Gå til innhold

Hvilken sang burde spilles på opptaksprøve til musikklinje?


SuperSkunk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har søkt musikklinje med gitar på steinerskolen, og da vil jeg bli tatt opp til sånn opptaksprøve.

 

Så kommer mitt lille problem. Jeg har ingen anelse av hva jeg skal spille! det skal vare i ca 10 min.

 

Vet noen av dere om noen kule sanger, som også kan vise hva jeg er god for?

 

Blir glad for alle forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spill de mest tekniske låtene du klarer, værre er det egentlig ikke :p

Nei.

 

Når du søker på en musikklinje, så ses det heller etter et godt musikalsk utgangspunkt enn et allerede høyt teknisk nivå. Spill noe du vet du kan, og som du mestrer 110%. På den måten viser du musikalitet og ikke øve-timer, siden akkurat timer med øving er noe du kommer til å gjøre i 3 år hvis du kommer inn. Å spille, skiftegrep og gitarrunke fort er noe som kan læres, musikalitet derimot, er værre. Selvfølgelig må du vise hva du er god for, men bare ikke ta deg vann over hodet, og husk at nå spiller du musikk og ikke guitar-hero.

 

Spill det som du kan best! Jeg ser dette gang på gang på opptaksprøver, folk som spiller sjangere de ikke kan, eller ting som er for teknisk vanskelig for dem. Dommerne er ikke ute etter å se bare på ditt tekniske nivå, men helheten. Ikke gå i fella å spill noe du ikke kan!

Ja, takk!

Lenke til kommentar

Nå kommer det sikkert an på de som hører på, men generelt vil jeg si at Algorythm og Xecuter har rett her. Når junior søkte på musikklinjen spilte han et teknisk raskt stykke (på piano), og fikk tilleggspoeng for det, men ikke toppscore. Det var nok kanskje fordi det var et typisk puggestykke. Og folk som øver timevis om dagen de siste par månedene er ikke mangelvare på disse opptaksprøvene, for ikke å snakke om folk som har øvet i årevis. (Og de sistnevnte er gjerne de samme som har topp karakter i norsk og matte i alle fall, og sklir inn på totalsummen.)

 

Det er de som viser noe mer som får topp-poengene på opptaksprøven. Dette noe mer er musikalitet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

ja spill noe kult, det er ingenting artig med å se noen spille noe vanskelig. spil noe enkelt og kult. f eks http://www.youtube.com/watch?v=mBrbpWwWafQ

 

synes iaf selv at det er kult å høre noe kult framfor noe vanskelig, og gjerne noe originalt. 10% speller sikkert samme låta.

denne er også fin, og er vel ganske enkel? bare sørg for at det låter som det gjorde da

Endret av unserheld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...