Gå til innhold

Hvordan leve fint i utlandet uten å jobbe


Anbefalte innlegg

Har tenkt på at man i en god del fine land kan leve på mer og mindre 100k i året. Fant ut at med 5mill spart og 4% rente er det 40k*5=200k i året i rente, som er mer enn nok til å kose seg, til og med i norge.

men så bumpet jeg inn i noen problemer. å tjene de fem millene kan fikses med noen års arbeid og kanskje noe investering... alt må iaf ikke brukes på for mye ting og tang. men brått så kom jeg på at formueskatten er vel 3% som gjør at jeg taper 150k og kun får 50k i året=(

 

er det noen som har en vettug, oppnåelig plan på å (se topic) etter kanskje ti år med jobbing evt mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husk at rundt 40% av inntekten går med til skatt. Utenom kommer forsikring, avgifter, kommunale avgifter, generelle utgifter(mat, strøm, telefoni, tv, klær etc etc) og dessuten skal en jo ha ett liv ved siden av og, feks kino, tur på by'n etc.

 

Når du bygger opp en formue straffer staten deg itillegg, og det hardt. Derfor kan det lønne seg å ta utdannelsen i Norge, og derretter flytte til ett annet land. Inntekten er noe lavere, men skatt, levekostander etc er mye billigere. Men uansett så lønner det seg vireklig når du begynner å bygge deg opp en fomue, da andre land har fjernet denne for å skape verdier i samfunnet.

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar
Har tenkt på at man i en god del fine land kan leve på mer og mindre 100k i året. Fant ut at med 5mill spart og 4% rente er det 40k*5=200k i året i rente, som er mer enn nok til å kose seg, til og med i norge.

men så bumpet jeg inn i noen problemer. å tjene de fem millene kan fikses med noen års arbeid og kanskje noe investering... alt må iaf ikke brukes på for mye ting og tang. men brått så kom jeg på at formueskatten er vel 3% som gjør at jeg taper 150k og kun får 50k i året=(

 

er det noen som har en vettug, oppnåelig plan på å (se topic) etter kanskje ti år med jobbing evt mer?

Så har du kanskje 3 % inflasjon... som du må trekke mot renten... :p

I mange mindre utviklede land har du høyere inflasjonsrater og kanskje en ustabil lokal valuta, uansett en valutakurs å ta høyde for...

Lenke til kommentar

så trist, kunne tenke meg å jobbe meg opp en del penger, og reise verden rundt. sånn som noen gjør på tv vet du, kjøre hele russland på langs f eks. leve noen få år i india eller noe, sø reise til søramerika og lære språket. så dykke inn i afrika... svære kontinent, kan bruke lang tid på det. men ikke hvis jeg hele tiden må tenge som ei fattiglus "asj nå er jeg blakk, nå må jeg finne meg en jobb igjen"

 

de eneste som nyter livet i utlandet er vel pensjonister, og jeg har ikke tenkt å risikere å vente så lenge. vil jo dra før jeg blir impotent, dement og død av alder.

Lenke til kommentar
de eneste som nyter livet i utlandet er vel pensjonister, og jeg har ikke tenkt å risikere å vente så lenge.

 

Hvis du vil dø rik, ja.

 

Det er vel ingenting som stopper deg i å arbeide deg opp 5 millioner, og så ta ferie i 5 år der du bruker en million per år.

 

Du mister en del pensjon på det stuntet, men hvis du har hatt arbeidsvilje til å bygge deg opp 5 millioner, så er vel ikke litt mindre pensjon det største problemet i verden :)

Lenke til kommentar
...formueskatten er vel 3% ...

 

Øh, nei.

konstruktivt svar, mann. hva faen er den på da!?

 

Når du må ha noen andre til å fortelle deg det, så lurer jeg litt på om du har det som trengs for å gjennomføre denne planen din. Aller første treffet på "formuesskatt" på google nå leder til skatteetaten, hvor du finner en link hit. 0,7% til kommunen+0,4% til staten, totalt 1,1%. Det kunne du med letthet ha funnet ut før du postet det første innlegget..

Lenke til kommentar
...formueskatten er vel 3% ...

 

Øh, nei.

konstruktivt svar, mann. hva faen er den på da!?

 

Når du må ha noen andre til å fortelle deg det, så lurer jeg litt på om du har det som trengs for å gjennomføre denne planen din. Aller første treffet på "formuesskatt" på google nå leder til skatteetaten, hvor du finner en link hit. 0,7% til kommunen+0,4% til staten, totalt 1,1%. Det kunne du med letthet ha funnet ut før du postet det første innlegget..

 

takk for svar :thumbup:

 

Da er det kanskje ikke så slett likevel. Det er gode nyheter. 1 mill spart, 4% renter gir 40k i året i lomma uten arbeid, 1,1% av det gir deg 29k i lomma per år per mill. Har man da tre mill i banken så har du 87k i året, og kan leve som en student i norge så lenge du vil uten å jobbe. Eller, som en knekt i et annet land.

Rett så langt eller?

Lenke til kommentar
Da er det kanskje ikke så slett likevel. Det er gode nyheter. 1 mill spart, 4% renter gir 40k i året i lomma uten arbeid, 1,1% av det gir deg 29k i lomma per år per mill. Har man da tre mill i banken så har du 87k i året, og kan leve som en student i norge så lenge du vil uten å jobbe. Eller, som en knekt i et annet land.

Rett så langt eller?

 

Du må huske 28% inntektsskatt av de 40k i renteinntekter også...

Altså 40k renter, ca. 11k inntektsskatt (av 40k) og 11k formuesskatt (av 1000k)=18k netto pr million, med 4% rente.

Lenke til kommentar

Inntektsskatt på rentene kan du vel slippe unna ved å ikke ha pengene i Norge? Samme med formueskatten? Det finnes jo noe som kalles skatteparadis. Hør med Rimi-Hagen, han har mye penger, og vet åssen han skal snike seg unna skatt. :p

Nå aner ikke jeg hvor gammel du er. Men du har vel ikke tenkt å leve evig? Og selv om planen din er å leve evig så er ikke det noe problem. Du får vel minstepensjon fra fylte 67 år? Så hvis du er 30 år nå, så trenger du penger som skal holde i 37 år. 37*100k = 3,7Mill pluss renter

Lenke til kommentar

Du gjør dette langt mer komplisert enn nødvendig – du trenger slett ikke fem millioner for å kjøre Russland på tvers eller reise Sør-Amerika på langs. 100-200k burde være kurant til begge turer, litt avhengig av hvor lenge du har tenkt til å holde på, og det tar faktisk ikke så fryktelig lang tid å spare opp i Norge om man er villig til å ofre en del. Den største hindringen for å realisere slike drømmer er at de fleste gjør seg selv avhengige av å ha en betydelig inntekt, hovedsaklig for å betjene boliglån, så om du er villig til å leie en litt kjip leilighet et år eller to får du lett realisert disse drømmene.

 

Du får ikke en altfor fjong bolig i Norge for 10000 kroner måneden, i mange land kan du reise noenlunde komfortabelt for samme beløpet; å ikke være avhengig av å ha en bolig i Norge har mildt sagt stor påvirkning på hva du må spare opp for å kunne reise over lengre perioder.

 

(Hvis vi skal spore dette tilbake til jamring om skattesystemet er det da altså den fordelaktige beskatningen av bolig som er hovedhindringen for slike turer; det blir fristende å kjøpe bolig istedet for å leie.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...