvalitet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...