Gå til innhold

Fortell litt om din jobb


Anbefalte innlegg

Nå nærmer det seg søknad for videre utdanning for mange, og tenker at mange sliter med hva de skal bli eller utdanne seg til. Synes det hadde vært flott om du kunne fortelle litt om hvilket yrke og arbeidsoppgaver du har til daglig så vi kan få litt innsyn i om dette er noe vi kanskje kunne trives med. Er også fint om du sier hvilken utdanning du har, spesielt om du har valgt en utradisjonell vei fram til yrket ditt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

tenkte jeg kunne dele min erfaring med mitt yrke

 

Jeg jobber for tiden som instruktör ved en helikopterskole og underviser både i luften og i klasserommet

hverdagen er veldig varriert siden väret ofte bestemmer hva slags övelser vi kan öve på.

 

det beste med jobben er å se en elev gå fra time 0 til ferdig pilot. er kjempegöy å snakke med dem senere også når de har jobbet litt og få feedback på hva som hjalp dem mest /minst underutdannelsen.

 

for å komme til stillingen jeg har i dag tok jeg en intensiv utdanning over ett år og fikk mitt sertifikat.

 

deretter jobbet jeg som lastemann og bygget timer .

når jeg hadde nokk, tok jeg instruktörkurset og fikk jobb på skolen jeg er på nå.

 

håper flere kan skrive om sine yrker da dette er kanskje den beste måten for usikre å finne noe de kan tenke seg :)

 

Kristian

Endret av zotac
Lenke til kommentar

Jobber som IT konsulent, oppsett av printerløsning, scanner løsning, og store trykkeri. Drifting av servere/oppsett, feilsøkning og mye tjenesteoppdrag her og der. Mye support, og har lang erfaring med salg og service av TV, Datautstyr samt mye av brunvarer. Har ikke peiling på hvitevarer. Drømmer litt om offshore da@ Dekksarbeider/Boring :)

Lenke til kommentar

jeg har gått 2 år på elektrofag. elenergi. har nå gått 1,5 år som elektrikerlærling på skip. her er jobbene som åpent anlegg men, litt skjult når man jobber i innredning. den jobben som det består mest av er å trekke og stripse kabler. det gir ca 90% av arbeidet på skip. da mener jeg elektrisk installasjon på skip og ikke seilende skip. 10% kobling og testing. testingen liker jeg best. her har vi anlegg som 24V, 230V, 450V 60Hz TT-nett. strømmen får vi fra 2 store generatorer og en akselgenerator som produserer strøm når hovedmotoren går + en nødstrømsgenerator. systemene vi har er: brannalarm (Autronika autosafe), E0 (alarmanlegg for mange sensorer og utstyr), mange motorer, pumper, vifter, kompressorer, antenneanlegg, data og telefonanlegg med cat 7 kabling, alarmorgan som yodaligth, roterende blålys, blitslys med fargene blå, rød og orange, sirener, eget kraftverk, gassanlegg, store søkelyskastere til å grille pølser med, typoner, Hot foam system (skumminganlegg til brannsløkking), starterskap, sentraler (ca 35 sikringskap), belysning og stikkongtakter, kontrollpulter og lanterner. detter er på Stolt Tankers sin nyeste serie med rustfri kjemikalietankere. dette er de største som blir bygd i Norge. nesten 200m lang og 33m bred. dette gir mange tusen mil med kabler. en av de lengste kablene går fra bauthuster rommet, i bunnen av fronten av båten. denne går opp fra rommet til dekk, gjennom store rør på dekk, ned i maskinrommet og opp gjennom innredningen i styrehuset til toppen av broa. den er nesten 350m lang!!

 

mye av arbeidet er trekking, stripsing og kobling. testing gjør mye av de store karan. når båten er nesten ferdig så legger den ut på sin jomfrutur til Sognefjorden. der kjører den fram og tilbake flere ganger i noen dager. om ca i måned kan du se på sporingsystemet til skip AIS at Stolt Breland kjører rundt i sognefjorden den 8. mars. dette er det siste skipet som blir lagd her på STX florø. her sier de opp nordmenn og drysser på med polakker. mitt firma blir lagt ned 12 mars. jeg blir sagt opp sammen med mesteparten av firmaet. de store gutta slutter 12 mars. så den 28 februar får jeg lang ferie. det blir godt når vi har bygd disse skipa på 3 måneder. det er 4 stykke av de ferdig på 1,5 år. det er fortere enn en offshore fartøy. her har vi jobbet overtid når vi vill. mangen jobber hver dag til og med lørdag. så det er gode penger. fagarbeiderlønna er på 185 kr timen. men mange har over 200 fordi de har jobbet mye med samme systemene og firmaet trenger den personen. dette får man selv om man ikke er fagarbeider.

 

jeg har jobbet med de samme systemene og anleggene, samme motorene og knekt samme bolt i en motor to ganger på samme motor og på to søsterskip! det førte til at ble lei og motivasjonen var denne i jordas indre. testingen var det eneste som holdt med oppe. det var som regel lyskastere, belysning og vifter. mange ting får du ikke vere med på å teste. jeg håper å vere med å teste brannalarmen. snakke litt på intercommen og utløse alarmer å blitslys som gjør deg fargeblind. lage et helvete får polakkene som vandrer over alt. jeg skal jobbe vanlig arbeidsdag på skipet Stolt Breland i 6 dager, 1 Elskoledag og 3 dag lærlingsamling så er det ferie. verftet stopper med skipsbygging for noen år før de prøver igjen. nå skal de reparere båter og utvide de.

 

jeg har nå ringt over 30 bedrifter om ny lærlingplass. sendt 7 søknader og venter på svar på noen. jeg forventer ikke at jeg får et ja på ny plass heller så. for jeg har fått så mange beskjeder at de har for lite arbeid, for mange lærlinger, for lite montører, og mange andre ting. DET er FINANSKRISA som rammer skipsverftene og industrien. så jeg har ikke tru på ny plass med det første. elektrikere er alltid ettertrakta. mange jeg kjenner har gått til utlandet å jobber for STX Electro. det er en god bransje men, finanskrisa gjør ting vanskelig.

 

båter jeg har vert med på utruste er STOLT SAGALAND, STOLT SNELAND, STOLT ISLAND, STOLT NORLAND, STOLT GROENLAND (GRØNNLAND) og STOLT BRELAND. det er sikkert å jobbe som elektriker, men jeg mener krisa vil vere over om kanskje 1 eller 2 år og da er du kanskje komt i lære. jeg ville og blir sveiser eller platearbeider men, det er jeg glad for jeg ikke er for da hadde jeg ikke hatt jobb nå engang. jeg ville og bli tavlebygger da jeg elsker releer og automatiserte anlegg. jeg har laget anlegg der alt går av seg selv. blinkende lys med PLS. lyset slår seg av og på etter klokka, føler og bevegelser. det er så kult.

 

vil du jobbe offshore så tjener du gode penger som elektriker og annet elektroyrke. her holder de på med å skifte anleggene på oljeplattformene. på service på land kan det bli slapt. på industri kan det gå greit.

Lenke til kommentar

Jobber som billakkerer. Har hadd fagbrevet mitt i tre år nå, så med lærlingetiden har jeg tilsammen fem års erfaring i yrket. Var to år på skole for å bli lærling.

 

Jobben er ikke halvparten så glamorøs eller gøy som discovery greier å fremstille det i diverse bilprogrammer. Alle arbeidsdagene er like, stor prosent av arbeidsdagen som går til den kjedelige delen av jobben. Altså slipe sparkel eller grunning, vaske delene (herregud hvor mange ganger en del blir vasket før den kan lakkes), eller maskering.

Selve sprøytingen er gøy. Veldig liten del av dagen som består av det "gøyale" arbeide, men har man trivelige kollegaer går det greit å komme seg gjennom dagen.

 

Men er fint å ta en par skritt tilbake å se på en skikkelig vellykket lakkering!

 

Fordeler med jobben er vist du har mulighet til å jobbe for venner å få penger rett i lomma, også kan du jo ordne din egen bil slik at den skiller seg skikkelig ut!

 

 

Om jeg ville anbefalt denna jobben til noen andre? Vel, vist man finner rette arbeidsplassen er det fint. Mange helserisikoer uansett, så er ikke ett yrke jeg vil anbefale noen å bli gammel i.

Lenke til kommentar

Jobber som selger. Tjener ganske bra, reiser mye og hver dag er en utfordring. Nå reiser jeg hver uke og bor i ukedagene på hoteller rundtom i norge og er hjemme i helgene. Liker det så langt og har reist nå i ett år.

 

Plussene med jobben er pengene, jeg får reist mye, samlet mye hotellpoeng (gratis overnattinger når jeg vil privat på hotell), kollegaene, følelsen av å lykkes i dette yrket kan ikke sammenlignes med noe, ingen dager er like.

 

Ulempene er at jeg alltid er borte, jeg kan ikke ha dame når jeg jobber slik og jeg får mye dødtid på hotellet. Det kan og være ekstremt stressende til tider når budsjetter osv ikke stemmer og man kommer "bakpå".

 

Men alt i alt synes jeg at jeg har en god jobb :)

 

Fin tråd dette her btw ^^

Lenke til kommentar

Jobber som webutvikler. Jeg er egentlig mellom to jobber, så oppgavene mine akkurat nå er ikke så interessante. Men oppgaver jeg har vært involvert i og vil jobbe med videre er å videreutvikle publiseringsløsningen som bedriften bruker for sin nettportal. I en slik jobb vil man vanligvis samarbeide med webredaktører om funksjonalitet som bør lages, og om å få tilbakemeldinger på feil mv.

 

Jeg har jobbet med dette i to år og det beste med denne typen jobber er at man aldri slutter å lære noe nytt. For meg er dette viktig da jeg ikke liker følelsen av å stå "fast" altfor lenge.

 

Sålangt har jeg jobbet mest med PHP-utvikling, men etterhvert må jeg også bli flinkere til å mestre javascript/jquery og css/design. (Man holder ikke så mye med "front-end" som man skulle tro, ettersom det er vanlig å bestille designmal ifra egne selskap.) Det kan bli litt reising i en slik jobb. F.eks. for å møte brukere/kunder eller for å dra på kurs. Man vokser med oppgavene, for ofte hviler feil og frister på ens egne skuldre, og det kan fort bli endel møtevirksomhet. Utdannelsen jeg har er en bachelor i ingeniørfag (data).

 

Kan jeg anbefale andre om å satse på en karriere innen webutvikling? Javisst.

 

Det finnes mange stillinger for webutviklere og man blir aldri utlært. Programmeringserfaring og nær relasjon til serverdrift i oppgavene gjør at en webutvikler også er aktuell for andre typer jobber om man ønsker å prøve noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...