Gå til innhold

En Nokia N900 til besvær


Anbefalte innlegg

Gode hjelpere,

 

Min sak er forholdsvis lang og kjedelig, men jeg skal prøve å ta den i korte trekk:

 

Kjøpte Nokia N900 hos Telenor nettbutikk i medio desember. Tegnet ikke forsikring. Funket perfekt i én uke, men så - av en eller annen merkverdig grunn - sluttet den å "ta i mot" strøm da jeg ladet den. Reagerte heller ikke på kontakt med PC.

 

Sendte mobilen til Telenor for undersøkelse og evt reparasjon. Her viser det seg at at telefonens USB-kontakt har blitt avrevet (!), og at det dermed er en skade påført av ytre omgivelser. For å gjøre saken enda verre sier de også at de som reparatører ikke har lov til å lodde strømkontakten. Derfor kan ikke telefonen repareres.

 

På grunn av dette sender Telenor telefonen videre til Nokia for reklamasjon. Nokia avslår reklamasjonen, av samme grunn som Telenor har gitt. De mener indirekte at jeg har ødelagt Nokia'en.

 

I den lille uken jeg hadde den har jeg behandlet telefonen som om det skulle være min førstefødte - ikke mistet den, ikke tuklet, ingen fukt, ikkenotull, nada! Men det blir jo tross alt bare mitt ord mot Telenor OG Nokia sitt, så her blir det nok vanskelig å få gjort noe.

 

I etterkant av denne fadesen har jeg prøvd meg på innboforsikringa, men egenandelen er såpass høy at det vil ikke lønne seg.

 

Det er sånn røffly saken, og da har jeg 2 spørsmål til dere:

 

1. Hva gjør jeg nå?

 

2. Siden Telenor nekter å reparere telefonen, ønsker jeg å finne en uautorisert Nokia-reparatør. Noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble litt rart skrevet over, så her kommer hva JEG skrev :):)

 

 

 

Hmmm dette var ikke en bra sak:(

 

Jeg synes vekstedet elle Nokia burde kunne tilby deg en swap.. Litt rart de ikke har gjort det.

Du ak jo høre med forbrukerådet men tror desverre ikke din sak stiller så sterkt her.

Lenke til kommentar

Ville i allefall bedt om å få en grundigere begrunnelse fra verkstedet. Men som sagt over når både Nokia og forhandler mener at det er selvpåført skade og om de kan dokumentere at det ikke er produksjonsfeil så stiller du ikke veldig sterkt. Jeg elsker min n900 også og tegnet mobilforsikring på den med engang jeg fikk den.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Dette var trist å høre.

Siden du tar saken i korte trekk er det vanskelig å si spesifikt hva du har krav på og ikke.

I utgangspunktet vil jeg si at dersom usb-kontakten i selve telefonen er avrevet, må dette grunne i en produksjonsfeil og dermed være dekket av garantien fra Nokia.

 

Jeg ville personlig prøvd å ringe ett supportnr som evt Telenor eller den butikken du har kjøpt den på og forhøre deg der. Evt vil jeg personlig anbefale Nordialog som verksted. De er ikke billige for private reperasjoner, men de er skikkelige på forbrukerområdet og gir god informasjon.(jeg jobber ikke i nordialog.)

 

Dersom det er kabelen som er problemet og kontkaten der, kan nok skaden være vanskelig å bryte igjennom med. Men mener at dersom du kun har brukt den vanlig skal den jo tåle det.

 

Anbefaler deg og se på lovdata.no og søke på forbrukerkjøpsloven. se link. forbrukerloven.

 

Se spesiellt på paragrafene §§ 14 , 7, og om mangler og egenskaper som er sentralt her §§ 15 og 16.

 

Mener dette skal kunne hjelpe deg godt

 

Jan-Åge

stud.jur.

Lenke til kommentar

Ha ha. Genialt. Har du fått bilde av skaden ? Spør butikken, om det står fra verksted om det er skrevet noe om avrevne loddeland der?

DA den ikke tok i mot lading lengere, var det slik at du prøvde å dytte å vri mini usb kontakta ?

 

Nytter egentlig ikke å kontakte forbruker rådet på dette, er loddeland avrevet, er det en ytre påvrikning, så da er det bare å gratulerer med en ødelagt mobil. Hva forbruker kjøpsloven sier da, er nada verdt, selv om mange av dere elesker å gråte oppetter å nedetter den loven.

Endret av Burud
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg ville personlig prøvd å ringe ett supportnr som evt Telenor eller den butikken du har kjøpt den på og forhøre deg der. Evt vil jeg personlig anbefale Nordialog som verksted. De er ikke billige for private reperasjoner, men de er skikkelige på forbrukerområdet og gir god informasjon.(jeg jobber ikke i nordialog.)

 

Dersom det er kabelen som er problemet og kontkaten der, kan nok skaden være vanskelig å bryte igjennom med. Men mener at dersom du kun har brukt den vanlig skal den jo tåle det.

 

 

Jan-Åge

stud.jur.

 

Nokia sine reglaer angående N900 er at man ikke har lov til å lodde den kontakta. Skal man lodde den, må man demontere minnekort leser assy, noe som gjøra at man må lime den på igjenn! Så det går nok dårlig, + om loddeland er revet av, noe det Høyst sansynelig er, iom at NCC avslo hele saken på ytre påvirkning. Så er nok loddeland borte. Er litt usikker på hvordan du ville løst å lodde på en usb kontakt, der kontakt punkter er borte. Nordialog har heller ikke lov til å lodde slike jobber, da de kun er lvl 2 verksted, om de fortsatt er det ?

Lenke til kommentar
I helga skulle jeg ta laderen ut fra min N900 og sto igjen med USB-kontakten fortsatt på laderpluggen.

 

I morgen skal jeg først tømme telefonen på det lille batteriet som er igjen for så kontakte butikken den er kjøpt i.

 

Kan du ikke være så vennelig å opplyse oss andre, om hvordan det gikk tilslutt i saken din og ?

Endret av Burud
Lenke til kommentar
Takker for tips og kommentarer. Jeg har en dårlig sak her, ingen tvil om det. Men skal uansett kontakte forbrukerrådet om saken, så får vi ta det derifra...

 

Dårlig sak? At usb-kontakten løsner ved normal bruk er vel ingen dårlig sak for deg, men tvert imot en dårlig sak for Nokia. Her snakker vi om en gjenstand som ikke tåler normal bruk, og da er det enten en svakhet i konstruksjonen, eller en svakhet på din telefon. Uansett hva Nokia måtte mene, så kommer de ikke unna norsk lov. Her er det bare å stå på dine krav, og forlange at telefonen blir reparert/byttet. Jeg ville forlangt å få byttet telefonen i en ny, ettersom den allerede har vært inne på to forskjellige verksteder, uten at feilen er forbedret. Du har vel tilogmed krav på å heve kjøpet, ettersom de har hatt to avhjelp forsøk for samme feil, uten å rette den. At de prøver å skyve ansvaret over på deg, er også klanderverdig.

 

Ser at dette har skjedd med flere N900, så da ville jeg tro at dette dreier seg om en konstruksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Takker for tips og kommentarer. Jeg har en dårlig sak her, ingen tvil om det. Men skal uansett kontakte forbrukerrådet om saken, så får vi ta det derifra...

 

Dårlig sak? At usb-kontakten løsner ved normal bruk er vel ingen dårlig sak for deg, men tvert imot en dårlig sak for Nokia. Her snakker vi om en gjenstand som ikke tåler normal bruk, og da er det enten en svakhet i konstruksjonen, eller en svakhet på din telefon. Uansett hva Nokia måtte mene, så kommer de ikke unna norsk lov. Her er det bare å stå på dine krav, og forlange at telefonen blir reparert/byttet. Jeg ville forlangt å få byttet telefonen i en ny, ettersom den allerede har vært inne på to forskjellige verksteder, uten at feilen er forbedret. Du har vel tilogmed krav på å heve kjøpet, ettersom de har hatt to avhjelp forsøk for samme feil, uten å rette den. At de prøver å skyve ansvaret over på deg, er også klanderverdig.

 

Ser at dette har skjedd med flere N900, så da ville jeg tro at dette dreier seg om en konstruksjonsfeil.

 

Oi oi oi. Feilen skal jo ikke bli fikset, er jo det som er så topp. Så da hjelper det ikke å si at man kan heve kjøpet, da app ikke har blitt forsøkt reparert 2 ganger. Hold deg til fakta å ikke gi folk feilaktig håp !

Lenke til kommentar
Takker for tips og kommentarer. Jeg har en dårlig sak her, ingen tvil om det. Men skal uansett kontakte forbrukerrådet om saken, så får vi ta det derifra...

 

Dårlig sak? At usb-kontakten løsner ved normal bruk er vel ingen dårlig sak for deg, men tvert imot en dårlig sak for Nokia. Her snakker vi om en gjenstand som ikke tåler normal bruk, og da er det enten en svakhet i konstruksjonen, eller en svakhet på din telefon. Uansett hva Nokia måtte mene, så kommer de ikke unna norsk lov. Her er det bare å stå på dine krav, og forlange at telefonen blir reparert/byttet. Jeg ville forlangt å få byttet telefonen i en ny, ettersom den allerede har vært inne på to forskjellige verksteder, uten at feilen er forbedret. Du har vel tilogmed krav på å heve kjøpet, ettersom de har hatt to avhjelp forsøk for samme feil, uten å rette den. At de prøver å skyve ansvaret over på deg, er også klanderverdig.

 

Ser at dette har skjedd med flere N900, så da ville jeg tro at dette dreier seg om en konstruksjonsfeil.

 

Poenget er at en avrevet loddekontakt tyder på UNORMAL bruk. Derfor avvises både garantireperasjon og reklamasjon.

Det er helt normalt, og gjøres i alle bransjer. Avrevet vil nødvendigvis si at loddebanene er avrevet fra kortet som igjen betyr at det ikke er mulig å lodde på en ny kontakt.

 

Man kan gjerne argumentere opp og ned i mente om hvorfor det har skjedd, men lykke til sier jeg bare.

 

Om jeg kjører over en spikermatte kan jeg ikke forlange at Volkswagen byttet dekket jeg punkterte.

Lenke til kommentar
Takker for tips og kommentarer. Jeg har en dårlig sak her, ingen tvil om det. Men skal uansett kontakte forbrukerrådet om saken, så får vi ta det derifra...

 

Dårlig sak? At usb-kontakten løsner ved normal bruk er vel ingen dårlig sak for deg, men tvert imot en dårlig sak for Nokia. Her snakker vi om en gjenstand som ikke tåler normal bruk, og da er det enten en svakhet i konstruksjonen, eller en svakhet på din telefon. Uansett hva Nokia måtte mene, så kommer de ikke unna norsk lov. Her er det bare å stå på dine krav, og forlange at telefonen blir reparert/byttet. Jeg ville forlangt å få byttet telefonen i en ny, ettersom den allerede har vært inne på to forskjellige verksteder, uten at feilen er forbedret. Du har vel tilogmed krav på å heve kjøpet, ettersom de har hatt to avhjelp forsøk for samme feil, uten å rette den. At de prøver å skyve ansvaret over på deg, er også klanderverdig.

 

Ser at dette har skjedd med flere N900, så da ville jeg tro at dette dreier seg om en konstruksjonsfeil.

 

Poenget er at en avrevet loddekontakt tyder på UNORMAL bruk. Derfor avvises både garantireperasjon og reklamasjon.

Det er helt normalt, og gjøres i alle bransjer. Avrevet vil nødvendigvis si at loddebanene er avrevet fra kortet som igjen betyr at det ikke er mulig å lodde på en ny kontakt.

 

Man kan gjerne argumentere opp og ned i mente om hvorfor det har skjedd, men lykke til sier jeg bare.

 

Om jeg kjører over en spikermatte kan jeg ikke forlange at Volkswagen byttet dekket jeg punkterte.

 

IFLG poe, og Jan-Åge - stud.jur. Så kan du det! :D

Men det som er så dumt, er at alle som tar dette med forbruker rådet, gjør slik at de blir overbelastet av dritt saker. Som gjør at dem som virkelig trenger hjelp med noe som faktisk er fornuftig å få hjelp på, ikke får nok hjelp.

Lenke til kommentar
IFLG poe, og Jan-Åge - stud.jur. Så kan du det! :D

Men det som er så dumt, er at alle som tar dette med forbruker rådet, gjør slik at de blir overbelastet av dritt saker. Som gjør at dem som virkelig trenger hjelp med noe som faktisk er fornuftig å få hjelp på, ikke får nok hjelp.

 

Fornuftig sak? Hva er en fornuftig sak i dine øyne? At Nokia fester usb-kontakten for dårlig, slik at den løsner etter normal bruk er i mine øyne en fornuftig sak for FR. Hvorfor skal vi forbrukere godta å betale 1000-vis av kroner for produkter som er helt håpløst sammenskrudd? Dette er ikke noe som bare er typisk for Nokia, men for de fleste elektronikkprodusenter. Har en misstanke om at kvalitetskontrollen, i blant annet Kina, ikke er all verden.

Hvis jeg har et produkt der usb-kontakten løsner etter at jeg har brukt den til det den er ment å brukes til, er jeg ikke i tvil om at jeg hadde vunnet frem i forliksrådet. At vi som forbrukere skal bli pålagt ekstra kostnader, bare fordi elektronikkprodusentene ikke klarer å holde kvaliteten oppe, er for meg helt idiotisk, og folk som forsvarer slik praksis, kan umulig ha tenkt skikkelig igjennom saken før de uttaler seg.

Dette har ingenting med elsk/hat Nokia å gjøre, men et økende problem hos de fleste elektronikkleverandører.

Hvis trådstarter bringer saken videre, er det opp til Nokia å bevise at han har brukt telefonen utover det som kan regnes som normal bruk. Og det vil jeg tro er helt umulig å bevis...

Lenke til kommentar
Et loddepunkt som er avrevet er ganske lett å bevise - Ett bilde.

 

Og hvordan skal du bevise at det ikke er en svakhet i loddingen? Nei, dette går ikke å bevise, og det er en arrogant oppførsel av Nokia, som ikke reparerer telefonen umiddelbart når de mottar den. Og hvordan river man av et loddepunkt inne i telefonen? Da må man jo nesten ha åpnet telefonen, men det sier jo trådstarter at han ikke har gjort, ergo er det en produksjonsfeil/konstruksjonsfeil. Mitt råd blir å ta saken videre til FR, i første omgang, der jeg så og si kan garantere at trådstarter får medhold.

Hvordan forklarer du at det også er andre som sitter med avrevet usb-kontakt fra N900? Er N900 eiere veldig hardhente med sine telefoner, eller er det mer nærliggende å tro at N900 har en konstruksjonsfeil?

Lenke til kommentar
Et loddepunkt som er avrevet er ganske lett å bevise - Ett bilde.

 

Og hvordan skal du bevise at det ikke er en svakhet i loddingen? Nei, dette går ikke å bevise, og det er en arrogant oppførsel av Nokia, som ikke reparerer telefonen umiddelbart når de mottar den. Og hvordan river man av et loddepunkt inne i telefonen? Da må man jo nesten ha åpnet telefonen, men det sier jo trådstarter at han ikke har gjort, ergo er det en produksjonsfeil/konstruksjonsfeil. Mitt råd blir å ta saken videre til FR, i første omgang, der jeg så og si kan garantere at trådstarter får medhold.

Hvordan forklarer du at det også er andre som sitter med avrevet usb-kontakt fra N900? Er N900 eiere veldig hardhente med sine telefoner, eller er det mer nærliggende å tro at N900 har en konstruksjonsfeil?

 

Når loddingen river med seg loddebanen under tyder det på at loddingen er god nok, hadde lodding vært dårlig hadde selve loddepunktet røket mens loddebanen under hadde vært inntakt. Er loddepunktet dårlig løses det med hjelp av en loddebolt, men dersom loddebanen under er røket kan man ikke lodde på nytt fordi loddebanen er borte.

 

@Snubbel.

Du kan forsøke Deltaservice, www.deltaservice.no

Lenke til kommentar
Du kan forsøke Deltaservice, www.deltaservice.no

 

Anbefaler ikke deltaservice. Det tar mange uker før den kommer gjennom systemet for å så bli slått av og på.

 

Kan være det bare er meg, men har skjedd en fire ganger med meg.

 

@tronnan

 

Ikke gi deg! Vi har gode rettigheter i Norge i teorien, men mange sniker seg unna i praksis. Om det ikke skyldes unormalt bruk bør du kunne heve kjøpet eller få ny telefon.

Endret av zaqqoZeq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...