Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

fps problemer i de fleste "nyere" spill samt. WoW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nytter svært lite å komme med tips når man ikke får så mye tilbakemeldinger på hva som er gjort.

1 : Er bios oppgradert på hovedkortet?

2 : Hvilke settings på minnet er brukt?

3 : Har man avinstallert helt og lastet inn ny driver / annen driver til skjermkortet?

4 : Har man sjekket temperatur på cpu / gpu under drift / last?

Kan sikkert hjelpe litt mer når dette kommer på plass.

Edit : Problemet ligger nok ikke i pci-e 2.0 støtte siden det er kun ved bruk av sli / crossfire jeg antar at skjermkortene får behov for den økte båndbredden.

Endret av Malvado

Snakket med leieboeren min (som også er veldig usikker på hva som er feil med min ytelse) og kom med svar:

1. Det originale M2N32-SLI DELUXE hovedkortet (med AMD Phenom II X4 940) hadde bios 2208. Forsøkte å oppgradere til 2209, men oppdateringen feilet. Etter at det ble flashet tilbake til 2208 oppstod det temperaturproblemer. Byttet da til et M2N-SLI DELUXE hovedkort (AMD Athlon 64 X2 3800+) med bios 0307. Dette kortet har de samme problemene med grafikk.

2. Minnet kjører på standard instillinger.

3. Reinstallert W7 med de nyeste driverne fra nvidia.

4. CPU temperatur er normal nå.

Grunnen til at PCIe 2.0 er nevnt er at jeg prøvde grafikkkortet (GTX 275) på en X58 maskin. Da var ytelsen normal. I tillegg prøvde jeg et 8800GTS på begge M2N hovedkortene. Da hadde begge grafikkortene hadde like dårlig ytelse

Uansett så har ikke pcie 2.0 2.x eller 3.0 så mye å si for den katastrofale lave poengsummen du får, feks pci e 1.0 har 250MB/s pr lane og hovedkortet ditt støtter 1 16x + 1 8x , så teoretisk båndbredde du burde ha er altså 16 x 250Mb/s om det kun var 1.0 = 4000MB/s.

Antar uansett at du sannsynligvis har 2.0 minimum noe som betyr en dobbling på dette tallet, dvs 500MB/s lane eller 16x = 8000MB/s.

Antar at det ikke er noen innstillinger i bios som du har tukklet med?

Advanced

CPU Configuration

DRAM Configuration

Memory Clock Frequency [DDR2 400]

Tcl [Auto]

Trcd [Auto]

Trp [Auto]

Tras [Auto]

1T/2T Memory Timing [2T]

Advance Memory Settings

CPU On-die Termination [Auto]

Trc [Auto]

Twr [Auto]

Trrd [Auto]

Trwt [Auto]

Twtr [Auto]

Trtp [Auto]

Twrrd [Auto]

Twrwr [Auto]

Trdrd [Auto]

Tref [Auto]

Trfc [Auto]

DRAM Termination [Auto]

Max Async Latency [Auto]

R/W Queue Bypass [Auto]

Dynamic Idle Cycle Counter [Auto]

Idle Cycle Limit [Auto]

DCQ Bypass Maximum [Auto]

DRAM Burst Length [Auto]

RdPadRcvFIFO Delay [Auto]

Disable Jitter [Auto]

DRAM Bank Interleaving [Enabled]

Bank Swizzle Mode [Enabled]

DRAM Timing Control

CKE Fine Delay [Auto]

CKE Setup Time [Auto]

CS/ODT Fine Delay [Auto]

CD/ODT Setup Time [Auto]

Address/Command Fine Delay [Auto]

Address/Command Setup Time [Auto]

Read DQS Timing Control [Auto]

Write Data Timing Control [Auto]

DQS Receiver Enable Timing [Auto]

Output Driver Control

CKE Drive Strength [Auto]

CS/ODT Drive Strength [Auto]

Add/CMD Drive Strength [Auto]

MEMCLK Drive Strength [Auto]

Data Drive Strength [Auto]

DQS Drive Strength [Auto]

DRAM Drivers Weak Mode [Auto]

AMD Live! [Disabled]

AMD Cool'n'Quiet Function [Disabled]

bare si ifra hvis det er noe mer jeg må legge til fra BIOS

EDIT: fikk litt info fra en jeg spiller med ang. dette

GTX 275 har en PCIe x16 2.0 bus interface, og som det jeg kan se så har ikke ditt hovedkort en 2.0 slot så det er nok grunnen til at den ikke kjører på full speed

en 8800GTS bør virke fullstendig på en PCIe x16, med mindre det ikke er en 512 version siden de har 2.0

Endret av Citano

så på et hovedkort på prisguide.no (Asus M4A78-E) og har prøvd å sjekke etter om den kan brukes med en Phenom II X4 940 Prosessor, GTX 275 skjermkort og 8GB DDR2 minne så jeg ikke trenger å måtte bytte ut mere enn hovedkortet siden skjermkortet og minnet ordnet jeg i fjor

noen som vet bedre?

EDIT: så på et annet som er visst noe det beste jeg kan kjøpe som er en Asus Crosshair II Formula og lurer på om det er riktig

http://old.prisguide.no/product.php?produc...6&cat_id=10

Endret av Citano

Båndbredden mellom skjermkortet og cpu, er avhengig av mange faktorer :

*Front side buss hastighet.

*Skjermkortets minnehastighet.

*Hvor mye båndbredde man har på pci porten.

Som jeg forklarte før så har du en båndbredde på minimum 4000MB/s hvor du oppnår ca 700-900MB/s , på mitt eget litt eldre system med PCI 2.0 oppnår jeg med GTX 260 ca 1100 / 1200 noe som ikke er veldig mye høyere enn det du har.

Selve FPS problemet ditt er derfor sannsynligvis pga en annen grunn enn denne minnebåndbredden, og derfor så antar jeg som sagt at det er noen innstillinger som er feil.

Ting du må sjekke :

*Frekvens på Cpu og minne skal være riktig , er disse lavere enn det cpu skal stå på så vil du få lavere ytelse.

i bios står CPU Frequency på 200.0 (under JumperFree Configuration) og Memory Clock Frequency som DDR2 400 (under DRAM Configuration

Er jeg inne på riktig område da? og evt hva bør jeg justere til?

men vet du hvorda det er med de 2 hovedkortene jeg nevnte over dvs. Asus M4A78-E og Asus Crosshair II Formula (og kanskje også Asus M4N72-E) siden mitt hovedkort begynner å bli litt gammelt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...