Gå til innhold

jeg prøver på nytt.


Anbefalte innlegg

Så om jeg hadde blitt alvorlig syk, og bedd til gud om å bli frisk, tror dere han kudde gjort meg frisk?

 

Det finnes ingen guder som nåværende religioner forholder seg til, men et håp er vel bedre enn ingenting. Det hender jo at folk overlever av alvorlige sykdommer, uavhengig om man ber eller ikke.

Endret av Lube
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvorfor er det så mange som velger å tro?

Realiteten er for grusom for dem. Tenk deg at du dør, og aldri kommer tilbake som den du er. Ingen større makter som "passer" på deg. Ingen paradis. De som er troende søker etter håp/kjærlighet, noen som passer på dem, de liker ikke tanken på at man bare dør, at ingen bryr seg om dem. De dyrker også guder for å få svar på spørsmål om det ukjente som skapelsen, livet osv. De klarer ikke å leve uvitende på dette så de må finne på et enkelt svar, som gir dem trygghet.

 

 

Sammen kan de lettere lure hverandre og seg selv om at denne guden/guder faktisk ekisterer. Du føler deg fort bedre når flere av dine venner "vet" at din venn skybert eksistere. Om du hadde stått alene med å tro på skybert ville de ha sett på deg som syk, derfor er det lettere å stå sammen. Verden er rett og slett for brutal for dem, og de velger derfor å leve slik. Om det hadde eksistert en gud, med menneskelig personlighet som de største religionene forholder seg til. Hadde det bare vært en religion.

 

Grunnen til at vi tror på religioner er at det ligger i gene våres. Med en tro holder vi oss samlet i flokk, jo bedre vi kan overbevis

Endret av Lube
Lenke til kommentar
altså, jeg er takknemmlig for at dere skriver her inne, og hjelper med det : )

Men asså, jeg sliter som sagt med slitsomme tanker. Men la meg spørre dere noen spørsmål.

1: Hvorfor tror du/tror du ikke på en gud?

2: Hvordan oppsto liv på jorden?

3: Finnes det noen bevis for noe?

4: Tror dere på folk som går igjen og heelere osv?

 

1. Hvorfor akkurat en gud? Gjetter du til deg svaret som føles tryggest for deg? Vi homo sapiens sapiens er flokkdyr som ofte trenger en sterk alfa leder, så det er naturlig at denne almektige Jahve ble oppfunnet for å forklare det ukjente, holde flokken samlet og passe på oss i nødens stund. Dagens religioner er bygd for en primitiv tid da vitenskap, rasjonalisme og skeptisme var fremmedord, og har ingenting i dagens samfunn å gjøre. Vi vet bedre!

 

2. Abiogenesis - Det første livet på jorda ble til for omtrent 3,5 milliarder år siden. Da oppsto det enkle bakterier i havet som alt senere liv har utviklet seg fra. Det moderne mennesket (homo sapiens sapiens) oppsto i Afrika for 100000 til 130000 år siden.

 

3. Det finnes ingen beviser for noen guder.

 

4. Healere er sjarlataner som lopper godtroende og svake mennesker for penger. Styr unna!

Lenke til kommentar
jeg har lest alt.Men hvorfor er du så sikker?

 

Så sikker på hva? Jeg er ikke sikker på at guder ikke eksisterer, men jeg har ikke sett noe bevis for noen av dem, derfor tror jeg heller ikke på dem. Folk må gjerne komme med bevis for dem, så skal jeg gladelig tro på dem også, men frem til det skjer så er det ingen grunn til å tro på dem, akkurat som at det ikke er noen grunn til å tro på troll, tusser, nisser eller andre eventyrfigurer.

Lenke til kommentar
altså, jeg er takknemmlig for at dere skriver her inne, og hjelper med det : )

Men asså, jeg sliter som sagt med slitsomme tanker. Men la meg spørre dere noen spørsmål.

1: Hvorfor tror du/tror du ikke på en gud?

2: Hvordan oppsto liv på jorden?

3: Finnes det noen bevis for noe?

4: Tror dere på folk som går igjen og heelere osv?

 

1. Hvorfor akkurat en gud? Gjetter du til deg svaret som føles tryggest for deg? Vi homo sapiens sapiens er flokkdyr som ofte trenger en sterk alfa leder, så det er naturlig at denne almektige Jahve ble oppfunnet for å forklare det ukjente, holde flokken samlet og passe på oss i nødens stund. Dagens religioner er bygd for en primitiv tid da vitenskap, rasjonalisme og skeptisme var fremmedord, og har ingenting i dagens samfunn å gjøre. Vi vet bedre!

 

2. Abiogenesis - Det første livet på jorda ble til for omtrent 3,5 milliarder år siden. Da oppsto det enkle bakterier i havet som alt senere liv har utviklet seg fra. Det moderne mennesket (homo sapiens sapiens) oppsto i Afrika for 100000 til 130000 år siden.

 

3. Det finnes ingen beviser for noen guder.

 

4. Healere er sjarlataner som lopper godtroende og svake mennesker for penger. Styr unna!

du er hvertfall sikker i din sak :)

 

jeg har lest alt.Men hvorfor er du så sikker?

 

Så sikker på hva? Jeg er ikke sikker på at guder ikke eksisterer, men jeg har ikke sett noe bevis for noen av dem, derfor tror jeg heller ikke på dem. Folk må gjerne komme med bevis for dem, så skal jeg gladelig tro på dem også, men frem til det skjer så er det ingen grunn til å tro på dem, akkurat som at det ikke er noen grunn til å tro på troll, tusser, nisser eller andre eventyrfigurer.

Jeg skjønner.. Hva tror du de kristne vil si om ditt syn?

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det så mange som velger å tro?

det finnes nok mange grunner. enten er det fordi de har blitt opplært til å tro visse ting fra de var barn av, eller så skyldes det mangel på kunnskap. dess mer kunnskap man har om de naturlige prosessene som driver vårt univers dess mindre sannsynlighet er det for at man er religiøs. dette er en av grunnene til at det finnes så få religiøse fysikere og vitenskapsmenn generelt; for det første så kjenner de verden godt nok til å kunne konkludere med at guds eksistens verken er nødvendig eller sannsynlig, og for det andre så innser de at universet vi lever i kan være vakkert, mystisk og spennende å leve i enda gud ikke finnes.

Endret av isaac elric
Lenke til kommentar
altså, jeg er takknemmlig for at dere skriver her inne, og hjelper med det : )

Men asså, jeg sliter som sagt med slitsomme tanker. Men la meg spørre dere noen spørsmål.

1: Hvorfor tror du/tror du ikke på en gud?

2: Hvordan oppsto liv på jorden?

3: Finnes det noen bevis for noe?

4: Tror dere på folk som går igjen og heelere osv?

 

1. Hvorfor akkurat en gud? Gjetter du til deg svaret som føles tryggest for deg? Vi homo sapiens sapiens er flokkdyr som ofte trenger en sterk alfa leder, så det er naturlig at denne almektige Jahve ble oppfunnet for å forklare det ukjente, holde flokken samlet og passe på oss i nødens stund. Dagens religioner er bygd for en primitiv tid da vitenskap, rasjonalisme og skeptisme var fremmedord, og har ingenting i dagens samfunn å gjøre. Vi vet bedre!

 

2. Abiogenesis - Det første livet på jorda ble til for omtrent 3,5 milliarder år siden. Da oppsto det enkle bakterier i havet som alt senere liv har utviklet seg fra. Det moderne mennesket (homo sapiens sapiens) oppsto i Afrika for 100000 til 130000 år siden.

 

3. Det finnes ingen beviser for noen guder.

 

4. Healere er sjarlataner som lopper godtroende og svake mennesker for penger. Styr unna!

du er hvertfall sikker i din sak :)

Det er ikke rart når han sitter på en drøss av kilder som tilsier akkurat dette.

Endret av Lube
Lenke til kommentar
Jeg skjønner.. Hva tror du de kristne vil si om ditt syn?

 

Nå, det varierer veldig fra kristen til kristen. Da hver enkelt kristen gjerne har sin egen beskrivelse av gud og hvilke egenskaper denne guden har, akkurat som alle andre religiøse. Som du kanskje forstår, så er det ikke bare den kristne gud som eksisterer, det er altså ikke slik at om vitenskapen er gal, så gjør det at kristendommen har rett, det gjør heller ikke at kristendommens påstander blir mer sannsynlige. Den eneste måten å sannsynliggjøre kristendommens påstander på er å bevise de enkelte påstandene, akkurat slik vitenskapen har gjort med sine påstander opp gjennom tidene.

 

Religion har den egenskapen at den ikke utvikler seg og om den utvikler seg, så går det ekstremt tregt fremover og er stort sett et resultat av at sekulære krefter har tvunget endringene frem. Ta f.eks homofilidebatten i Norge. Det er ikke kirken som frivillig har gitt slipp på diskrimineringen av homofile, det er sekulære krefter som har tvunget frem disse endringene.

 

Vitenskapens teorier endrer seg over tid, etterhvert som vi lærer mer. Derfor stoler jeg mer på vitenskapen, som faktisk har evnen til å innrømme feil, enn dogmer fra forskjellige religioner som mener å ha absolutte svar, uten noen som helst bevis for det.

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det så mange som velger å tro?

det finnes nok mange grunner. enten er det fordi de har blitt opplært til å tro visse ting fra de var barn av, eller så skyldes det mangel på kunnskap. dess mer kunnskap man har om de naturlige prosessene som driver vårt univers dess mindre sannsynlighet er det for at man er religiøs. dette er en av grunnene til at det finnes så få religiøse fysikere og vitenskapsmenn generelt; for det første så kjenner de verden godt nok til å kunne konkludere med at guds eksistens verken er nødvendig eller sannsynlig, og for det andre så innser de at universet vi lever i kan være vakkert, mystisk og spennende å leve i enda gud ikke finnes.

I grove trekk.

 

At vi skal tro ligger nok i genene fra våres tidligere og primitve tider. En tro/religion holder oss organisert og mer knyttet til hverandre. En organisasjon med flere mennesker gir trygghet, bedre selvfølse, håp, effektivitet. Det er også lettere å løse oppgaver i et organisert felleskap. Jo flere vi er jo større gevinster gir det som regel. Lederskap er også et nøkkelord.

Endret av Lube
Lenke til kommentar
Så sikker på hva? Jeg er ikke sikker på at guder ikke eksisterer, men jeg har ikke sett noe bevis for noen av dem, derfor tror jeg heller ikke på dem.

 

Bibelen er full av bevis og bekreftelser. Og det er langt fra sikkert at du hadde trodd på Gud, selv om han hadde vist seg for deg.

 

Du hadde kanskje blitt lagt inn på galehus, og blitt fortallt at du halusjonerte eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Så sikker på hva? Jeg er ikke sikker på at guder ikke eksisterer, men jeg har ikke sett noe bevis for noen av dem, derfor tror jeg heller ikke på dem.

 

Bibelen er full av bevis og bekreftelser. Og det er langt fra sikkert at du hadde trodd på Gud, selv om han hadde vist seg for deg.

Bibelen inneholder ingen bevis, da ingen av påstandene kan bekreftes. De er altså kun påstander uten noen forankring, muligheter for å etterprøves osv. Det er altså ikke bevis. Hvis Gud er allmektig, så vet han hva som skal til for at jeg skal tro på ham, så hvis han ønsker å redde meg fra helvete så vet han hva han har å gjøre. Det å tro at gud eksiterer er ikke det samme som å tilbe vedkommende heller, for jeg ville aldri ha tilbedt guden i bibelen, da han ser ut til å være en maktsyk psykopat.

Lenke til kommentar
Det er ihvertfall enighet blandt alle her..

 

Ja det fleste går fortapt sier Gud, når godt og ondt skal adskilles. Langt fra alle blir frelst, men Gud er rettferdig og dømmer folk deretter.

 

En person omtrent uten muligheter til å bli frelst, får mye mildere straff enn en person som for eksempel har hatt gode muligheter men av sin frievilje har forkastet det.

 

Gud valgte av en eller annen grunn å skape oss med vår totale frievilje, noe som får konsekvense for både oss og Gud.

 

Det er ingen hemmelighet at Gud vil at vi skal opphøye og tilbe kun han, som universets mektigeste. Men hadde vi ikke hatt vår frievilje, så kunne vi ikke tilbedt han hverken her eller der. Fordi hadde han tvunget oss til å tilbe han, så hadde det ikke blitt ekte reel tilbeding. Kall gjerne Gud egoistisk og maktsyk, men det er som sagt ingen hemmelighet at han vil vi skal opphøye og tilbe bare han. Ellers så sier han at det bare finnes en Gud, det finnes ikke flere guder.

 

Gud er den mektigeste i hele universet, det finnes ingen som er mektigere enn han. Derfor finnes det ingen flere guder. Satan har også egenskaper som ikke er menneskelige, men han er ikke en Gud for det, fordi han er ikke universets mektigeste. Ekte satansister tror Satan skal ta over tronen i universet, og bli den mektigeste. Det vil aldri skje sier Gud.

 

Ondskapen skal forøvrig bli adskillt fra de gode. Satan og alt annet med synd og vondt i seg skal komme på "lukket avdeling". Jorden som vi lever på, er en coctail av godt og ondt. Gud skal skape en ny jord og ny himmel står det, der hverken sykdommer eller andre onde ting eksisterer.

 

Din kropp og organer er bare ett skall, som selvsagt har sine funksjoner, men ditt ekte liv og din unike udødelige identitet som Gud har skapt, er sjelen din, ånden gir liv til sjelen.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...