Gå til innhold

Hjelp! 300D eller 400D


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe mitt første digital speilreflekskamera.

Jeg har null trening (men lest mye nyttig info her) men store ambisoner ;)

Jeg har ca 3000 ,- til rådighet.

Har funnet 2 kamera i den klassen (brukt så klart) Det er Canon 300D og 400D.

300d har batterigrep, 18-55 Objektiv + 28-135 IS, masse batterier, og to (en latterlig stor og en liten) minnebrikker og trådløs utløser.

400D har kun det som kom med i pakken, når det var nytt. Er 400D så mye bedre at det forsvarer alt utstyret jeg taper?

(dette er to helt konkrete kamera, som jeg kunne tenke meg)

Evt. forslag til andre kamera jeg kan kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yupp, får for minimum 350D hus! Men aller helst 400D eller 450D!

Alternativt så kan du også få 30D og 40D ganske rimlig, også 20D er ikke ett dårlig kamara. XXD serien har noe større fysisk hus, men bedre ergonomi, samt tommelhjulet er abre å forelske seg i. Har selv 30D per dags dato og det tar mye bra bilder. :)

Lenke til kommentar
Hvis du kan vente litt til, så kommer nok 450d ned i den bruktprisen om ikke lenge.

 

Må ha kamera til mars, så veldig lenge kan jeg nok ikke vente ;)

 

300D er et til de grader utdatert kamera, og første generasjon av Canons 18-55 er et av de mest utskjelte objektivene noen sinne. Jeg hadde definitivt gått for 400D fremfor 300D. Det ekstra nipset er ikke spesielt nyttig.

 

 

Takk for den infoen. Har sett en del på disse, de er billige, men det er altså det.

 

 

Yupp, får for minimum 350D hus! Men aller helst 400D eller 450D!

Alternativt så kan du også få 30D og 40D ganske rimlig, også 20D er ikke ett dårlig kamara. XXD serien har noe større fysisk hus, men bedre ergonomi, samt tommelhjulet er abre å forelske seg i. Har selv 30D per dags dato og det tar mye bra bilder. :)

 

Hva med 10D? Hvordan er det? Sett på en annonse men den hadde ikke bilde og lite info (Skal se om jeg finner en annmeldelse eller to)

 

 

Hvorfor ikke kjøpe et helt nytt Nikon D3000 for 3600kr?

 

http://www.elprice.no/nye-produkter-ifra-i...-ii-vba250k002#

 

 

Edit: Hvis du kan tenke deg et annet merke enn Canon.

 

 

Vil helst ha Nikon. låner et D100 nå (men har ikke fått med lader!!) :) Liker det godt, men det er ganske slitt og jeg må sloss med knapper for innstillinger for å få de til å virke.

 

Har vært og prøvd en del kamera i dag. Liker Nikon sine klart best, men alle "billigkameraene" er så små (!). Jeg har litt store hender, så jeg synes det er litt ubehagelig og at de er litt i letteste laget(kjennes så "plastikaktig" ut) men det er kanskje bare vanesak?

 

Prøvde et D90 Det likte jeg godt!

 

Forslag til noe som kan "kjennes ut som" dette, bare er litt billigere? ;)

 

Fikk forresten høre at jeg burde styre unna Dxxxx serien hvis jeg vil beholde det en stund, og ha et kamera som kan være allsidig. Stemmer det?

 

Takk for gode råd!

 

Setter pris på linker til gode tibud, om noen har lyst (Helst i hordaland).

 

NB: Trenger også hjelp til fotogaferingen (opplæring).

Har lest mye her, men trenger alt jeg kan få av info.

 

Takk for hjelpen!

Endret av RuneON
Lenke til kommentar

Nikon D70! Det bør ikke være noen sak å få tak i huset til rundt 1000-1500 (solgte mitt til en kamerat for 1000 for to år siden, men det var hardt brukt).

 

Suppler det med en 18-70/3.5-4.5, som også er grei å få tak i til rundt 1500, så har du en solid pakke til 3k. Ikke spesielt mye dårligere enn D3000 på støy og veldig solid (det er designet som pressekamera, og er mye mer robust enn etterfølgerne D80 og D90). Gromkamera. Skulle gjerne hatt et selv. :)

 

Om du går for Canon, så er 20D en veldig god ide. Mye, mye bedre enn D70 på støyhåndtering, men Canon har dårlig utvalg i billige og gode normalzoomer - du må evt. prøve å få tak i en 18-55 IS - og så mister du muligheten for trådløs blitsstyring.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
(det er designet som pressekamera, og er mye mer robust enn etterfølgerne D80 og D90). Gromkamera. Skulle gjerne hatt et selv. :)

 

Jeg kan bekrefte at D70-ene er solide. Kjøpte mitt i 2004, bruker det aktivt ennå (som nummer to-hus). Og det har vel fått seg en støyt eller to. Likedan nekter D70ene som avisen min bruker å gå dukken. To innstillingshjul og muligheter til å bruke AF-D-optikk er en vinnerkombinasjon.

 

Men burde også gå an å få noen bra Canon-saker brukt.

Endret av TaraldR
Lenke til kommentar
Men burde også gå an å få noen bra Canon-saker brukt.

Som jeg sier - problemet med å få Canon både billig å bra er optikken, ikke husene. 10D ville jeg kanskje styrt unna, men fom. 20D henger husene bra med fortsatt.

 

Edit: vil også slutte meg til anbefalingen av bruktmarkedet på foto.no. Har kjøpt og solgt der en del i det siste, og det er bra - litt kjøpers marked, men det er jo bare bra i dette tilfellet.

 

Edit: FWIW, så utsatte jeg D70en min for ganske drøy behandling, og den fungerer fortsatt fint. Samme med 18-70, som også var med på utrolig mye, og leverte forbløffende bra bildekvalitet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt 400d framfor 450d, men det er vel bare fordi jeg foretrekker CF og føler SD kort hører hjemme i kompakt kamera :p 400d er et helt kurant kamera, og det er ikke noe stort problem å få tak i Canon optikk som er god og ikke koster skjorten.

Lenke til kommentar

- Canon 10D er en felle fordi den ikke kan bruke EF-S objektiver.

- Canon 300D er langt større og mer ergonomisk for store hender enn 400D, men føles likevel veldig plastikk.

- Canon 300D, 350D og 400D ble levert med det samme utskjelte 18-55-objektivet. Canon 450D var det første som fikk den oppgraderte versjonen med IS (bildestabilisering.

 

Her er et par konkrete forslag:

 

- Nikon D70 hus inkl

4 GB minnekort

1500 kr

 

- Nikon D70 hus inkl

18-70/3,5-4,5

70-300/4-5,6

1 GB minnekort

Kameraveske

4000 kr

 

Ellers så kan Pentax K10D passe beskrivelsen din. Det er relativt stort, har værttettinger, bildestabilisering, et meget bra 18-55 objektiv og går for ~2000 kr på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for respons og god info!

 

Ta en kikk på foto.no sitt bruktmarked, der finner du mye intressant til en grei penge (folk der er generelt bevisst på hva utstyr er verd, sånn kontra finn.no selgeres fantasipriser til tider.

 

For det meste seriøse selgere der også.

 

Jeg har sett en del der, men jeg finner ikke noen form for sortering av søkeresultater. Det gjør at det tar fryktelig lang tid, når jeg ikke er 100% sikker på hva jeg skal ha.

Noen som vet om det er mulig å sortere etter pris eller sted på noen måte?

 

 

Nikon D70! Det bør ikke være noen sak å få tak i huset til rundt 1000-1500 (solgte mitt til en kamerat for 1000 for to år siden, men det var hardt brukt).

 

Suppler det med en 18-70/3.5-4.5, som også er grei å få tak i til rundt 1500, så har du en solid pakke til 3k. Ikke spesielt mye dårligere enn D3000 på støy og veldig solid (det er designet som pressekamera, og er mye mer robust enn etterfølgerne D80 og D90). Gromkamera. Skulle gjerne hatt et selv. :)

 

Om du går for Canon, så er 20D en veldig god ide. Mye, mye bedre enn D70 på støyhåndtering, men Canon har dårlig utvalg i billige og gode normalzoomer - du må evt. prøve å få tak i en 18-55 IS - og så mister du muligheten for trådløs blitsstyring.

 

D70 høres ut som noe for meg!

Grunnen til at det er Canon det er snakk om i det første innlegget mitt, er at det var det jeg så på akkuratt da. Jeg vil som sagt helst ha Nikon (spesiellt etter litt prøving i dag)

Takk for tipset :thumbup:

 

 

 

10D ville jeg styrt unna. Dette kameraet tar vel kun EF objektiver og det kan være litt plagsomt på et crop kamera.

 

Kan noen forklare meg mer om objektivbetegnelsene?

Som f.eks EF.

 

 

Her er et par konkrete forslag:

 

- Nikon D70 hus inkl

4 GB minnekort

1500 kr

 

- Nikon D70 hus inkl

18-70/3,5-4,5

70-300/4-5,6

1 GB minnekort

Kameraveske

4000 kr

 

KONGE!

Takker.

Lenke til kommentar
Tusen takk for respons og god info!

 

Ta en kikk på foto.no sitt bruktmarked, der finner du mye intressant til en grei penge (folk der er generelt bevisst på hva utstyr er verd, sånn kontra finn.no selgeres fantasipriser til tider.

 

For det meste seriøse selgere der også.

 

Jeg har sett en del der, men jeg finner ikke noen form for sortering av søkeresultater. Det gjør at det tar fryktelig lang tid, når jeg ikke er 100% sikker på hva jeg skal ha.

Noen som vet om det er mulig å sortere etter pris eller sted på noen måte?

 

Er enig i at foto.no kanskje ikke er verdens mest intuitive nettside, men hvis du finner "Vis søk" knappen inne på bruktmarkedet, så går det an å spesifisere søket litt mer.

Lenke til kommentar
Tusen takk for respons og god info!

 

10D ville jeg styrt unna. Dette kameraet tar vel kun EF objektiver og det kan være litt plagsomt på et crop kamera.

 

Kan noen forklare meg mer om objektivbetegnelsene?

Som f.eks EF.

 

 

Canon har to benevnelser på objektiv i dag. Det er EF og EF-S.

EF-S har mindre billedsirkel og er altså beregnet på kamera med crop sensor.

Har kameraet EF-S fatning så kan du bruke både EF og EF-S objektiver.

Har kameraet EF fatning så kan du kun bruke EF objektiver. EF-S objektiver passer ikke.(Heldigvis, for det hadde vel blitt kræsj med speil og objektiv i så fall.

 

Alle nyere Canon speilreflekskameraer med 1.6 crop(EOS 20D, 30D, 40D, 50D, 300D, 350D, 400D, 450D, 500D,550D og 7D) har EF-S fatning.

Det er noen unntak som EOS D30, D60 og 10D som har EF fatning, men disse er så gamle at de knapt er å finne på bruktmarkedet.

 

Canon sine fullformatkameraer(Alle EOS filmkameraer,EOS 1Ds MK1/MK2/MK3, 5D MK1/MK2) og 1.3 crop kamera(1D MK1/MK2/MK3/MK4)har EF fatning og kan ikke bruke EF-S objektiver.

Lenke til kommentar

Greia med Canons 18-55 er at det er ekstreme variasjoner i kvaliteten - fra helt ok, til vaselin-på-linsen-uansett-hvor-mye-du-blender-ned. Det er et sjansespill.

 

Uansett så er det et fantastisk trist objektiv sammenlignet med en Nikon 18-70 (jeg har opptil flere 18-55 stående i bokhyllen... :roll:). Å klistre det på en 30D (som helt åpenbart er et vesentlig bedre kamera enn en D70) er bare trist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...