Gå til innhold

Dere er heldige


Anbefalte innlegg

Dere er heldige dere som får lov til å plukke med dere saker og ting fra miljøstasjonene.

Strømforsyningen i en gammel pc jeg har, kuttet ut for en stund siden. Jeg dro bort på miljøstasjonen og spurte pent om jeg fikk lov å se etter en strømforsyning der. Det var blankt nei. ikke snakk om. Måtte i butikken å kjøpe ny. Synes det var dårlig gjordt jeg. Det var forresten miljøstasjonen i Kongsvinger.

Endret av kanikke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det samme er det over hele landet.

I Trondheim er det ikke lov heller.

Selv om vi gjør miljøet en tjeneste.

 

Det er en egen retur-tråd vet jeg.

 

Ja, jeg vet det. Det var i den tråden jeg trodde jeg la dette innlegget. Har bedt om å få dette slettet. Det er ikke uten grunn at jeg bruker det nicket og den avarten jeg bruker

Lenke til kommentar
Dere er heldige dere som får lov til å plukke med dere saker og ting fra miljøstasjonene.

Strømforsyningen i en gammel pc jeg har, kuttet ut for en stund siden. Jeg dro bort på miljøstasjonen og spurte pent om jeg fikk lov å se etter en strømforsyning der. Det var blankt nei. ikke snakk om. Måtte i butikken å kjøpe ny. Synes det var dårlig gjordt jeg. Det var forresten miljøstasjonen i Kongsvinger.

 

Etter å ha sett en dokumentar om dette (husker desverre ikke navnet, men jeg tror det var forbrukerinspektørene? kan sees på nettv om interessant) så har jeg litt mer forståelse for hvorfor det er blitt strengere regler rundt slik.

 

Det viser seg at det faktisk er en stor industri rundt resirkulering av elektronisk avfall. Alt fra mobiltelefoner til datautstyr osv. Det er ikke noe penger å tjene på det her i landet naturligvis, men i lutfattige land slik som deler av kina så fines det sweatshops der folk sitter og manuellt demonterer elektronisk avfall for å rive ut de diverse (små deler) av verdifulle metaller og annet slikt for videresalg. Et eksempel er coltan (kansje "koltan" på norsk?) i mobiltelefoner.

 

Hvordan har dette noe med miljøstasjoner i norge å gjøre? Vel det viser seg faktisk at det finnes ganske mye ulovlig import/eksport av slikt elektronisk avfall ned til de landene som har lave nok lønninger til at kan tjene på å demontere avfallet, noe som har resultert i at mange innsamlingsstasjoner blir plyndret av kriminelle for viningsennsyn. Ikke bare er det pr. def ulovlig siden vi har pliktet oss til å selv behandle vårt eget slikt avfall på en forsvarlig måte, men det bidrar til å øke problemene i de fattige landene og ikke minst ødelegge helsen på de arbeiderene som jobber med det siden de ikke har verneutstyr og rikige verktøy eller følger helseforskrifter for behandling av de mange giftene som slike deler ofte inneholder. Miljøet kommer ikke akkurat godt ut av det heller pga. alt som ikke er verdifullt bare dumpes etterpå...

 

Så det er ikke for å gjøre livet surt for folk som oss på HW.no (som neppe bidrar noe negativt til problemstillingen) at de blitt strenge på slikt, men pga. det faktisk er et skadelig undergrunnsmarked for disse tingene.

 

Det er synd siden det er mye meget brukbart som kastes, men alternativet er nok værre totalt sett. Det beste du kan gjøre er nok å presentere seg og spørre pent om å se gjennom etter noe spesifikt. Hvis personen du spør vet HVORFOR det er strenge regler rundt dette, så vet vedkommende gjerne også at det ikke er like mennesker som deg reglene er ment å sperre mot heller, og kan kansje la deg få lov å gjenbruke noe som ellers hadde gått på dyngen/gjenvinning.

 

Som sagt, se gjerne dokumentaren som jeg mener jeg så fra nrk nettTV. Det gav ihverfall meg litt mer innsikt i hvorfor dette har endret seg slik.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Den dokumentaren har (ikke overraskende :p, men kanskje også ikke helt ufortjent) fått litt pes i elreturtråden for å være svært ensidig.

 

Man må tross alt huske at gjenbruk er mange ganger mer miljøvennlig enn gjenvinning, og at mye av det som går til f.eks. polen faktisk går til gjenbruk. Sist jeg sjekket har Polen de samme strenge reglene for avfallshåndtering som resten av EU, så tingene burde ikke utgjøre noe niljøproblem der selv etter at de er ferdig gjenbrukt.

 

@reminett: Det handler ikke om å spare penger, men at enda en kjøpt strømforsyning er enda en enhet som det koster miljøet både å produsere og gjenvinne.

 

Dessverre har de ulike avfallsselskapene kvoter som de må oppfylle for å få penger (ref. f.eks. denne artikkelen. Selv om det egentlig ikke er artikkelens tema, fremgår det at utbetaling av "miljøpant" er avhengig av insamling. Det finnes mer info om dette andre steder også. Det er ikke uten grunn at elretur henter avfallet helt gratis (sjekk elretur.no). Det er penger i det.

 

Det er åpanbart for alle at en strømforsyning her og et hovedkort+CPU der til forskjellige enkeltkunder ikke utgjør noen miljørisiko eller skal eksporteres til Kina for å tjene penger.

 

Det burde finnes ordninger for dette. Mye som kastes er ypperlige "bestemødremaskiner" eller lek og lær-pcer for barn. Ikke alle har penger til overs til pc-er heller - tenk hva bare muligheten til tekstbehandling har å si for den eneste i en klasse på 25 som kommer med håndskrevne besvarelser hver gang. For ikke å si muligheten til enkel nettsurfing og msn-snakking med alle de andre, så man ikke står helt utenfor.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...