Gå til innhold

Jonas's treningslogg - Stonglifts 5x5


Anbefalte innlegg

Slik ser da det nye programmet ut

 

Trening A:

5x5 Knebøy

5x5 Benkpress

3xf Vending

5x5 Dips

3x12 Reverse Cruch

 

Trening B

5x5 Knebøy

5x5 Overhead press

1x5 Markløft

3xf Pull ups/Chin ups

3x30 Planke

 

 

Det står at man skal ta armhevinger, men jeg hater armhevinger og elsker dips så da bytter jeg den øvelsen.

Man skal egentlig gjøre 3xf på armhevninger. Nå tar jeg 5x5 med 10 kilo. Tror jeg starter uten vekter, og legger på litt hver gang. Hvor mye bør jeg legge på?

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Armhevninger kan byttes ut med dips viss du har skuldre som tåler det. Grunnen til at dei tok vekk dips var fordi noken klaga over skulderplager.

 

Du kan ikkje øke dips med 2,5kg, blir altfor tungt med en gang.

Kroppsvekt til du for eksempel greier 10stk første serien, så legger du på 2,5kg og venter til du greier 10stk med det første serien, osv..

Grunnen til at eg skriver første serien, er fordi det er vanskelig å beregne kor mange dei to neste setta blir, ettersom du allerede er sliten og det kjem litt an på kor lang pause du tar, dagsform osv.

 

Inverted rows synes eg er kjedelig og "teit," du kan ifølge stronglifts.com bytte ut med barbell rows eller power cleans. Er du glad i skikkelig eksplosivitet, ta power cleans. Den artigste øvelsen i heile programmet synes eg, og det blir veldig tungt etter kvert.

 

Reverse crunch har eg bytta ut med dragon flags, smak og behag det.

 

 

Viss du føler deg vant med øvelsane, kan du starte litt høgre, eller øke med 5kg for kver trening til det blir tungt. Ellers er litt ekstra "teknikktrening" berre bra, ikkje forhast deg.

 

Noken dager vil du få dårlig tid, enten du vil eller ikkje. Gjennomfør iallfall knebøy, så kjem dei andre etterpå om du rekker det.

 

 

Kjekt at andre og er på samme program som meg. Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Første trening med nye programmet i dag. Knebøy var selvfølgelig lett.

Har noen uker nå der jeg får øvd meg på teknikk. Det er mange øvelser jeg ikke har gjort før så det er nok bra.

Inverted row var ganske tungt. Klarte bare 9 på første settet og så 8 og så 6.

Jeg testet dragon flags men det var for tungt for meg. Klarte så vidt en. Tar reverse crunch.

 

A:

Knebøy: 5x5 20kilo

Benk: 5x5 20 kilo

Dips: 5x5 bw

IR: 9x8x6 bw

R cruch: 2x12

Lenke til kommentar

Det er for teknikken ja. Har litt korte hamstrings tror jeg. Når jeg squatter bøyer jeg korsryggen i det jeg når parallell. Har tøyd en del nå, og jeg vil begynne å gå dypere.

Også vil jeg gå over fra high bar til low bar. Har litt stive skuldre så det har vært vont å gjøre. Men masse dislocates har gjort det bedre og det går greit nå tror jeg. Men ikke med 80 kilo. Derfor vil jeg ta det sakte.

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar

Jeg bare tar en standard øvelse som jeg lærte på skolen. Har et lavt bord hjemme som jeg legger foten på og flytter vekten framover. Kan ha noe med 6 år foran datamaskinen å gjøre at jeg er så stiv :p

Det finnes sikkert bedre øvelser. Jeg har ikke lett så veldig.

Merket for forbedringer. Etter litt over en uke kunne jeg ta meg selv på tærne!

Lenke til kommentar

Spis mann. Spis. SPIIIIIIIIIIIIS. Og drikk H-melk.

 

Jeg setter en tier på at du mister veksten jævlig fort om du skal kjøre lavkarbo. 5x5 med lineær progresjon krever kalorioverskudd som faen. Gå for 5000kcal om dagen om du faktisk vil øke i styrke. Det er ganske enkelt, 3l h-melk og resten i form av normal mat.

Lenke til kommentar

Hvilke tøyeøvelse(r ) bruker du? Har samme problem som deg.

 

Prøv squat stretch.

 

Gå ned i knebøy-posisjon, og hugs "reglene." Brystet opp, skuldrene pressa sammen og vekta på hælene. Så tar du albuene og presser på innsida av knea dine sånn at dei går utover, då får "adductors" strekt seg veldig også. Prøv for eksempel med 4x30sek.

Etter to-tre veker vil du begynne å merke forskjellen, sjølv har eg begynt å bli ganske mjuk.

Lenke til kommentar

Spis mann. Spis. SPIIIIIIIIIIIIS. Og drikk H-melk.

 

Jeg setter en tier på at du mister veksten jævlig fort om du skal kjøre lavkarbo. 5x5 med lineær progresjon krever kalorioverskudd som faen. Gå for 5000kcal om dagen om du faktisk vil øke i styrke. Det er ganske enkelt, 3l h-melk og resten i form av normal mat.

 

 

Jeg er redd for at meieriprodukter vil gi meg kviser. Du kan jo se bildene lenger opp. Jeg har ikke lyst å bli værre.

 

3 liter h-melk er ca 1000 cal. Da kan jeg heller spise 100g ekstra fett.

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar
Jeg er redd for at meieriprodukter vil gi meg kviser. Du kan jo se bildene lenger opp. Jeg har ikke lyst å bli værre.

 

3 liter h-melk er ca 1000 cal. Da kan jeg heller spise 100g ekstra fett.

 

Nå vet jeg ikke hva diskusjonen oppe var, men 3 liter er ikke 1000, men 2000kcal .

 

Har en del kviser jeg og og eneste som hjelper er å finne problemet på kvisene. Det er noe kroppen reagerer på, derfor begynner du å få kviser. Det kan være noe du er alergisk mot, genetisk og elr..

 

Jeg merket at kvisene fikk en merkbar nedgang når jeg sluttet å drikke 3-4 liter melk om dagen og gikk ned til 1liter. Plutselig begynte jeg å spise mer egg og kvisene begynte å komme igjen. Plager meg egentlig ikke :p

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Prøv selolje. Er noen på Myrevolution-forumet som mener at kvisene blei borte når de økte dosen (vanligvis på 1ss) på selolje. Du kan trygt øke opp til 2-3 ss uten problemer. Men et høyere inntak enn dette er nok ikke å anbefale.

 

Står kanskje noe nyttig her også. "Eksperter hevder det ER en direkte link mellom kviser og kosthold" ;)

 

EDIT: Og det med melk er det flere som har erfart, og det ble visst bedre etter de slutta med melk.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Hva er målet ditt?

Trener du 5x5 håper jeg du trener for å bli større og sterkere, ikke noe annet. Ikke for å bli penere. Da går det ikke bra. Drit i markedsføringen til Mehdi, det er bare dritt. Du må legge på deg fett, og eneste måten å gjøre det på er å spise. Er ikke målet ditt å bli større og sterkere er det ikke mening i å trene 5x5 med linær progresjon.

 

Og angående kviser: Nesten alle kvisene dine er på ryggen. Sover du på ryggen? I så fall prøv å bytt laken og sånt ofte. Eller bare legg et rent håndkle oppe på det gamle, hver dag. Jeg vedder en tier på at det blir kvitt minst halvparten av kvisene.

Lenke til kommentar

Målet mitt er å bli større og sterkere. Vet ikke hvem Mehdi er :/

Forstår at jeg må spise. Men det må vel finnes andre ting som jeg kan spise også.

 

Så klart jeg vil ha fremgang og bli sterkere, men om jeg for masse kviser av det så er det ikke vært det for meg. Det er drit vont og jeg hater det.

Jeg kan spise cocosa. Konoksnøtt fett som er nesten rent mettet fett. Det kan jeg spise masse av uten at det gir noen dårlige reaksjoner. 200g om dagen blir nesten like mye som 3 liter melk og det er billigere også.

 

Ang soving så ligger jeg mest på magen eller på siden. Har aldri sovet bra på ryggen. Men jeg skal teste håndkle tipset!

 

Jeg er veldig takknemlig for svarene deres.

Lenke til kommentar

Chasseur, han skriver han veger 65kg og målet er 75. Er enig i at du må bulke for å få god progresjon med 5x5, men det gjelder alle program. Du må ligge i overskudd for å få større muskler. Viss målet er å sjå bra ut, burde enn først bulke og så deffe.

 

Dynejonas, har du tenkt på protein i pulverform eller er det uaktuelt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...