Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor gi nedsettende kommentarer....


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en nær bekjent som studerer PUA, og han gir meg av og til tips og den slags ut av det blå. Nylig fortalte han meg at det var lurt å gi litt nedlatende kommentarer til kvinner, ikke direkte frekt, men at de skulle føle seg ille til mote rett og slett. Hvorfor? Så hun skulle føle seg ubekvem og liksom bli takknemlig for det hun fikk, føle at hun sto under gutten (det er altså snakk om sjekking osv). Jeg ser logikken men synes det virker helt på tryne, og ville aldri gjort noe sånt selv.

 

Men du ser jo hva som skjer, han har sagt sårende ting til deg, og du kommer hit og skriver et noe usikkert innlegg som det kan virke som du nesten har skrevet på gråten (noe som er forståelig) hvor du faktisk foreslår for oss at grunnen til at HAN plager DEG er at DU er svak. Dette er bare tull. Det er tydelig at det er han som er svak og at han bør lære seg å oppføre seg blant folk og mot sine medmennesker. Finn deg en som ikke må dytte andre ned i sølen for å dra seg selv opp, slike mennesker har ikke godt av andre enn seg selv. Ikke hør på hva han sier til deg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men for å lage en annen vri på dette:

 

Hva skal til for at dere gir ei dame/ mann nedsettende kommentarer?

F.eks. når en jente holder på slik som du nå gjør med denne fyren som ikke vil deg noe annet enn vondt. Du sier du vil ha en som er snill mot deg, men så lenge du fortsetter å holde på med denne fyren som behandler deg som en sigarettsneip man tråkker på fortjener du ikke noe bedre heller. Og så lenge du holder på med ham gir du han rett i alt det nedsettende han sier om deg.

 

Edit: jeg vet at dette kanskje høres fælt ut, men jeg tror du trenger å høre det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se noen tegn på at han er svak, ut ifra det hun skriver. Hva er det du har fanget opp, siden du sier dette?

Mennesker som har en svak personlighet og som er utrygge på seg selv vil alltid ha et markeringsbehov overfor andre. De er nødt til å tråkke på andre for at de selv skal føle seg vel. De med en sterk personlighet og som er trygge på seg selv har ikke dette behovet. Hun er enda svakere enn ham igjen, i og med at hun er villig til å underkaste seg ham på den måten hun gjør. Og så lenge hun finner seg i den behandlingen hun får av ham fortjener hun heller ikke bedre, og må ta de konsekvensene av det valget hun her har gjort. For hun kan faktisk velge å støte ham bort, men velger istedet å holde på ham. Sånne mennesker har jeg null respekt for. Selv ville jeg aldri vurdert henne som kjæresteemne. Hvis hun ikke viser at hun kan endre adferd er hun faktisk til for å brukes av andre, ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Jeg er svært tiltrukket til han, og det gjør jo at jeg godtar kjempemye av hans oppførsel og ord. Men vet innerst inne at jeg ikke bør godta sånnt, og sitte han på plass, eller dumpe han. Vet det.

Lenke til kommentar
Jeg er svært tiltrukket til han, og det gjør jo at jeg godtar kjempemye av hans oppførsel og ord. Men vet innerst inne at jeg ikke bør godta sånnt, og sitte han på plass, eller dumpe han. Vet det.

Og det gjør at jenter som deg står i null i min bok. Så lenge du er villig til å godta all dritt som han slenger til deg, at du lar deg bruke og du er 100% bevisst på det, skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du i det hele tatt klager her. Du har valgt det selv, og må da følgelig ta de fulle konsekvensene av valget ditt, uansett hva som enn måtte tilstøte deg. Du har kun deg selv å takke for alle lidelser du måtte få av dette. Ikke forvent at noen skal synes synd på deg, jeg gjør det i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se noen tegn på at han er svak, ut ifra det hun skriver. Hva er det du har fanget opp, siden du sier dette?

Mennesker som har en svak personlighet og som er utrygge på seg selv vil alltid ha et markeringsbehov overfor andre. De er nødt til å tråkke på andre for at de selv skal føle seg vel. De med en sterk personlighet og som er trygge på seg selv har ikke dette behovet. Hun er enda svakere enn ham igjen, i og med at hun er villig til å underkaste seg ham på den måten hun gjør. Og så lenge hun finner seg i den behandlingen hun får av ham fortjener hun heller ikke bedre, og må ta de konsekvensene av det valget hun her har gjort. For hun kan faktisk velge å støte ham bort, men velger istedet å holde på ham. Sånne mennesker har jeg null respekt for. Selv ville jeg aldri vurdert henne som kjæresteemne. Hvis hun ikke viser at hun kan endre adferd er hun faktisk til for å brukes av andre, ikke noe mer.

 

Det er ingen automatikk i at mennesker som behandler andre dårlig er svake eller usikre selv. Det er en myte.

Endret av ACD
Lenke til kommentar
Det var det som var poenget mitt. Hun får velge mellom "forholdet" eller å kutte ut forholdet for å få selvrespekten igjen.

Hehe, som om det kommer til å skje. Jeg kan ikke tenke meg at oppegående gutter vil ha sånne jenter til noe annet en "forbruksvare" uansett. Hvis jeg skal ha en kjæreste, må det være en jente med bein i nesa som har ambisjoner, er ressurssterk og som vet hva hun vil. Men jenter av trådstarters kaliber er ikke noe å samle på i lengden, annet enn "bruk-og-kast".

Lenke til kommentar
Hehe, som om det kommer til å skje. Jeg kan ikke tenke meg at oppegående gutter vil ha sånne jenter til noe annet en "forbruksvare" uansett. Hvis jeg skal ha en kjæreste, må det være en jente med bein i nesa som har ambisjoner, er ressurssterk og som vet hva hun vil. Men jenter av trådstarters kaliber er ikke noe å samle på i lengden, annet enn "bruk-og-kast".

Flott at du allerede har gjort deg opp en mening om trådstarter da, basert på et par innlegg i et forum. Og nå var vel ikke det et tema hvorvidt dere to passet sammen? ;)

Lenke til kommentar
Flott at du allerede har gjort deg opp en mening om trådstarter da, basert på et par innlegg i et forum. Og nå var vel ikke det et tema hvorvidt dere to passet sammen? ;)

Det var ikke poenget mitt heller. Men så lenge hun oppfører seg sånn som hun gjør, har null selvrespekt og lar driftene sine styre istedet for vettet (hvis hun i det hele tatt har noe), så får hun bare som fortjent. Det er et ordtak som heter "som man reder, ligger man".

 

Edit: jeg vet imidlertid at uansett hva jeg og andre måtte si her, så tviler jeg sterkt på at trådstarter vil begynne å gjøre det hun vet er best, nemlig å reise seg. Og mye av det jeg har sagt her kan klassifiseres som nedrakking av trådstarter. Men jeg blir bare oppgitt når jeg leser hva trådstarter sier. Hvordan går det an å holde på sånn?

 

Edit edit: for å kommentere direkte det du skriver, så gir hun et svært godt bilde av sin personlighet over de postene hun har her, nok til at man kan gjøre seg opp en mening.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det er ingen automatikk i at mennesker som behandler andre dårlig er svake eller usikre selv. Det er en myte.

Ikke nødvendigvis, nei. Det kan like gjerne være et tegn på at personen som behandler andre dårlig rett og slett er psykopat. Men det er også et tegn på at personen har en form for et markeringsbehov.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Gjest obelibob

Hei! Jeg er faktisk enig i at det er en myte at det er mennesker som er svake og usikre som behandler folk dålrig.

 

Se på det som svart og hvitt, noen mennesker er snille andre er slemme.

 

Folk kan forandre seg men det gjør de bare innenifra, du får ikke et voksent menneske til å forandre seg.

 

Jeg har nok sympati for deg, fordi ingen som har respekt for seg selv finner seg i sånt, og det finnes sikkert en grunn til at du tror du ikke fortjener bedre.

Så du må nok skjerpe deg, hold deg bortefra slemminger er rådet fra meg, og bor du på bygda der det ikke er så mange å velge mellom så flytt til en by!

Lenke til kommentar
Jeg har en nær bekjent som studerer PUA, og han gir meg av og til tips og den slags ut av det blå. Nylig fortalte han meg at det var lurt å gi litt nedlatende kommentarer til kvinner, ikke direkte frekt, men at de skulle føle seg ille til mote rett og slett. Hvorfor? Så hun skulle føle seg ubekvem og liksom bli takknemlig for det hun fikk, føle at hun sto under gutten (det er altså snakk om sjekking osv). Jeg ser logikken men synes det virker helt på tryne, og ville aldri gjort noe sånt selv.

Disse "negative" kommentarene er vel ment å bli brukt under sjekking, og for å gjøre henne interessert. Tror heller ikke konseptet er at man skal være stygg i munnen mot kvinnen. Heller lekende/ertende.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Pga en viss opplevelse som jeg har opplevd, og er igjennom, så er det slik at jeg lar meg lett overkjøre. Mangler nok litt selvrespekt pga det. Og da blir jeg en "nikkedukke". Folk kan si til meg så mange ganger de vil at jeg fortjener det , siden jeg er slik.... Men kan jeg for at jeg er slik? :) Det er min last.

 

Jeg dømmer ikke fyren ned og nord. Jeg tror at han må ha problemer som er slik. Og ja, jeg er tiltrukket til han, men væremåten må bety mer , i know.

Lenke til kommentar
Pga en viss opplevelse som jeg har opplevd, og er igjennom, så er det slik at jeg lar meg lett overkjøre. Mangler nok litt selvrespekt pga det. Og da blir jeg en "nikkedukke". Folk kan si til meg så mange ganger de vil at jeg fortjener det , siden jeg er slik.... Men kan jeg for at jeg er slik? :) Det er min last.

Ja, det er det. Og sammen med de valgene du tar, må du nok dessverre ta de konsekvensene som følger av det. Om du kan gjøre noe med det er opp til deg, og bare deg. Men jeg tviler på om du kommer til å gjøre det, med den holdningen som du her utviser.

 

Noe av det som definerer en person som "sterk" eller "svak" er nettopp hvordan man takler å få seg noen smeller gjennom "opplevelser", som du sier. Du blir svakere av det, noe som i seg selv er en "character flaw" (har ikke en god norsk oversettelse på dette uttrykket). Andre blir sterkere av motgang.

 

Edit: en stor del av hvordan man er formet handler om å ville. Hvis man vil det nok, klarer man å komme seg opp av gjørma, nesten uansett hvor langt nede man sitter. Det at du ikke gir slipp på denne personen høres for meg ut som at du rett og slett ikke vil det nok. Så hvis bare viljen er der har du mulighet til å gjøre denne "character flaw" så liten som mulig. Men du viser jo at du ikke har en sterk nok vilje til å komme videre...

 

Jeg dømmer ikke fyren ned og nord. Jeg tror at han må ha problemer som er slik. Og ja, jeg er tiltrukket til han, men væremåten må bety mer , i know.

Og hva så om han har problemer? Det er da for pokker ikke ditt problem?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Gjest obelibob
Pga en viss opplevelse som jeg har opplevd, og er igjennom, så er det slik at jeg lar meg lett overkjøre. Mangler nok litt selvrespekt pga det. Og da blir jeg en "nikkedukke". Folk kan si til meg så mange ganger de vil at jeg fortjener det , siden jeg er slik.... Men kan jeg for at jeg er slik? :) Det er min last.

 

Jeg dømmer ikke fyren ned og nord. Jeg tror at han må ha problemer som er slik. Og ja, jeg er tiltrukket til han, men væremåten må bety mer , i know.

 

1. Jo du kan noe for det og den første tingen burde være unngå å være med folk som får deg til å føle deg mindreverdig.

 

2. Det er et problem når man tror man skal syns synd på alle de som er slemme med oss. Slutt med det, du bare sliter deg ut og hva er poenget? Du sier du er tiltrukket fyren? Men du kommer jo her og sier to ting 1. Han bruker deg og 2. han får deg til å føle deg mindreverdig? Ikke noe positivt, hva er det positive da?

Ja og det virker ikke som du vil ha noe langt forhold til han, eller? Og du bruker han også, har du noe å klage over da egentlig? Du kan vel finne en hyggeligere kompis å holde på med sånt med hvis det plager deg så veldig?

 

Gjør hva du vil, det er jo det folk til vanlig gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...