Gå til innhold

Flygel til 30.000


TheExcalibur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan få et Steinway til 30 000, men det har du neppe lyst på. Da må du antagelig ut med minst det samme i reparasjoner. I tillegg er slike flygler gamle og slitte i lakken, og ikke alltid noen prydgjenstand i stuen.

 

Så kan du spørre deg selv om du har plass til et flygel, og kommer til å ha det fremover. Vi hadde ett vi arvet, det pusset vi opp for 45000 kroner og det låt ganske bra, men så fortsatt stygt ut, siden vi ikke tok oss råd til å få det omlakkert. Men til slutt så kvittet vi oss med det fordi vi trengte plassen, og fikk ikke igjen det vi hadde lagt ut på det.

 

Et nytt flygel av anerkjent merke skal du ut med mye penger for. Et godt Yamaha koster fra 180 000 og oppover, et Schimmel fra 280 000, og Steinway fort det dobbelte. Inngangsmodeller kan du riktig nok få ned mot 100 000, og billige koreanske merker under 100 000.

 

Og da kan du selv tenke deg hvor gammelt og slitt det skal være før du får det for 30 000 brukt. Et fullrestaurert brukt Steinway av god årgang kan fort komme på 200 000 kroner.

 

Men da er spørsmålet om du heller vil ha et godt piano. Der får du et bedre og mer velholdt brukt instrument for dine 30 000, og det tar langt mindre plass.

 

Eventuelt satse på et digitalt piano. Ser ikke like fancy ut, men de beste av dem låter slett ikke verst.

 

Jeg synes å huske at vi har en pianostemmer blant våre brukere, så da kan du kanskje få et mer kvalifisert svar når det gjelder gleder og sorger ved bruktkjøp...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å være "litt" uenig. Et skikkelig piano låter bra, og et skikkelig flygel låter krem, men det er ikke slik at alle akustiske pianoer låter så fantastisk, ikke engang i den prisklassen. Jeg var med noen bekjente for å hjelpe dem å velge piano for en tid tilbake, og spilte på en rekke brukte pianoer i butikken. Noen av dem låt ganske ille.

 

For 30 000 får du et bra digitalpiano. Selv har jeg to, og spesielt stagepianoet mitt (et Yamaha P250) er jeg godt fornøyd med. Er jo ikke så vakkert da, men lettere å flytte på når du ommøblerer. To mennesker kan bære det opp en trapp. Prøv det med et flygel... :)

 

Edit: Et annet viktig argument er at med digitalpiano kan du øve når du vil. Bare å ta på hodetelefonene det. Ingen sure naboer eller familiemedlemmer som ber deg slutte. Av den grunn, i hvert fall.

 

CP300, som er dagens toppmodell, får du får under 25000 med stativ. Jeg ville unnet meg å prøve det også hvis jeg først skulle se på pianoer. For ikke å snakke om modelling-pianoer som CP-1 (når det kommer i butikkene.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Alt kommer egentlig an på hvilken type musikk du spiller. Spiller du jazz/blues eller bare spiller visesanger så kan det være vel så bra med et digitalt piano, og ja jeg har spilt på en del av de dyrere digitale pianoene, så jeg vet at lyden kan bli helt ok med et digitalt et. Men i mine ører, så slår ingenting akustiske instrumenter på lyd (man kan få pianoer med ganske så fin lyd til 30.000! Det er lov å leite litt i bruktannonsene). Blir faktisk irritert når jeg hører på pop/rock band og slikt som bruker mye piano i sangene, når de bruker digitale pianoer i innspillingene! Men det er kanskje bare meg som er SÅ kresen.

Spiller man klassisk musikk, er det likevel ingenting som slår et ordentlig piano, og det på grunn av mekanikken. Man har mye bedre kontroll over et piano enn et digitalt et rent klangmessig, og selv om mange av de digitale begynner å få ganske gode tangenter, så blir det aldri det samme. Husk på det at når man spiller piano så har man egentlig kontakt helt inn til strengen. Det er så mye man kan gjøre på et piano kontra et digitalt et (tenker ikke på at man kan stille inn på orgellyd osv. men på mulighetene rent teknisk. Tenk bare på hva du kan gjøre med pedalen som du aldri vil få til på et digitalt piano!)

Skulle funnet noen eksempler på finn, men av en eller annen grunn (!) så laster nesten ingen sider på skola i dag.

 

Men egentlig, alt kommer an på bruksområdet ditt. I noen tilfeller vil et digitalt et være bedre, hvertfall med tanke på mobilitet. Men som sagt, du burde klare å finne et piano til 30.000 (kanskje også et gammelt men bra flygel) som har mye bedre klang enn digitale pianoer.

 

Men prøv! Gå i musikkforretninger, finn annonser på finn.no og dra og prøv! Så finner du fort noe du liker

Endret av olsen_st
Lenke til kommentar

Enig med TWFA. Et digitalt piano har kanskje ikke den samme klangflaten, men hvis man handler noe til 30 000, låter det bra, og klaviaturet er bra nok for en som ikke er utdannet konsertpianist.

 

Noe som er en kjempefordel med digitale pianoer, er jo også at de bestandig er stemt. Hvis man ikke vil ha en pianostemmer rekende inn i huset et par ganger i året, så er et godt piano, bare bittelitt syrlig, grusomt å spille på i forhold til et digitalt et. Man kan til og med "u- temperere" det ved hjelp av noen tastetrykk. Da blir det nirvana å spille i c- dur. :)

 

For ikke å snakke om hvis man skal flytte. Ta pianoet under armen, problemet løst.

Digitale pianoer blir ikke "gammeldagse" på samme måte som andre digitale klaviaturinstrumenter. Jeg har et som er ganske mange år gammelt, og det er like bra. Synthene mine fra samme tidsperiode er ikke like moderne, for å si det slik. Vil jeg ha "stor" lyd i det, har jeg koblet det til stereoanlegget. Det er langt bedre enn de innebygde høyttalerene.

Lenke til kommentar

For å gi dere noe info ut i fra det dere har skrevet så spiller jeg all slags musikk men hovedfokus på all klassisk musikk. Driver med rachmaninoff og chopin blandt annet det trengs skikkelig lyd men til av prisklassen også da.

EDIT: Har ett scholze piano nå så jeg trenger da et flygel some er en liten oppgradering. Trenger ikke å være det beste bare den gir litt mer en pianoet jeg har nå. Til ett flygel da.

Endret av Jason Blade
Lenke til kommentar

Hvis du spiller Rachmaninov og Chopin så vil jeg på det sterkeste anbefale et akustisk instrument.

 

Tok en titt på finn.no: Her, her og dette KAN være helt ok flygler, men man må nesten prøve de. Sjekk også hva som er gjort med så gamle pianoer (vedlikehold).

 

Men som sagt. Du må prøve ut forskjellige instrument, og kanskje vil du etter hvert lande på et piano siden ikke lommeboken tillater et godt flygel....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som pianostemmer/teknikker, så vil jeg absolutt anbefale akustisk piano, det gir en helt annen finger-teknikk en normale digitale pianoer, det finnes jo så klart dig. med akustisk oppbygning, men da snakker vi om en helt annen pris.

 

Min løsning er.. finn et piano som er godt i stand, kontakt pianoteknikker som kan se på det du lurer på (koster ca. 1000,- men da kjøper du ikke katta i sekken). Så kan du ettermontere silent-system på det, som gør at du har både akustisk og digital i det samme pianoet, da har du akustisk-tekniske mekanikk, samt hvis det blir for surt- eller du vil koble til pc, øreklokker osv. kan bare koble inn den digital delen.

Lenke til kommentar

Ok, du skriver mye bra her, men ikke engang tenk på å kjøpe digitalt piano! Jeg vet ikke hvilken type musikk du spiller, men uansett så gir et ordentlig piano en mye MYE bedre lyd enn et digitalt et. Gå for et brukt piano til 30.000 du trådstarter.

Jeg investerte i Yamaha CLP 380

, og det er et meget bra digitalt piano. Det er svært godt å spille på og har meget bra lyd. I tillegg tar det mindre plass, har alle egenskapene til keyboards (fininstilling av pianoesamplet, opptak m.m.), man kan justere lydnivået (det fant jeg meget kjekt!) og ikke minst blir det aldri ustemt. Vi har et ganske bra akustisk piano hjemme, men den digitale modellen er klart overlegen. :) Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Ok, du skriver mye bra her, men ikke engang tenk på å kjøpe digitalt piano! Jeg vet ikke hvilken type musikk du spiller, men uansett så gir et ordentlig piano en mye MYE bedre lyd enn et digitalt et. Gå for et brukt piano til 30.000 du trådstarter.

Jeg investerte i Yamaha CLP 380

, og det er et meget bra digitalt piano. Det er svært godt å spille på og har meget bra lyd. I tillegg tar det mindre plass, har alle egenskapene til keyboards (fininstilling av pianoesamplet, opptak m.m.), man kan justere lydnivået (det fant jeg meget kjekt!) og ikke minst blir det aldri ustemt. Vi har et ganske bra akustisk piano hjemme, men den digitale modellen er klart overlegen. :)

 

 

Var god lyd i det der, hørtes det ut som. Men kan faktisk høre at det er et digitalt piano. Spesielt i bassen hørte man det veldig godt.

Jeg har ikke spilt på akkurat dette pianoet, men jeg kan uttale meg generelt om digitale vs. akustiske pianoer. På et digitalt piano har man ikke den samme kontrollen. Det sier seg selv. Lyden blir laget av en datamaskin (hvertfall noen chipper) og et sett høyttalere. Det vil aldri kunne oppføre seg på samme måte som når hammerne treffer strengene. Det er hvertfall langt frem i tid tror jeg. Når i tillegg trådstarter sier at han spiller gammel klassisk musikk, så blir det i mine øyne meningsløst å skulle spille på et digitalt piano. Man vil alltid sitte igjen med en følelse at det var kunstig, og ikke naturtro på en måte.

Man har rett og slett bedre kontroll på et akustisk instrument

Lenke til kommentar

Ja, synes bassen var litt "digital" på videoene, men har ikke den opplevelsen i virkeligheten. De mer kostbare digitale pianoene har nå ganske sofistikerte egenskaper som etterligner akustiske modeller rimelig bra. Foruten vanlig sampling som lagres i chippene, legges det på komplekse resonanseffekter o.l. Jeg var også relativt skeptisk til digitalt før jeg kjøpte, men må si at den følelsen forsvant umiddelbart. Jeg spiller stort sett kun gammel klassisk musikk og har noenlunde de samme kravene til fylde i instrumentet som du påpeker.

 

Piano er noe av det vanskeligste man kan etterligne med digital lydteknikk, men de har kommet langt. Prøv gjerne CLP 380 hvis du får sjansen, selv om den er ganske vanskelig å oppdrive som utstillingsmodell. :)

 

Det er klart, - et skikkelig flygel låter bedre. Men ser man dette i forhold til trådstarters budsjett, ville iallfall ikke jeg vært i tvil om hva jeg hadde valgt.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Ja, synes bassen var litt "digital" på videoene, men har ikke den opplevelsen i virkeligheten. De mer kostbare digitale pianoene har nå ganske sofistikerte egenskaper som etterligner akustiske modeller rimelig bra. Foruten vanlig sampling som lagres i chippene, legges det på komplekse resonanseffekter o.l. Jeg var også relativt skeptisk til digitalt før jeg kjøpte, men må si at den følelsen forsvant umiddelbart. Jeg spiller stort sett kun gammel klassisk musikk og har noenlunde de samme kravene til fylde i instrumentet som du påpeker.

 

Piano er noe av det vanskeligste man kan etterligne med digital lydteknikk, men de har kommet langt. Prøv gjerne CLP 380 hvis du får sjansen, selv om den er ganske vanskelig å oppdrive som utstillingsmodell. :)

 

Det er klart, - et skikkelig flygel låter bedre. Men ser man dette i forhold til trådstarters budsjett, ville iallfall ikke jeg vært i tvil om hva jeg hadde valgt.

Jeg må bare si noe her, så klart det låter "digitalt" - det er jo det som det er.. Jeg har testet meget dyre digitale pianoer, og ingen har vært i nærheten av rimelige akustiske pianoer. Bare det at lyden kommer gjennom høytalere gjør at lyden høres "digitalt" ut. Vi har MANGE kunder som kjøper digitale pianoer hos oss, som kommer tilbake iløpet av et eller to år, som må bytte til akustisk da de ikke klarer det de vil på den digitale, den akustiske mekanikken er rett og slett "magisk" når det gjelder å "få det inn i finngerspissene", noe de digitale ikke får til - hvis en ikke vil kjøpe dig. med akustisk mekanikk (som starter på 70k) Jeg er heller ikke ening i at de digitale instrumentene har kommet langt i å etterligne akustiske pianoer - det låter rett og slett ikke bra (synes jeg). Det var derfor jeg kom med mitt tips, akustisk piano, med silent system, da har man den mekanisk akustiske følsomheten, samt en har digital piano, som låter like greit som clp, en slipper å stemme osv. samt man har mulighet til å bruke pianoet som vanlig akustisk også hvis en vil det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, du skriver mye bra her, men ikke engang tenk på å kjøpe digitalt piano! Jeg vet ikke hvilken type musikk du spiller, men uansett så gir et ordentlig piano en mye MYE bedre lyd enn et digitalt et. Gå for et brukt piano til 30.000 du trådstarter.

Jeg investerte i Yamaha CLP 380

, og det er et meget bra digitalt piano. Det er svært godt å spille på og har meget bra lyd.

Tok en titt på video nummer 1, og lyden var NØYAKTIG som jeg husket at digitale pianoer har - og det er IKKE pianolyd. Mulig den er fin, men den har ingenting til felles med lyden fra et piano. (Ja, jeg har gode høyttalere.) Å anbefale et digitalt "piano" istedenfor et piano blir som å anbefale en gitar istedenfor et piano. Det er rett og slett et helt annet instrument.

 

Personen over kommenterer bassen, men jeg synes det er mellomtonene og diskanten som stikker seg mest ut som digital og livløs.

Lenke til kommentar

Ok, du skriver mye bra her, men ikke engang tenk på å kjøpe digitalt piano! Jeg vet ikke hvilken type musikk du spiller, men uansett så gir et ordentlig piano en mye MYE bedre lyd enn et digitalt et. Gå for et brukt piano til 30.000 du trådstarter.

Jeg investerte i Yamaha CLP 380

, og det er et meget bra digitalt piano. Det er svært godt å spille på og har meget bra lyd.

Tok en titt på video nummer 1, og lyden var NØYAKTIG som jeg husket at digitale pianoer har - og det er IKKE pianolyd. Mulig den er fin, men den har ingenting til felles med lyden fra et piano. (Ja, jeg har gode høyttalere.) Å anbefale et digitalt "piano" istedenfor et piano blir som å anbefale en gitar istedenfor et piano. Det er rett og slett et helt annet instrument.

 

Personen over kommenterer bassen, men jeg synes det er mellomtonene og diskanten som stikker seg mest ut som digital og livløs.

Takk.

Man spiller ikke den samme musikken på et digitalt og et akustisk piano

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...