Gå til innhold

Er Norge i krig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis Norge hadde vært i krig hadde så hadde vel folk blitt innkalt til tjeneste. Alle som er i Afghanistan er der frivillig. Norge har tropper i Afghanistan på vegne av Nato, og ikke som egen nasjon. Hadde vi vært i krig så ville det norske forsvaret vært i alarmberedskap.

 

Tror det samme ble diskutert for noen uker siden. Norge er i krig, men ikke en full-skala krig slik du tenker på krig, hvor alle ressurser til et land blir brukt i krigsinnsats. Vi er i en krig med asymmetrisk krigføring hvor det ikke er et klar fiendebilde i et klart definert område, slik det har vært i konvensjonell krigføring.

 

Oppsummert: Formelt sett er Norge i KRIG!

Lenke til kommentar
Men det vi diskuterer her er vel mer hvorvidt en definisjon som medfører at Norge per i dag er "i krig", er god?

 

krig m1 (fra lty, eg 'strev')

1 våpenkamp mellom to el. flere stater el. folkegrupper k- og fred / erklære, føre k- / det brøt ut k- mellom de to statene / dra i, falle i k-en / borgerk-, geriljak-, verdensk- / atomk-, stillingsk- / i k- og kjærlighet er alt tillatt

2 hard strid, kamp føre k- mot rotter og mus / stridighet naboene lå i full k- med hverandre / sterk konkurranse innenfor bransjen er det k- på kniven for å overleve / prisk- / kampanje, felttog erklære k- mot sult og nød

 

1.

a. A state of open, armed, often prolonged conflict carried on between nations, states, or parties.

b. The period of such conflict.

c. The techniques and procedures of war; military science.

2.

a. A condition of active antagonism or contention: a war of words; a price war.

b. A concerted effort or campaign to combat or put an end to something considered injurious: the war against acid rain.

 

I Afghanistan er det krig mellom Taliban og NATO/Afghanske hæren.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Hva skal du frem til nå nebrewfoz?

Hvem vet? Når jeg stiller spørsmål vet jeg ikke alltid svarene på forhånd.

For å bedre forstå "krigen" er det en fordel å vite hvem man kriger mot og hva det er som forener og motiverer de ulike grupperingene man står overfor. Det kan være like mye som splitter dem som det som forener dem.

 

"Al-Qaeda i Irak" og "Al-Qaeda i Østfold" kan begge høres ut til å være to sider av samme sak, men når man ser nærmere etter viser det seg at sistnevnte bare er en gjeng med gærne rally-entusiaster. (Uten sammenligning forøvrig med A-stan.)

Lenke til kommentar
Taliban er en generell betegnelse på opprørsgrupper i de aktuelle landene. Al-Qaeda er den største grupperingen, så er det sikkert et hundretals mindre. De kjemper stort sett for samme sak.

Det hørtes rimelig vagt og overforenklet ut ...

Taliban hadde vel allerede tatt makten i A-stan (etter mange års borgerkrig) da ObL og Al-Qaeda kom dit (fra Sudan?), så jeg vet ikke hvor riktig det er å regne dem som en gruppering innenfor "Taliban".

 

Men de er nok alle enige i slagordet "Norge ut av NATOAfghanistan!"

Lenke til kommentar
Norske soldater er i krig gjennom NATO, Norge som stat er per definisjon ikke i krig. Men norske soldater deltar i krigsoperasjoner gjennom å prøve å etablere regjeringens voldsmonopol i Afghanistan.

Jeg må si meg enig med min navnebror her. Bortsett fra at jeg ikke skjønner voldsmonopol. Jeg trodde monopol stort sett var forbudt med unntak av vinmonopol?

Lenke til kommentar
Norske soldater er i krig gjennom NATO, Norge som stat er per definisjon ikke i krig. Men norske soldater deltar i krigsoperasjoner gjennom å prøve å etablere regjeringens voldsmonopol i Afghanistan.

 

Norge er en part i en borgerkrig i Afghanistan. I Genevekonvensjonene er ikke borgerkrig en del av krigsbegrepet, men Røde Kors har fått gjennomslag for at disse også skal gjelde i borgerkrig slik at menneskeretttigheter skal bli overholdt etc, altså sedvane. Dermed vil også Norge kunne sies å være i krig, men det skaper mange problemer da det utløser paragrafer i Norges lover som gjør at strafferammer etc. blir forandret. Også skipsfarten vår vil bli påvirket og norske politikere vil derfor selvsagte ri paragrafene så langt det kan gjøres for å unngå å bruke ordet krig. For alle parter som er innvolvert i krigen vil de si at Norge er i krig.

 

Det beste for Norge som et land er å si at vi er en del av en krig og ikke i krig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...