Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettet faller ut med statisk ip adresse


Anbefalte innlegg

Har som overskriften tilsier ordnet statisk ip adresse fordi jeg trenger det til div programmer, som krever dette.

Alt fungerer helt fantastisk etter at det er satt opp og allting fungerer, men tar ikke mer en 2-3 dager så faller nettverket ut og det ordner seg ikke om man trekker ut strøm til ruteren.

Eneste løsningen er å ordne tilbake til utdele ip adresse automatisk, og da fungere alt igjen med en gang..

 

Hva kan jeg gjøre med dette?! Trenger jo statisk ip adresse! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva med å velge en annen statisk IP, eller gi statisk IP til alle andre som bruker samme ruter.

Det virker som om en annen får samme IP som deg når de får en tilfeldig utdelt dynamisk IP fra ruteren, og dette kræsjer med din IP og derfor blir du "kastet" ut.

Men hvis dette er løsningen, hvordan bytter jeg ut min statiske ip adresse?

Lenke til kommentar
Typisk får man en melding som sier at det er en duplikat IP adresse hvis 2 eller flere adresser er like.

Har opplevd noe slikt før med windows xp, men det er ikke problemet her.

Greia er at hele nettverket faller sammen, jeg bruker kabel inn til rutern mens andre i huset går vi det trådløse, men hele nettverket fallet sammen etter ca 2 dager, å da må vi trekke ut kontakten å resette rutern.

Bruker statisk ip adresse for å lukke opp porter (eller mapping som det heter?) til eks Utorrent. Ruteren fungerer ikke igjen før jeg bytter til tildeling av ip adresse automatisk på min maskin, alle andre har automatisk tildeling i huset.

Lenke til kommentar

Ruteren din har sannsynligvis et "område" med adresser som den deler ut til de maskinene som ønsker å få dynamisk ip. Din statiske ip bør vel normalt legges utenom dette området.

F.eks hvis ruteren din deler ut 192.168.1.100-254, bør din statiske ip være ett tall mellom .000 og .099 Det brukerr også å gå an å tildele en mac-adresse en "fast dynamisk" ip, som gjør at den mac-adressen bestandig får den samme ipen. Denne vil kanskje også løse problemet.

Endret av samen
Lenke til kommentar
hva med å velge en annen statisk IP, eller gi statisk IP til alle andre som bruker samme ruter.

Det virker som om en annen får samme IP som deg når de får en tilfeldig utdelt dynamisk IP fra ruteren, og dette kræsjer med din IP og derfor blir du "kastet" ut.

Men hvis dette er løsningen, hvordan bytter jeg ut min statiske ip adresse?

 

Tror problemet ditt er manglende reservering av IP. Når noe av de andre brukerene for levert en dynamisk ip lik din, så detter du ut.

 

Se utfylling av reservering i vedlegg

post-77598-1265332317_thumb.png

Lenke til kommentar

Ok, så nå har jeg konfigurert slik at jeg har en egen mac adresse som jeg bruker til min statiske ip adresse (correct me if i'm wrong) slik at jeg ikke skal bli kastet ut at nettverket dersom noen andre har statisk ip adresse.

Men synes dette er litt rart ettersom jeg vet at det er kun jeg som bruker statisk ip adresse, de andre får tildelt automatisk.

 

Da skal vel dette være løst ? :!:

Lenke til kommentar

Så lenge de dynamiske adressene ikke kræsjer med din statiske så burde det funke ja.

 

Det at du er den eneste med statisk IP har ikke noe å si da dynamisk kan være randomisert/tilfeldig. Derfor er det greit å enten ha alle på statisk eller reservere én statisk IP til din maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...