Gå til innhold

Amazon.de - toll og moms?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en stol gjennom amazon.de , og lurer på hvilken pris jeg kan forvente meg.

 

Stolen koster 1300, med en frakt på 6 euro og 0.5 euro pr kilo, En totalfrakt på littt under 300.

 

Runder av til 1600 med frakt - Og så er jeg usikker..

 

Spørsmål 1: Ved moms, blir det 25% av 1300? Eller 1600?

 

Spørsmål 2: Hvordan går dette i tollen, har dårlige erfaringer med toll-avgifter, men ved en så stor og tung gjennstand ville jeg derfor vite på forhånd. Hva kan tollen finne på av ekstra prislapper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Når varens verdi er over NOK200 beregnes det moms av summen av varens verdi + frakt + tollavgift.

 

2: Hvis det er Posten som tollbehandler varen tilkommer det enten ett forenklet fortollingsgebyr på kr. 108,- (når varens verdi er under NOK1000) eller kr. 217,- ved vanlig fortolling. Hvis det sendes via andre enn Postens samarbeidspartnere vil det kunne tilkomme alt fra kr. 200,- til kanskje kr. 600,- i gebyrer. UPS er flinke til å legge på masse rare gebyrer.

Lenke til kommentar

Du må nok regne med å betale 25% norsk moms på både varen og frakten, altså av kr. 1.600,-. Regn også med kr. 106,- i tillegg (dersom det er Posten Norge som foretar fortollingen). Tror pakker med verdi under kr. 200,- er tollfrie (momsfrie). Har erfart at småpakker (som går i postkassen) ikke blir fortollet selv med større verdier, men det hele virker litt tilfeldig.

 

Lurt å sette på telefonnummeret i adressefeltet, så kan de ringe deg dersom de trenger å få tilsendt mer info om innholdet (dersom avsender har glemt å legge med proformafaktura).

 

Mvh

Bjørn Tore

Lenke til kommentar
Skal kjøpe en stol gjennom amazon.de , og lurer på hvilken pris jeg kan forvente meg.

 

Stolen koster 1300, med en frakt på 6 euro og 0.5 euro pr kilo, En totalfrakt på littt under 300.

 

Runder av til 1600 med frakt - Og så er jeg usikker..

 

Spørsmål 1: Ved moms, blir det 25% av 1300? Eller 1600?

 

Spørsmål 2: Hvordan går dette i tollen, har dårlige erfaringer med toll-avgifter, men ved en så stor og tung gjennstand ville jeg derfor vite på forhånd. Hva kan tollen finne på av ekstra prislapper?

 

1: Moms skal bare beregnes av sendingens verdi, ikke fraktkostnader. Hvis sendingen er merkert korrekt (som jeg antar amazon.de gjør) så skal du betale 25 % av 1300

 

2: I følge toll-reglene på www.toll.no er møbler fritatt for toll. Du må uansett betale for selve tollbehandlingen hos fraktfirma.

For sendinger med verdi over 1000 kroner kan ikke posten gjennomføre forenklet tollbehandling. Du må derfor betale for for full tollbehandling på 217 kroner. Evt. kan du gjennomføre tollbehandlingen selv for 109 kroner. Jeg har ikke hørt noe om at posten tar ekstra avgifter ved tollbehandling av tunge forsendelser. For mer info sjekk www.posten.no.

 

Bruker du andre fraktfirma enn posten må du sjekke det enkelte selskaps tollbehandlingsregler.

Lenke til kommentar

litt forskjellige svar her, også litt sprikende.. men tar nå uttgangspunkt i førstemann, pingla:

Du mener det blir slik :

 

1300(pris på varen) +

frakt 300 +

toll 217 (men runder av for enkelhets skyld)

= 1800

 

og 25% av denne summen, altså 2250 i totalsum? Om jeg sender vi posten...?

Lenke til kommentar
Moms skal bare beregnes av sendingens verdi, ikke fraktkostnader.

Hvor har du dette fra? Som Tollvesenet selv skriver her:

Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:
varens verdi

fraktkostnader for sending av varen

eventuelle forsikringskostnader for sendingen
toll 217 (men runder av for enkelhets skyld)

I følge Tolltariffen, kapittel 84 så er det ikke tollavgift på møbler.

 

litt forskjellige svar her, også litt sprikende..

HadHa, prøv med møbler til 1300 og frakt 300 i Tollvesenets egen importkalkulator.

 

Edit:

Skal kjøpe en stol gjennom amazon.de , og lurer på hvilken pris jeg kan forvente meg.

PS! Glemte en ting, hvis det er ett firma du handler fra så skal tysk moms (19%) trekkes fra på kjøpesummen. Dvs. at stolen skal koste 1092. Pass på at de du handler fra gjør dette, det er jo ikke nødvendig å betale mer enn du skal. :thumbup:

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
PS! Glemte en ting, hvis det er ett firma du handler fra så skal tysk moms (19%) trekkes fra på kjøpesummen.

Dette gjelder altså alle kjøp fra utlandet hvor selger ikke er en privatperson?

Innad i EU til Norge så er det slik ja, finnes dog land i EU og ellers i verden som ikke krever inn moms av salgsvarer.

Lenke til kommentar

Har du lest Amazon.de's informasjon om momsregler, Umsatzsteuer (Mehrwertsteuer) evnt. Amazon.co.uk's informasjon om VAT?

 

Amazon.de (grovt oversatt):

No European sales tax is calculated for orders shipped to countries outside the EU but we point out that these orders are subject to the respective country-specific taxes and duties.

 

Amazon.co.uk:

Goods sold by Amazon.co.uk that are dispatched to addresses outside of the European Union are generally not subject to EU VAT

 

Med varer solgt av Amazon så har det aldri vært noe problem, du bekrefter mottakeradresse i Norge og det beregnes således ikke moms. Varer solgt av andre har i flere tilfeller inneholdt moms (dette ser du gjerne før du godtar ordren) og jeg sender da ett spørsmål om hvordan selger løser dette før jeg bekrefter bestillingen. De fleste henviser til sin egen nettside for bestilling eventuelt så tar de fullt betalt og tilbakefører moms direkte uten mer spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...