Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

audi A4 vs VW Passat 98'


ravensp

Anbefalte innlegg

Hei, driver for tiden å ser på bil (min første bil) med budsjett på 40-50000.

 

Bilene som har fanget min interesse er audi a4 og vw Passat.

 

Det jeg lurer mest på er vel forskjellen på en 1.6 101hk / 1.8 125hk / 1.8 150hk turbo.

 

Jeg har selv innbilt meg at de sistnevnte vil øke kjøregleden nevneverdig, men har ikke fjerneste anelse på hvor stor forskjellene egentlige er og kunnne tenkte meg noen pointers her :)

 

Klarer da videre ikke å vurdere om jeg f.eks ville valgt en bil som så litt bedre ut invendig + kanskje riktigere farge, men med mindre mottor, ovenfor en som kanskje ikke så like velstelt ut invendig med bedre mottoralternativ :)

 

 

Lurer også på om A4 og passaten har noen generelle gjengangerfeil, og hva dere evt ville valgt i forhold til kjøreglede/utseende/holdbarhet.

 

Er det også noen merkbare forskjeller ytelses/interiør-messig på f.eks 97'-98'-99 modeller?

 

 

takker for svar :)

Endret av ravensp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.6 i passat syns jeg blir litt vel underdimensjonert. 1.8 går ok, 1.8t går temmelig fint ;) Er jo en rimelig stor bil og trenger dermed litt mer krutt under panseret. Audi A4 fra den tiden har veldig fint interiør syns jeg iallefall. Gode å kjøre, fine og se på og veldig komfortable. Pass dog på: De spiser forstillingen fortere en du vil tro.

Lenke til kommentar
Lurer også på om A4 og passaten har noen generelle gjengangerfeil, og hva dere evt ville valgt i forhold til kjøreglede/utseende/holdbarhet.

 

Er det også noen merkbare forskjeller ytelses/interiør-messig på f.eks 97'-98'-99 modeller?

 

A4 ble facelifted midtveis i 99-årgangen, populært kjent som 99.5. Jeg vil tro de uansett er for dyre for ditt budsjett.

 

Min erfaring med 1.8 uten turbo er at den har spist luftmassemålere, men etter 2-3 målere sluttet den. Kan være byttedelene er blitt bedre nå. Merket overraskende lite forskjell på 1.6 og 1.8, begge var lovlig trege. I dag hadde jeg utvilsomt gått opp til 1.8T, dog må du selvfølgelig ha budsjettet i tankene. Ikke kjøp 1.8T hvis du må ta et virkelig slitent eksemplar for å komme innenfor budsjettet, du havner garantert over når den første vitale delen ryker etter noen måneder.

Lenke til kommentar

Hmm ok, da er hvertfall 1.6 utelukket. Ser også poenget ditt ang T og ikke turbo, men et virkelig slitent eksemplar er utelukket uansett, tenkte mer i klassen 1.8 uten turbo med kanskje skinnseter og litt stiligere interiør vs en 1.8 T med helt nøytralt interiør.

 

Virkelig vanskelig dette :s

 

en annen ting jeg lurer litt på er automat eller ikke. Har bare prøvd voldsommere biler(nyere landrover) med automat, og mindre biler med manuelt(mazda zoom 2)

Lenke til kommentar

Skal du ha turbobil så vil du nok få mest glede av manuel. Kjører selv bil med automat, det er koslig å kjekt det. Men savner å kunne gire litt selv iblant også.

 

Er det sedan eller stv du har sett på? 1.6 stv blir å går for dårlig uansett, en kompis hadde 97mod passat 1.6stv og den måtte vi ligge i 3. gir med full bil for at det skulle komme frem oppover med.

 

Forskjeller på modellene er jo facelift som sagt, men det som blir viktigst for kjøregleden er at i passat så er det nytt speedo på de nyere av 3B, samme som på 3BG. Det gjøre mye på intrykket av cockpiten.

 

Ellers så har passat bedre stoler enn A4'en. Selv på laveste comfortnivå. Synes jeg da. Og har kjørt begge deler.

Lenke til kommentar

1.8t modellen er rimelig morsom, oppfører seg helt greit på svingete småveier, og har en meget god komfort i høy fart. Eneste er at ting ikke er helt på topp i passaten på kvalitet, midtkonsollen er festet med noen små billige plastikkpropper som knekker bare du ser stygt på dem, og et par andre lignende småting. Ellers er forstillingen noe som må utbedres før eller senere, og tiptronic-kassen går langt i fra evig, og koster mer enn hele bilen å skifte ut.

 

Men for all del, en helt ok sprek bil, med et ok utseende, og god komfort.

Lenke til kommentar

Takk for respons folkens:) da har jeg klart å sile det frem til å hvertfall være sedan, med manuelt gir, og minimum en 125hk motor. Nå står det mer på hva jeg er villig til å ofre og/eller betale ekstra for T modellen. Er sannelig ikke lett å velge ut sin første bil uten å ha testet veldig mye forskjellige biler. Skal dog nevne at jeg har kjørt A4 1.8 med 125hk, og synes det er helt ok, men føler liksom ikke at det er noe super motor. Det jeg egentlig står igjen med er vel å finne ut hvor mye bedre Turbo'n er. Noen med peiling?

Lenke til kommentar

Turboen drar dramatisk mye bedre en 1.8 uten turbo! du får veldig mye mer newton og den drar mye jevnere og finere. Aldri noe problem med forbikjøringer eller morrokjøring med turbomotoren for å si det sånn ;) A6 med den motoren drar faktisk 0-100 på 9,5 sekunder, og det er en stor og tung bil på nesten 1600 kg. Tenk den kraften i en a4 eller evt passat ;) Ville soleklart gått for audien bare fordi den er litt mindre og MYE finere!

Lenke til kommentar

Jeg skulle akkurat til å lage en tråd med "Hvor mye skal jeg ta for A4'n min?" når jeg så denne tråden. Kjøp og salg er jo ikke lov i trådene vel, men jeg kan fortelle at jeg har en 2000 A4 1.8 sedan facelift som skal selges til fordel for en Smart Roadster. Så den går for mindre enn snittet på finn for å si det slik.

 

Facelift betyr at det er denne fronten det er snakk om:

post-68079-1265212413_thumb.jpg

 

Send meg en PM om du vil ha flere bilder eller lurer på noe.

 

(Håper mod. kan la denne stå, er ikke ment som salgsannonse, føler det er fair å tilby trådstarter akkurat det han spør om når jeg tilfeldigvis har det)

Endret av toth
Lenke til kommentar

Vi har en Passat 1.8T. Ville ikke hatt mindre motor for å si det sånn. ;) Den sparker litt når turboen slår inn, er behagelig og litt morsom å kjøre. Som nevnt tidligere; midtkonsollen tåler ingenting, luftmassemåleren røk plutselig og forstillingen må byttes rimelig ofte. Dessuten er den ikke akkurat et glansbilde, men en helt ok bil! :)

 

Vi har STV - må ha plass til bikkja. :p

Lenke til kommentar
Vi har en Passat 1.8T. Ville ikke hatt mindre motor for å si det sånn. ;) Den sparker litt når turboen slår inn, er behagelig og litt morsom å kjøre. Som nevnt tidligere; midtkonsollen tåler ingenting, luftmassemåleren røk plutselig og forstillingen må byttes rimelig ofte. Dessuten er den ikke akkurat et glansbilde, men en helt ok bil! :)

 

Vi har STV - må ha plass til bikkja. :p

 

Hva er glansbilde da ? Nevn noen

Lenke til kommentar

Det kan også være en fordel å sjekke hva forsikringen havner på før du kjøper i og med at dette er din første bil, mange som har fått seg en lei overraskelse der. Bokstaven T faller ikke alltid i god jord dersom bilen skal registreres på deg som ikke har hatt bil tidligere.

Lenke til kommentar
Hva legger du i "bytte forstilling" Penance?

Har jo byttet diverse kuler, ledd, foringer og stag etter hvert som de slites, men aldri komplett forstilling eller byttet pga feil(altså ikke normalslitasje)..?

Nei, vi har heller ikke byttet hele forstillingen, men deler etterhvert som de ryker. Hva som er normalslitasje på en Passat (rundt nevnte årsmodell) kan vel diskuteres ettersom svakhet i forstillingen er en kjent feil på disse.

 

Hva er glansbilde da ? Nevn noen

Tja, jeg liker utseendet til f.eks Lancia Delta HF Intergrale, Honda Ridgeline, Dodge Ram SRT10, DeTomaso Pantera og nyere Audi A6. Hvordan det? :)

Lenke til kommentar

Se opp for:

 

-Slark i forstilling (multi-link. Er ikke så dyrt om man bytter selv, men styr unna om man må ha den på verksted)

-Gåen LMM hvis man har vært slapp med å skifte luftfilter f.eks

-1,8T har en tendens til å kokse

-Sinkslipp i lakk

-Defekt klimaanlegg (rørene til klimaanlegget er laveste punkt på bilen omtrent, fort gjort å lage hull på de)

 

 

Hadde selv en 98' pre-facelift A4 i 2 år. Kjørte ca. 40 000 km, og har blandede erfaringer. God kjørekomfort kontra mange andre biler, men til tider mye skruing.

Byttet alt av bremser, 1 hjullager, komplett forstilling i løpet av tiden jeg hadde bilen.

(Skal sies at jeg er over snittet nøye med bilene mine, men det blir fort en del uansett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...