Gå til innhold

Jonas's treningslogg - Stonglifts 5x5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ulike faktorer:

 

- stress

- koffein

- melk

- snop og søtsaker, sukker og søtningsmiddel

- nøtter

 

prøv og kutt ut noe av dette og se om det hjelper. Kutt ut en og en ting så ser du om det er noe av det som fører til kviser. Evt kutt ut alt.

 

Få i deg selolje, høyt daglig inntak av grønnsaker og frukt. Ta tak i problemer med en gang for å forebygge stress. ZMA kan kanskje hjelpe siden sink skal visst være bra mot kviser, og ZMA fikser hormonbalansen. Jeg har også hørt at vitamin B5 kan hjelpe. Det kan hende sol har en motvirkende effekt mot kviser, så utnytt deg av det mot sommern nå ;)

 

Er ikke alt jeg skreiv her som er bevist ved forskning, men diverse erfaringer jeg og andre har gjort + tips som KAN hjelpe. Verdt et forsøk vil jeg si!

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Pluss at det er ganske vanlig med kviser i puberteten (noe som jeg tror alle er klar over).

 

Hvordan får man kviser?

 

I huden finnes det noen kjertler som produserer fettstoffer som kalles talg. Talg er med på å beskytte huden din. I puberteten skjer det en masse forandringer med kroppen din. Det produseres bl.a. mange hormoner, og disse hormonene gjør at det produseres ekstra mye talg, spesielt i ansiktet, på skuldre og på øvre del av brystkassen. Du får derfor fetere hud i puberteten. Hvis denne talgen ikke kommer ut på hudens overflate, dannes det en slags propp, en hudorm. Hudormer er små hvite eller sorte prikker. I huden til alle mennesker finnes det bakterier. Hvis bakteriene og talgen "kobles sammen" i hudormen, blir det betennelse. Området blir rødt og ømt, og så får du en kvise.

Kilde: http://www.ung.no/pubertet/1058_Kviser.html

 

 

EDIT: Damn, du er jo 20. :tease:

Endret av Pollador
Lenke til kommentar

Takk for alle tipsene!

 

Tar ZMA hver kveld før jeg legger meg. Og omega 3 tabeletter.

Har en del stress på jobben, men ingenting ellers. Har et helt rolig liv. Kansje for rolig. Sitter mye inne foran datamasinen.

Drikker ikke koffein, melk og spiser ikke snop eller drikker brus. Har ikke drukket brus siden jul. Tar av og til en bit godteri, men da er det bare en bit! Maks en gang hver 2. uke.

 

 

Jeg har sett betydelig forbedreing siden jeg la om kostholdet. Derfor jeg ikke vil gå tilbake og få nye kviser. Får veldig få kviser nå, og de jeg har tørket inn. På bildet er de fleste prikkene arr.

 

 

 

En vanlig dag nå er sånn her:

 

5 egg til frokost, stekt.

200g bacon.

 

Luch:

300g kylligkjøttdeig til lunch på jobb

500g brokkoli eller brokkoli og blomkåltopper.

1 eller 2 frukt

 

Middag:

300g kylligkjøttdeig eller strimler av svin.

500g grønnsaker.

 

 

Snack:

Noen frukter, litt bær som smoothie. Som regel runt 1 liter.

Mandler. Pistasjnøtter.

 

To toppede scoops med proteinpulver etter trening.

 

 

 

Steker alt i masse fett og spiser en spiseskje fett hver gang jeg steker noe.

Ser at jeg må spise litt mer. Ekstra frukt til hvert måltid. og kansje noe før kvelds.

Jeg jobber som regel 10-18 og da når jeg spiser middag 20-21 så er jeg ikke veldig sulten resten av kvelden når jeg legger meg 12.

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar

Han trenger kalorioverskudd ja, men det trenger ikke være så sinnssykt stort. Han trenger heller ikke å legge på seg fett. Hvor i all verden har du det fra?

Hvorfor lavkarbo forresten?

(min utheving)

Nå miste jeg det lange svaret mitt, men here goes again:

 

Vi er enige om at man må spise mer når man trener styrke for å bli sterkere? Man bør, før å bli så sterk som mulig (fort) også spise minimum så mye at man akkurat ikke legger på seg. Den eneste måten å garantere for dette, er ved at man legger på seg 1gram fett hver dag. Men det er veldig lite slingringsmonn, så det lønner seg å ligge vesentlig høyere enn det, dersom man først vil opp i vekt, som man må for å klare å følge progresjonen i Stronglifts 5x5, rippetoes 3x5, MadCow og alt mulig anna som går ut på å ta knebøy 3ganger i uken, og øke med 2,5kg hver eneste økt.

 

Oppsummering: Man bør spise slik at man legger på seg 1gram fett hver dag, for å være sikker på at man får restituert maks, og musklene blir så sterke som mulig.

 

Men samtidig viser empirisk data fra Stronglifts og Rippetoes at det kun er de som spiser jævlig mye, som klarer å holde progresjonen over tid. Med mye så mener man 5000kcal dersom man er ganske tynn fra før av. Trådstarter er ganske tynn. Ergo bør han spise rundt 5000kcal. Samtidig virker det som om det er avtagende grensenytte i de ekstra kaloriene over det 1 gram fett vi snakket om før. Derfor er det som regel ikke noe poeng å ligge noe særlig over 5000kcal.

 

Oppsummering: 5000kcal viser seg å være effektivt i Stronglifts og lignende program som Stronglifts er basert på.

 

En annen morsom ting, som ikke er så altfor god dokumentert vitenskapelig er det at folk som drikker 4l h-melk blir sterkere enn de andre, raskere. Hvorfor kan man lure på, men enkle årsaker kan være at du nesten er garantert å gå opp da, for da ligger på du på 2600kcal om dagen, bare i melk. Samtidig vil det gi deg mer enn 120gram proteiner, kun fra melken, så man er allerede over 1gram per kg i kroppsvekt, og for tynne folk er man på 2gr pr kg kroppsvekt. Det gir vekst. Samtidig vet man at alle pattedyr vokser jævlig fort fra de er bittesmå, på melk. Kanskje er det en sammenheng, som gjør at melkeproteiner er ekstra konge (whey kalles det vel på proteinshake bokser?). Samtidig tror man at melk øker testosteron produksjonen i mennesker, og det er også lik økere muskelvekst. For det andre virker det som om folk som faktisk drikker fire liter melk (som er en del av programmene som regel, for de som vil opp i vekt og bli sterke!) faktisk er de som er i stand til å følge programmene uten å fucke de opp uten mål og mening (les å legge til ekstra øvelser uten å ha peiling på at det ødelegger for progresjonene).

 

Oppsummering: Folk som drikker 4l h-melk vil få i seg mer kalorier, som utifra de to andre oppsummeringen gir mer muskelvekst. Som gjør deg sterkere.

 

Konklusjon: Ved å spise mer vil trådstarter bli sterkere, større og få mer muskler - og bli mer brukbar generelt!

 

Forøvring har jeg en teori om at folk som faktisk har dedikasjon til å spise 5000kcal om dagen når de aldri har gjort det før, ikke vil ha noen problemer med å bli kvitt de ekstra kiloene en legger på seg.

Endret av Chasseur
Lenke til kommentar
Han trenger kalorioverskudd ja, men det trenger ikke være så sinnssykt stort. Han trenger heller ikke å legge på seg fett. Hvor i all verden har du det fra?

 

Hvorfor lavkarbo forresten?

 

Det finnes tusenvis av grunner til å skifte over til lavkarbo.

 

Men akkurat nå orker jeg ikke ta for meg alle grunnene. Men du kan lese boken Anabolic Solution for Powerlifters og Metabolic diet. Gode bøker med forskningspapirer.

 

Men kan nevne noen, du vil få mer veksthoromoner (kroppen slutter å produsere insulin og heller går inn for veksthoromoner) kroppen blir ikke et muskelsvinn på treningen, metabolic diet er ofte kalt anti-catabolic diet - kroppen forbrenner glukose under treningen, når glukosen går tom så må den forbrenne protein og fett. Men på en lavkarbo så kan du skifte over hele forbrenningsprosesen til å forbrenne fett, og det har du massevis av!

 

Sorry hvis det ble litt rottete, har dårlig tid.

 

Enig med han oppe. Alle de som spiser mer enn de andre barna vil i alle tilfeller få mer muskler enn de andre barna som ikke spiser like mye. Men de bærer ofte på mer fett også.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg ikke lest hele artikelen, men det er sant. Lavkarbo er ikke for alle. De som har diabetes, kolestrol problemer eller føler seg uvel (lite energi) passer ikke under lavkarbo.

 

Men du kan ALLTID minimalisere inntaket av karbohydrater, ser ikke noe grunn for å prope i seg karbohydrater når du ikke trenger det.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Kjempe lett i dag også. Ingen problem å ta knebøy med lav stang.

Tok 4 reps på Pull ups første settet, så tok jeg å tesa med strikk runt foten og det hjalp. Ble fire på ande og tredje settet også. Planken var vanskelig og jeg har ikke sjans å holde så lenge som jeg skal.

Det er kjempeartig å ta de nye øvelsene!

 

Knebøy: 5x5 25 kilo

Press: 5x5 20 kilo

Mark: 1x5 40 kilo

Pull ups: 3x4

Planke: 13 sek, 8, sek, 7 sek.

Lenke til kommentar

Knebøy og benk er kjempelett med resten blir jeg ganske sliten på!

Inverted row tok jeg med føttene i bakken, men det er enda så jeg ikke klarer å ta stanga borti brystet.

Tenkte jeg skulle klare 3x15 på dips med det klarte jeg ikke.

 

Knebøy: 5x5 30 kilo

Benk: 5x5 22,5 kilo

IR: 9,7,6 reps

Dips: 15, 11, 10 reps

R cruch: 3x12

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

3 uker siden sist trening nå. Det er dårlig. Har blitt litt lei av kylling og brokkoli. Må se å lære meg mer matlaging.

 

Grei trening i dag. Kommer til å gjøre treningen på torsdag med samme vektene så jeg kommer inn i rutine.

På søndag begynner jeg å legge på vekt igjen.

Motivasjon!

Lenke til kommentar

Ikke gi opp!

 

Kylling, biff, karbonadedeig, frosne grønnsaksmixer, fisk, fullkornspasta etc er lette med gode ting! Hvis ikke kan du mikse litt med forskjellig krydder osv. Selv lever jeg omtrent på ovnsbakt kyllingfilet og grønnsaker til middag, eller så lager jeg meg store, saftige burgere av karbonadedeig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...