Gå til innhold

Musikkvitenskap - Diskusjon, råd og informasjon


TheExcalibur

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen. Jeg tenkte jeg kunne oprette en tråd om musikvitenskap for det kan være interessant å høre hva folk mener og vet om det samt jeg trenger mer informasjon. Finner ikke nok på nettet. Har noen noen sider dere vet om som gir utfyllende om dette temaet? Det er delt in i disse kategoriene: Musikkteori, musikkhistorie, musikketnologi, musikksosiologi, musikkpedagogikk, musikkterapi, musikkteknologi.

En kort forklaring på disse:

Musikkteori er kort fortalt et tema om hvordan musikken er bygd opp. Som skalaer, begreper som kvintsirkelen osv.

Musikkterapi er hva musikk kan blandt annet hjelpe hjernen med å ''tåle'' smerter mer. Men man tåler like mye hele tia det er bare hvordan syken vår takler smerten. Det blandt annet kan hjelpe med musikk. Men så klart rettet til spesial lagd musikk som for eksempel yogamusikk. Selvfølgelig kan man også høre på black metal og få opp adrenalinet litt som kan øke ytelesen av kroppen en liten stund. Annen musikk som folk liker kan sette i gang rytmer og følelser i kroppen som kan være godt.

Musikketnologi forteller oss om hvordan vi bruker musikken rundt omkring. For eksempel party musikk på partyer jazz på kafeer osv.

Musikksosiologi blir nesten det samme som sist nevnte men handler konkret mer om spørsmålet: Kan musikk gjøre oss mer sosial?

Musikkpedagogikk handler om å være lærer på en skole eller musikkskole. Får å kunne være lærer må du kunne dette temaet godt. Det handler om hvordan du kan lære bort musikk med instrument praksis. Hvilke konflikter kan oppstå og hva går bra?

Musikktekonlogi handler om midi og synter osv. Hva vi digitalt kan gjøre med musikken

Til slutt har vi musikkhistorie som handler om hvem var bach? Hvordan fant vi opp musikken?

 

Her håper jeg dere har nok å diskutere om og hvis jeg har skrevet noe feilinformasjon så rett det opp. Jeg ønsker bare å snakke og diskutere om det store emnet

Endret av Jason Blade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil finne ut mer ville jeg sjekket ut Finn Benestad (gammel musikkprofessor fra Tønsberg, om jeg husker riktig. Har skrevet flere bra bøker om musikkteori), www.trell.org har en del bra også.

 

Det er vel nok å diskutere her, men spørsmålet er vel hvor man begynner... Hva man synes om det? Jeg liker musikkteori. Synes det er svært nyttig.

 

Noen som har gått på NTNU i Trondheim for musikkteknologi, eller andre linjer under musikk? Jeg går på langhaugen musikklinje i andre klasse, og vurderer sterkt å gå musikkteknologilinjen etter VGS er ferdig :D Noen som har noen erfaringer med universitetet når det gjelder musikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...