Gå til innhold

frivillig arbeid


pavement

Anbefalte innlegg

Heia godtfolk!

 

Mye mulig dette er feil fora, men jeg prøver får flytte meg den som kan hvis jeg er på feil sted

 

Jeg har lekt en del med tanken om og jobbe frivillig i utlandet i noen måneder, dette for og øke min egen forståelse over hvor godt vi faktisk har det i norge og for å få døyva min tilsynelatende endeløse trang til og hjelpe mennesker som har det værre en megselv. Men etter jeg har sjekka rundt med bl.a X-plore og killroy har jeg funnet ut at nei... Jeg har faktisk ikke råd til og kunne reise rundt og hjelpetil.

 

Det skurrer litt for meg når det koster godt over 20-30 tusen og reise til foreksempel kenya for og jobbe med opplysningsarbeid rundt HIV og Aids. Er det og hjelpe andre i værden som ikke har det så godt en bedrift? er det meningen at mennene/kvinnene bak disse organisasjonene skall tjene penger på andres hjelpevilje ?

 

Jeg ville tro at så lenge en var villig til og ofre litt av seg selv for og hjelpe andre at man skulle bli tatt i mot med åpene armer og sendt avgåre for og hjelpe i hu og hast. Men dengang ei, er det noen som vet om organisasjoner som sender ut frivillige uten at det skall koste hus og bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har tenkt det samme som deg, og har funnet et ideelt program. Nå virker det som du har tenkt deg til et utviklingsland da. Det her gjelder bare i Europa, men det fins jo nok å ta seg til her, og du kan jo i hvertfall se litt på det. Aktiv Ungdom er EUs ungdomsprogram for ikke-formell læring.

 

Kort fortalt går programmet ut på at europeisk ungdom reiser til et valgfritt EU- eller EU-naboland for å jobbe med ett av flere tusen frivillige prosjekter. Oppholdet varer mellom 2 og 12 måneder, og alle utgifter dekkes av EU. Lommepenger, mat, språkkurs, reise, forsikring og lokaltransport.

 

Arbeidet kan gå ut på alt fra å jobbe på SFO eller i dramagrupper til å jobbe med tidligere rusmisbrukere, vanskeligstilt ungdom, hjemløse, folk med læringsvansker, handicappede etc.

Endret av Lemon
Lenke til kommentar

Bli med i Kfuk-Kfum speiderne. Søk deg som frivillig til å arbeide på et av verdens sentrene (Mexico, Sveits, India og en plass til jeg ikke husker). Eller så kan du søke deg rundt i Speidernes verdensorganisasjon og se hvor du kan jobbe som frivillig. Dog så vet jeg ikke om dette blir helt din greie, og jeg vet heller ikke nøyaktig hva de gjør...

 

men jeg vil anta at dette blir någet billigere enn normalt..

Lenke til kommentar
aktiv ungdum har mye bra og det er mest sansynlig der jeg ender opp hvis ingen sender gratis til utviklings land.

 

Har du vert frivillig for aktiv ungdom?

 

Jeg har tenkt å dra til høsten!

 

Ellers kan du jo lese bloggen til ei som er i Tyskland nå og jobber gjennom Aktiv Ungdom og se litt om du tror det kan være noe for det.

Lenke til kommentar

Forventer du virkelig å bli sendt gratis til et u-land i mot at du hjelper til?

 

Skal du drive med frivillig arbeid uten å selv betale for å komme deg dit du skal hjelpe er det stort sett kun i nærmiljøet at du kan få til det.

 

Organisasjonene som driver med uhjelp får mye mer igjen for pengene de har samlet inn om de bruker de på å lære opp lokalbefolkningen til selvhjelp enn om de skal sende masse norske idealister nedover for å hjelpe til.

 

Er du en av de få som allerede er utrustet med språkkunnskaper og pedagogikk som egner seg til å lære opp lokalbefolkningen er du plutselig verdt så mye for en organisasjon at de kan forsvare å bruke penger på å sende deg nedover. Men jeg tør anta at du ikke er en slik person.

 

Finner du en seriøs aktør som lar deg sørge for transport dit selv, så kan du slippe billigere unna om du planlegger det slik at du får ned kostnaden ved å velge ukurante måter å reise på.

 

Det beste du kan gjøre for å hjelpe til er å ta deg en normal jobb her i landet og sende pengene sørover med en organisasjon som baserer seg på frivillighet og sørger for at minst 90% av pengene går rett til tiltak som fungerer. Men siden du er ute etter å tilfredsstille din egen samvittighet ved å hjelpe andre folk direkte så er jo en slik løsning ganske uaktuell.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å reagere på kostnaden du fikk forespeilet for å jobbe i Kenya. Sikker og effektiv transport dit koster mye. Beløpet er ubetydelig. Si at du f.eks bruker 6 måneder der - skal du tenke kroner og øre så har du plutselig tapt et halvår med inntektsbringende jobb her hjemme, og da har du gått glipp av godt over 100 tusen. Ser du ikke selv hvor bortskjemt du er? Du må ofre litt av deg selv for å komme deg nedover for å hjelpe, og har du kun egoistiske årsaker for å dra nedover så bør du heller holde deg hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter og bli sendt gratis, men 30k er ganske mye penger. Jeg skulle gladlig ha betalt 30-40 tusen om jeg hadde råa til det. Sende penger er ganske uaktuelt da jeg føler at jeg kan hjelpe bedre selv en de usle 50 spenna jeg har til overs og kan gi bort. Jeg velger og offre meg selv istede for penger jeg ikke enda har. Jeg reiser ikke neddover av egoistiske grunner, jeg har et stort ønske om og hjelpe og då reiser jeg, selvfølgelig gir dette bedre selvfølelse, men det er også litt av poenget. Man reiser jo neddover for og hjelpe mennesker og gi de et bedre liv så hvorfor ikke hjelpe seg selv i samme slengen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...