Gå til innhold

Softwarefeil på mobil - rett til å heve kjøpet med en gang?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en kompis som kjøpte seg en mobil før jul, en Sony Ericsson something something. Ganske ny og fancy en med touchscreen og hele pakka.

 

Men nesten med en gang ble det feil med denne touchscreenen som gjorde at han ikke fikk åpnet telefonen (en form for tastlås, bare det gjelder for hele mobilen). Den eneste måten å "låse opp" telefonen var å skru den av og på.

Han tok selvsagt kontakt med service og fikk beskjed om at han måtte oppdatere telefonens software for å løse problemet.

 

Nå har han, etter serviceinstruks, lastet ned softwareoppdateringer 3 ganger uten at problemet har løst seg. De i service-telefonen sier at det ikke kommer nye softwareoppdateringer og det er ikke mer de får gjort. Men de kan bekrefte at dette er en software feil. Kompisen min som er lei av å skru av å på telefonen flere ganger om dagen bare for å sjekke en melding vil selvfølgelig ikke ha denne telefonen mer, men han er heller ikke interessert i å sende mobilen inn til reperasjon tre ganger før han får hevet kjøpet. For vi vet at dette ikke er en feil der de kan bytte ut en del, og så ordner det seg. Og softwaren kan ikke lastes ned og installeres på en annen måte.

 

Har han rett til å kreve heving av kjøpet og/eller få en ny og tilsvarende mobil med en gang, sett at han klager på den sammen med dokumentasjon om at dette er en feil som ikke lar seg reparere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han har ikke rett til, men han kan fint høre med de. Det er lov :)

 

Uansett, selger har krav på to avhjelpsforsøk. Som avhjelpsforsøk teller også omlevering, og da er det mulig at butikken omleverer til en annen telefon med tilsvarende eller bedre specs.

 

Nei - kjøper kan kreve heving beroende på mangelen allerede første gang. Her taler jo ting for at mangelen ikke kan avhjelpes og skyldes feil i software som Sony Ericsson ikke mater å fikse.

Å bytte telefonen til en annen av samme modell virker vel da mildt sagt håpløst hvis en legger til grunn at softwaren er samme hele veien (det er vel ganske rimelig antagelse?).

 

Her har jo en prøvd den avhjelpen som er mulig - butikken kan tilsynelatende ikke hvis produsenten ikke greier det å rette feilen, så å fremsette hevingskrav er fint mulig slik jeg ser det - men hvor enkelt det blir er en annen sak.

Lenke til kommentar
Nei - kjøper kan kreve heving beroende på mangelen allerede første gang. Her taler jo ting for at mangelen ikke kan avhjelpes og skyldes feil i software som Sony Ericsson ikke mater å fikse.

Å bytte telefonen til en annen av samme modell virker vel da mildt sagt håpløst hvis en legger til grunn at softwaren er samme hele veien (det er vel ganske rimelig antagelse?).

 

Her har jo en prøvd den avhjelpen som er mulig - butikken kan tilsynelatende ikke hvis produsenten ikke greier det å rette feilen, så å fremsette hevingskrav er fint mulig slik jeg ser det - men hvor enkelt det blir er en annen sak.

Eg legger til grunn at omlevering gjøres mot en annen telefon med tilsvarende eller bedre specs, og da ikke av samme modell(siden det vil være poengløst).

Lenke til kommentar
Nei - kjøper kan kreve heving beroende på mangelen allerede første gang. Her taler jo ting for at mangelen ikke kan avhjelpes og skyldes feil i software som Sony Ericsson ikke mater å fikse.

Å bytte telefonen til en annen av samme modell virker vel da mildt sagt håpløst hvis en legger til grunn at softwaren er samme hele veien (det er vel ganske rimelig antagelse?).

 

Her har jo en prøvd den avhjelpen som er mulig - butikken kan tilsynelatende ikke hvis produsenten ikke greier det å rette feilen, så å fremsette hevingskrav er fint mulig slik jeg ser det - men hvor enkelt det blir er en annen sak.

Eg legger til grunn at omlevering gjøres mot en annen telefon med tilsvarende eller bedre specs, og da ikke av samme modell(siden det vil være poengløst).

 

Så skriv det :p neida - da ser jeg hvorfor du nevnte det, men da kan en jo diskutere hvor vidt det er like så godt å si at kunden kan heve. Det er vel neppe særlig positivt å bli låst mot butikken, men det er jo mening på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar

Joda, og en kan også diskutere opp og ned i mente hvorvidt en telefon i fra SE og en fra Samsung er like nok(selv med identiske specs) til å kunne gå under omlevering. Men det forandrer ikke poenget mitt med at avhjelpsforsøkene til selger her ikke er brukt opp, og dette inkluderer også omlevering. Så løpet er ikke kjørt, for noen av de.

 

Men eg enig med deg at selger kan være litt kundevennlig her og la trådstarter heve kjøpet umiddelbart så begge sparer tid og penger. Men man har ikke krav på det :)

Lenke til kommentar
Joda, og en kan også diskutere opp og ned i mente hvorvidt en telefon i fra SE og en fra Samsung er like nok(selv med identiske specs) til å kunne gå under omlevering. Men det forandrer ikke poenget mitt med at avhjelpsforsøkene til selger her ikke er brukt opp, og dette inkluderer også omlevering. Så løpet er ikke kjørt, for noen av de.

 

Men eg enig med deg at selger kan være litt kundevennlig her og la trådstarter heve kjøpet umiddelbart så begge sparer tid og penger. Men man har ikke krav på det :)

 

Men her er mangelen antakelig ikke uvesentlig - avhjelp er ikke mulig utover å bytte til en annen modell, men det synes merkelig om forhandler skal ved et kontraktsbrudd si at; vi kan ikke skaffe modellen du kjøpte uten feil - vi nekter å heve, men du skal ha en helt annen modell, eller?

Lenke til kommentar

Det skjer da i andre bransjer uten at alt for mange klager? For eks om man kjøpte en LCD LG-modell i 2007 er det ikke sikkert at hverken modellen eller serien er mulig å fremskaffe i dag, og da blir det et annet merke/modell med tilsvarende eller bedre specs.

 

Men dette er jo høyst diskutabelt. Forskjellen mellom en TV produsent og en annen er ofte minimal, mens mellom to mobilprodusenter så kan det være flere forskjeller hvor den mest vesentlige forskjellen er OS'et(og derav menyer osv).

Lenke til kommentar
Usikkert. Eg vil påstå at softwareoppdateringer er noe kunden må kunne gjøre selv, og dermed ikke et avhjelpsforsøk.

 

Men da sier du jo at softwarefeil ikke er mangel på mobiler, noe som for så vidt aldri har vært et problem før?

Uansett; du kan ikke forvente at alle er så oppgående at de skal greie dette - så å forvente at en mann på 70 feks skal forstå hvordan softwareoppdateringen til Nokia funker er vel noe korttenkt? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

En må uansett ikke forstå forbrukerkjøpsloven dithen at dersom to avhjelpsforsøk for samme mangel er foretatt, har forbrukeren automatisk rett på heving av kjøpet. Det er ikke regelen. Eksempelvis har man en sikkerhetsventil: Dersom "særlige grunner [...] gjør at ytterligere avhjelp er rimelig", har selger rett til mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Nei, eg sier at softwareoppdateringer i fra telefonen er noe som det er forventet at kunden skal kunne klare å gjøre selv. Da går man inn i menyen, velger update elns og trykker på sjekk etter oppdatering eller lignende. Dette kan en ikke-teknisk person klare uten problemer.

 

Dersom man derimot må koble opp telefonen til en datamaskin så er terskelen mye høyere.

Lenke til kommentar

Nomore: Du kom meg i forkjøpet med det jeg hadde tenkt å si. :p Problemet med oppdatering direkte fra telefonen er vel at det nødvendigvis krever datatilkobling, og at dette koster penger, om man ikke har wifi?

 

Ellers har jo de fleste telefoner horrible windows only-proprietærskit som dessuten fungerer dårlig, starter automatisk ved opptsart og bruker ressurser osv osv. Det mener jeg man bestemt ikke kan kreve at kunden skal gjøre.

 

sindres: Slike særlige grunner kan være at en bil til 300k kan fikses med et forsøk til, fordi de er sikre på hva som er feilen den siste gangen. Ikke at en mobil til 3k kanskje kan fungere fjerde gang den får en softwareoppdatering.

 

"Særlige grunner" setter en høy terskel.

Lenke til kommentar
Nei, eg sier at softwareoppdateringer i fra telefonen er noe som det er forventet at kunden skal kunne klare å gjøre selv. Da går man inn i menyen, velger update elns og trykker på sjekk etter oppdatering eller lignende. Dette kan en ikke-teknisk person klare uten problemer.

 

Dersom man derimot må koble opp telefonen til en datamaskin så er terskelen mye høyere.

 

nei - det er ikke sikkert, så syns du tillegger folk kunnskap som det ikke er forutsetninger for å kunne. Det funker kanskje for deg, men jeg tror neppe mange er enig med deg om det.

Lenke til kommentar

Ja, datatrafikk forekommer ved oppdatering, men for de fleste minimal(hva koster en nedlasting på, la oss si 2MB?). Om det derimot er urimelig dyrt vil eg tro at vi snakker om at det vil være urimelig å kreve at forbrukeren skal dekke dette, og at en innlevering da blir naturlig. Og ved en innlevering vil vi også snakke om avhjelp.

Lenke til kommentar
Ja, datatrafikk forekommer ved oppdatering, men for de fleste minimal(hva koster en nedlasting på, la oss si 2MB?). Om det derimot er urimelig dyrt vil eg tro at vi snakker om at det vil være urimelig å kreve at forbrukeren skal dekke dette, og at en innlevering da blir naturlig. Og ved en innlevering vil vi også snakke om avhjelp.

 

Mulig jeg er kverrulant nå; men hvordan kan du mene at det ikke er avhjelp om kunden prøver selv - men hvis kunden leverer til butikken for samme problem er det avhjelp?

Det er slik jeg forstår deg nå :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
sindres: Slike særlige grunner kan være at en bil til 300k kan fikses med et forsøk til, fordi de er sikre på hva som er feilen den siste gangen. Ikke at en mobil til 3k kanskje kan fungere fjerde gang den får en softwareoppdatering.

 

"Særlige grunner" setter en høy terskel.

Jeg er kjent med standardeksemplene, derav bemerkningens generelle form.

Lenke til kommentar

Christina86: Du mener altså at tips fra selger/forhandler er å anse som et avhjelpsforsøk. 1. Det er forskjell på tips og avhjelp. Det at kunde får tips til å løse et problem, regnes ikke som et avhjelpsforsøk i mobiltelefonbransjen, heller ikke ut i fra ordlyden i forbrukerkjøpsloven.

2.For å illustrere dette vil jeg bruke en analogi: Dersom du kjøper en ny bil og bilen drar litt til venstre under kjøring. Forhandler vil kanskje si at det er lite luft i dekket eller noe som gjør at dette skjer, og gir deg tips at du bør sjekke dette. Prinsippet er det samme, mener du her at det vil være et avhjelpsforsøk ovenfor kunde? Syns du ikke at det er litt mer rettferdig overfor forhandler å la profesjonelle prøve å repare feilen før det kan kalles et avhjelpsforsøk?

 

En annen ting jeg vil rette deg på, er påstanden din om at de kan kreve heving allerede på første avhjelpsforsøk.

Først vil rettspraksis støtte forhandler i at det kan foretas flere avrettingsforsøk uten at det kan kreves heving, dette står også tydelig i § 30, annet ledd (Unntaket vil være hvis det går mer enn "rimelig tid", jfr. forbrukerkjøpsloven § 30)

Videre vil også sedvanerett innenfor denne bransjen ha innvirkning. Det er vanlig praksis å prøve å reparere feilen før man inngår heving.

I Støvletthældommen er det fastsatt at forhandler kan prøve reparering av et produkt, dersom dette er 2-3 ganger rimligere enn omlevering.

Forbrukerkjøpsloven er bygd opp i trinnhøyde når det gjelder avhjelp. Dvs at forhandler først har krav til å prøve å reparere produktet etter § 29, så kan man kreve heving. ( man må lese §§ 29-32 sammenhengende for å forstå hele bildet)

 

Når det gjelder softwareupdate på Satio (som jeg antar det dreier seg om), har Deltaservice et mer avansert program enn det som ligger offentlig på SE sine hjemmesider, som gjør at de får fikset flere feil, enn det den enkelte kunde kan gjøre selv.

Og selv om det er symptomer på softwarefeil, er det ikke nødvendig at det er det. Noen ganger er også andre deler som må byttes ut.

Dette er forøvrig en feil som er kjent, men som ikke rammer alle SE Satio

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...