Gå til innhold

Betalte 120 kroner for en ringetone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
-Jeg hadde ikke lest det med liten skrift. Det var dessuten skrevet med så liten skrift at jeg nesten ikke klarer å lese det med briller, engang, sier Sten Olsen til TV2.

 

Er det ikke sånn loven er i Norge at man skal burde visst det, og ikke få medhold?

 

Denne saken har jo vært i nyhetene i flere år. Og som han sier rett ut, og ikke lese det med liten skrift er jo idiotisk.

Lenke til kommentar

Ringetone-folka bryter jo ingen lover, men heller moral.

Det er en grunn til at de har fått lov til å holde på så lenge.

Er nok noen lover innenfor markedsføring som må endres hvis det skal bli slutt på dette forbanna tullet. Uansett så burde folk ha lært leksa si at man MÅ/BURDE lese det som står med liten skrift uansett hva det gjelder.

Lenke til kommentar

"-Jeg hadde ikke lest det med liten skrift. Det var dessuten skrevet med så liten skrift at jeg nesten ikke klarer å lese det med briller, engang, sier Sten Olsen til TV2."

 

Hvorfor godtar han en avtale han ikke kan lese? Kan man ikke lese en kontrakt er det heller lite smart å godta den. Dessuten er overskrifta på denne tråden villedende. Han betalte 120 kroner for mer enn bare en ringetone. Fordi om han ikke visste om at han betalte for mere betyr ikke det at han ikke gjorde det. At en person ikke klarer å lese noe betyr ikke at det ikke står der.

Lenke til kommentar
Han betalte vel for en hel måned med nedlastning av 5 ringetoner per uke.

At han bare benyttet seg av 1 nedlastning, er hans problem.

 

Jeg bestilte 100Mbit internett, men skulle bare sjekke vg 1 gang.

"Betalte 8400 for VG"

 

Kunne ikke vært mer enig! Ler så godt av sånne folk. Jeg klarer ikke finne sympati i sånne saker. Folk burde ha lært nå at man ikke skal stole på denne slags reklamer på tv.

Du både ser og hører lang vei at det er et pengesluk og "lureri"...

Lenke til kommentar

Det er lett å le av andre når det ikke rammer deg selv. Selv om det står skrevet opp og ned og i mente, finnes det noe som heter "innenfor rimelighetens grenser". Hvorfor kan ikke mobilselskaper ha lenger enn 12 måneders avtaletid? Jo, fordi det ikke faller innenfor disse grensene - altså har Forbrukerombudet slått fast at det ikke er lov.

 

Disse ringetone-reklamene er i *absolutt 100%* av tilfellene lagt opp og designet slik at det virker som man bestiller ett produkt - én ringetone eller ett bilde - mens i virkeligheten betaler man (i dette tilfellet) 24 ganger så mye(!). Er det fornuftig - eller "rimelig" - å anta at noen som helst vil betale for et ukesabonnement og i tillegg forhåndsbetale det for fire uker bare for å få én ringetone? Ikke planer.

 

Dette er folk som er kyniske, griske og kun ute etter å loppe deg for mest mulig penger. Jeg vil *aldri* bestille noe fra denne gjengen med simple bedragere, som i mine øyne er like pålitelige som selgere som vil selge deg timeshare-leiligheter, epost-basert internett-lodd og annen lyssky virksomhet.

 

Han betalte vel for en hel måned med nedlastning av 5 ringetoner per uke.

At han bare benyttet seg av 1 nedlastning, er hans problem.

 

Jeg bestilte 100Mbit internett, men skulle bare sjekke vg 1 gang.

"Betalte 8400 for VG"

For noe tøv. Det ville vært det samme som om bredbåndsselskaper reklamerte STORT med "Les VG for én krone!!! - Bestill her!", og så når du bestilte ble du belastet med et månedsabonnement, og så i samme slengen trukket for fire måneder på én gang. Bare fordi beløpene er høyere må du ikke bli svimmel, lureri er lureri.

Endret av zegenie
Lenke til kommentar
Det er lett å le av andre når det ikke rammer deg selv. Selv om det står skrevet opp og ned og i mente, finnes det noe som heter "innenfor rimelighetens grenser". Hvorfor kan ikke mobilselskaper ha lenger enn 12 måneders avtaletid? Jo, fordi det ikke faller innenfor disse grensene - altså har Forbrukerombudet slått fast at det ikke er lov.

 

Disse ringetone-reklamene er i *absolutt 100%* av tilfellene lagt opp og designet slik at det virker som man bestiller ett produkt - én ringetone eller ett bilde - mens i virkeligheten betaler man (i dette tilfellet) 24 ganger så mye(!). Er det fornuftig - eller "rimelig" - å anta at noen som helst vil betale for et ukesabonnement og i tillegg forhåndsbetale det for fire uker bare for å få én ringetone? Ikke planer.

 

Dette er folk som er kyniske, griske og kun ute etter å loppe deg for mest mulig penger. Jeg vil *aldri* bestille noe fra denne gjengen med simple bedragere, som i mine øyne er like pålitelige som selgere som vil selge deg timeshare-leiligheter, epost-basert internett-lodd og annen lyssky virksomhet.

 

For noe tøv. Det ville vært det samme som om bredbåndsselskaper reklamerte STORT med "Les VG for én krone!!! - Bestill her!", og så når du bestilte ble du belastet med et månedsabonnement, og så i samme slengen trukket for fire måneder på én gang. Bare fordi beløpene er høyere må du ikke bli svimmel, lureri er lureri.

 

Nå SIER de jo faktisk i reklamene at det koster 15 kroner pr uke + 15 kroner pr ekstra puslespill i en sånn reklame på MTV.

Når det gjelder akkurat denne reklamen så kan du faktisk ikke ta de for falsk markedsføring for de opplyser deg om hva du betaler for.

Hvis du ser litt tilbake i tid (ikke lenge) så var det jo flust av mobilreklamer der du kunne få mobiler for én krone uten at det ble sagt noe mer. Ikke kom her å si at de var noe bedre. Nå er de derimot blitt pliktet til å opplyse om minste totalpris det første året, herunder månedsavgift multiplisert med 12. Men det er svært sjelden det opplyses om at de fleste mobiloperatører har en minstefakturering på enten 49,- eller 99,- pr mnd.

Hvorfor er det ingen som reagerer på dét? For meg er det irrelevant om de fleste bruker mer enn denne summen pr mnd fordi det finnes enkelte kunder som kjøper en subsidiert terminal fordi de sparer i motsetning til å kjøpe uten binding og har tenkt til å la bindingen løpe ett år mens de bruker et annet abonnement som er rimeligere i bruk.

Disse kundene blir jo lurt de da?

 

Bare innse det. Det er sånn markedsføringsverden fungerer og det kommer ikke til å endre seg med mindre det skjer noen drastiske lovendringer som ikke er mulig å komme rundt.

Lenke til kommentar
Nå SIER de jo faktisk i reklamene at det koster 15 kroner pr uke + 15 kroner pr ekstra puslespill i en sånn reklame på MTV.

Når det gjelder akkurat denne reklamen så kan du faktisk ikke ta de for falsk markedsføring for de opplyser deg om hva du betaler for.

Nå er det en grunn til at den reklamen går på MTV, TV3 og andre ikke-norske kanaler - nettopp fordi de ikke følger retningslinjene fra norske myndigheter. Der må budskapet om totalpris, bindingstid, lengde, osv være kommunisert like tydelig som "lokkeprisen", og hvis du har sett én sånn reklame så vet du at det aldri er tilfellet.

 

Hvis du ser litt tilbake i tid (ikke lenge) så var det jo flust av mobilreklamer der du kunne få mobiler for én krone uten at det ble sagt noe mer. Ikke kom her å si at de var noe bedre.

Godt poeng - og jeg har heller aldri sagt at det var noe bedre. Det var jo nettopp derfor norske forbrukermyndigheter blandet seg inn - fordi noen folk ble lurt til å kjøpe noe de ikke forsto hva var. Man kan ikke alltid legge all skyld på kjøper, spesielt ikke når budskapet er formet for å "lett" kunne misforstå, eller i beste fall i stor grad underkommunisere den egentlige prisen.

 

Men det er svært sjelden det opplyses om at de fleste mobiloperatører har en minstefakturering på enten 49,- eller 99,- pr mnd.

Hvorfor er det ingen som reagerer på dét?

Såvidt jeg vet har Amobil flere ganger nevnt dette - og de er ikke alene. Jeg har også flere enn én gang meldt slike tølpere til forbrukerombudet, og de følger det opp. Så kan folk synes jeg er pirkete og whatnot, men jeg er ikke interessert i å spille grei med folk som prøver å lure meg.

 

Bare innse det. Det er sånn markedsføringsverden fungerer og det kommer ikke til å endre seg med mindre det skjer noen drastiske lovendringer som ikke er mulig å komme rundt.

Sånn "roll over and take it" holdning passer meg ytterst dårlig. Men hvis det er sånn alle andre reagerer så blir det aldri noen endring, nei. Og det skjer hvertfall aldri noe hvis alle holder kjeft og peker på de som blir lurt.

Lenke til kommentar
På den andre siden, om jamba dør, så blir vel verden bare et bedre sted å leve...

 

Hater Jamba sjæl og er ærlig talt kraftig lei av alle reklamene som florerer på ymse TV-kanaler. Men lar jeg meg lure? Nikz, zero, zipp ^^ For én gangs skyld ble jeg faktisk litt glad i NRK akkurat nå :p Eller nei... f**ns lisens...

Lenke til kommentar
Noen er bare nødt til å lære på den harde måten. 120,- er sure penger, men ta det heller til deg som en lekse lært og ikke drit deg ut på tv sier nå jeg da :p

Hva hvis vedkommende hadde bestilt 5 ringetoner da? Fra 5 forskjellige leverandører? Wham-bam, Sam's your man og du er 600 kroner fattigere. Hvis du ikke har så mye penger fra før så er det på grensen til tyveri. 120 kroner én gang for én person er kanskje ikke så mye, men det er ikke fordi det bare skjer én gang med én person at disse selskapene tjener penger - det er fordi mange lures, og mange faller for slike simple triks.

 

På den andre siden, om jamba dør, så blir vel verden bare et bedre sted å leve...

Akkurat der kan jeg ikke være uenig med deg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...