Gå til innhold

hva skjer med religionene om man oppdager liv i rommet?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg har ikke satt meg noe inn i noen religioner, men sier ikke kristendommen at jorden er unik? hva vil skje om man oppdager liv i verdensrommet? uintelligent og intelligent. om det ikke vil stemme med religionene, tror dere de vil bortforklare det på noe vis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville vært rart om Bibelen sa noe som helst om dette. Laget i en tid der himmellegemene ble tolket som guder o.l og i alle fall ikke som solsystemer, galakser og planeter.

 

Tenk om flere tusen år gamle tekster direkte hadde sagt at det ikke finnes liv i rommet og på andre planeter. DA hadde jeg blitt troende.

 

Kan ikke huske å ha sett noe i Bibelen som sier noe som helst som gjør at en ikke kan tolke eventuelt utenomjordisk liv innenfor skaperverket.

 

Det skal riktignok skapes en ny himmel og en ny jord, men det blir litt søkt å henge seg opp i slikt som åpenbart skal tolkes billedlig...

Lenke til kommentar
Utdyp gjerne hva du mener er drøyt :)

Tja, hva med.... hele greia?

 

Jeg gidder ikke gå i dybden i hele linken din, men det står bla.a at:

 

Bibelen sier:

«Det skal bli lys på himmelhvelvingen. De skal skille mellom dag og natt og være merker som fastsetter høytider, dager og år. De skal skinne på hvelvingen og lyse ut over jorden.»

 

Du/linken din tolker dette altså slik: Ved å skape resten av universet etter jordkloden var jordkloden superviktig og kan dermed være den eneste som kan inneholde liv...

 

Jeg synes det er en drøy tolking.

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Utdyp gjerne hva du mener er drøyt :)

Tja, hva med.... hele greia?

 

Jeg gidder ikke gå i dybden i hele linken din, men det står bla.a at:

 

Bibelen sier:

"«Det skal bli lys på himmelhvelvingen. De skal skille mellom dag og natt og være merker som fastsetter høytider, dager og år. De skal skinne på hvelvingen og lyse ut over jorden.»

 

Du/linken din tilker dette altså slik: Ved å skape resten av universet etter jordkloden var jordkloden superviktig og kan dermed være den eneste som kan inneholde liv...

 

Jeg synes det er en drøy tolking.

 

Så hva har du å si til følgende?

Furthermore, the Bible clearly indicates that the fate of the universe (every other planet and star) is forever linked to God's timetable for mankind and the Earth. One day, Christ will return to Earth and complete the final act of man's redemption (2 Peter 3:9-10). He will destroy this present universe and create a new heavens and Earth (2 Peter 3:7,10; Revelations 21:1). All the stars and planets will be destroyed, along with the Earth.

Altså, når Jesus kommer tilbake til jorda så vil hele universet bli tilintetgjort i tillegg. Er det ikke rart at andre levende vesener i universet er avhengige av menneskehetens skjebne? Så jo, jordkloden ER superviktig ifølge Bibelen. Det er vår planet alt (utenomjordisk liv) står og faller på.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Det er synd at tekster som er ment å skulle gi mening til mennesker for for tusenvis av år siden blir tolket og satt opp mot den kunnskapen vi har ervervet oss siden da. Skulle ønske at folk i begge leire kunne innse dette (sci-"fi" ekstremister og kreasjonist-fanatister)...

 

Om skapelsesberetningen hadde vært skrevet for det moderne mennesket ville den sett helt annerledes ut. Da ville den igjen vært fullstendig uforståelig for mesteparten av de menneskene som gjennom årtusenene har hørt den.

 

Se for dere leirbål og muntlig overføring av skapelsesberetningen for tusenvis av år siden. Passer dårlig med linjer om milliarder av år, galakser, evolusjon, dinosaurer, encellede organismer, platetektonikk, sorte hull, supernovaer, ursuppe etc etc... .En slik beretning ville kanskje gitt oss mening, men ville ikke overlevd en eneste generasjon og dermed ville vi aldri hørt den.

Lenke til kommentar
Så hva har du å si til følgende?
Furthermore, the Bible clearly indicates that the fate of the universe (every other planet and star) is forever linked to God's timetable for mankind and the Earth. One day, Christ will return to Earth and complete the final act of man's redemption (2 Peter 3:9-10). He will destroy this present universe and create a new heavens and Earth (2 Peter 3:7,10; Revelations 21:1). All the stars and planets will be destroyed, along with the Earth.

Altså, når Jesus kommer tilbake til jorda så vil hele universet bli tilintetgjort i tillegg. Er det ikke rart at andre levende vesener i universet er avhengige av menneskehetens skjebne? Så jo, jordkloden ER superviktig ifølge Bibelen. Det er vår planet alt (utenomjordisk liv) står og faller på.

 

Ja, det var der jeg hentet "ny himmel og ny jord fra"

 

Har du lest dette selv? Eller copy/paster du bare fra en kreasjonist-suppeside?

 

Her er det du linker til og tolker som at det finnes bare liv på jorda:

 

"Men Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et rungende drønn, elementene skal komme i brann og bli fortært, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset. Når alt skal gå i oppløsning på denne måten, hvor hellig og gudfryktig bør dere ikke da leve mens dere venter på at Guds dag skal komme, og fremskynder den. Da skal himlene bli fortært av ild, og elementene skal brenne og smelte. Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor."

 

Jeg tolker dette nesten motsatt av det du gjør:

Det er spesifisert at dette kun gjelder jorden! Altså det finnes andre steder der dette ikke gjelder.

Kan du vennligst peke på hvor i denne teksten det står (impliserer) at det finnes liv kun på jorden?

 

 

 

Videre sier linken din at

"Og jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer."

også sier at det ikke finnes liv i universet....

 

Synes fortsatt det er drøyt

 

Alt liv i universet ville selvfølgelig vært linket i den felles skjebne et Armageddon er. Når universet kollapser vil både mennesker og alt liv i universet forgå

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
Ville vært rart om Bibelen sa noe som helst om dette. Laget i en tid der himmellegemene ble tolket som guder o.l og i alle fall ikke som solsystemer, galakser og planeter.

 

Planeter visst de gamle grekerne om lenge før kristendommen og bibelen var påtenkt. Om de skjønte at andre planeter faktisk var det de var er vel heller usikkert. Måten det brukte for å skille planeter fra stjerner var at de observerte at de flyttet på seg i forhold til de stillestående stjernene. Planet betyr vandrer.

 

Tilbake til topic, åpnet ikke paven opp muligheten for liv på andre planeter i fjor? Jeg mener på det....

Håper at vi snart finner intelligent liv på en annen planet, og at de sier til oss at religion bare er noe tull :p

Lenke til kommentar

Det som er fint med bibelen er at den kan tolkes omtrent akkurat den veien du selv vil. Du kan finne alt mulig i den. Carrola (hun svenske sangeren) var ikke spesielt sjokert over katastrofen på haiti. Det stod nemelig at den skulle komme i bibelen.

 

Det blir litt som det eksperimentet hvor de plasserte et maleri malt av en ett åring på en utstilling for abstrakt kunst også spurte kunst ekspertene om hva de trodde budskapet bak maleriet var. Var en del artige tolkninger ute å gikk da;)

Lenke til kommentar

Jeg tenker at universet er såpass svært at det blir vanskelig å si at det ikke finnes noen annen form for liv andre steder i universet. Enten om det er livsformer i form som bakterier, eller mer avanserte livsformer. Angående hva religioner vil/kan si om dette, så tror jeg nok at hvis det blir oppdaget liv andre steder enn her på jorden, så er det nok en sannsynlighet for at det kan blir splid innad i religionene. At noen bortforklarer det, mens andre aksepterer det i større grad.

Lenke til kommentar
Se for dere leirbål og muntlig overføring av skapelsesberetningen for tusenvis av år siden. Passer dårlig med linjer om milliarder av år, galakser, evolusjon, dinosaurer, encellede organismer, platetektonikk, sorte hull, supernovaer, ursuppe etc etc... .En slik beretning ville kanskje gitt oss mening, men ville ikke overlevd en eneste generasjon og dermed ville vi aldri hørt den.

Denne posten vil jeg gjerne sitere étt eller annet sted, for dette var genialt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...