Gå til innhold

Jegerkompaniet vs Grensejeger


Gjest Slettet+9871324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871324

Da jeg var på sesjon satt jeg opp Grensevakt som førstevalg, og jegerkompaniet som andrevalg. Men hvilke av disse to tjenestene er best hvis du er glad i friluftsliv, men har veldig lyst til å skyte og stride?

 

Hva er forskjellen på de to tjenestene?

Grensejeger -> Mye patruljer og vakt på grensa + litt skyting?

Jegerkompaniet -> Infanteri som trener mye på strid?

 

Hvis det er sånn har jeg mest lyst til å være i jegerkompaniet. :roll:

 

Synspunker og egne erfaringer i de to tjenestene ønskes! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nå er det vel sånn at jeg.kp har sluttet å ta inn personer til førstegangstjeneste, har vel kun vervede og befal nå

 

Men var det ikke likevel sånn at dette bare gjaldt i flytteperioden?

 

MEn uansett om jegkp. fremdeles tar inn vernepliktige, har de flyttet fra Finnmark og da er jo halve sjarmen borte og GSV står igjen som beste alternativ. Har ikke vært i jegkp. selv, men slik det var i Porsanger var det nok en meget bra tjeneste. Største forskjellen er vel at GSV så godt som avslutter treninga etter et halvt år til fordel for selvstendige patruljer på grensa, mens jegkp. fortsetter utdanninga gjennom hele året og når sikkert et litt høyere nivå innen noen infanteri-disipliner. Ellers er det mye det samme, tror jeg.

 

Kan anbefale GSV på det varmeste uansett dersom du vil ha friluftsliv, går ut i fra at ingen tjeneste i Kongeriket kan konkurrere på "villmarksfølelse" osv.

Lenke til kommentar
og når flyttet jegerkp fra GP?

I sommer. Siste feltrykte sier at de tar inn vernepliktige førstkommende sommer, men jeg har ikke hørt noe. Ligger for øvrig under EBN nå, rent administrativt.

Tull, jegerkpn er fortsatt på GP. Gikk HVBS i høst, og de var der sammen med oss.

Lenke til kommentar
Så... hva er det man kan bli? Bare jeger?

 

Er dette veldig vanskelig å komme seg inn i/klare seg der? Sammenlignet med f.eks. marinejegeropptaket?

 

Jegerkompaniet er ikke en avdeling som utdanner jegere til HJK/FSK og MJK. Man blir "bare" jeger, ja. De er en del av ISTAR-miljøet (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance) og løser patruljeoppdrag med fokus på overvåkning og offensive oppdrag.

Lenke til kommentar

Forskjellen på gsv og jk er først og fremst utdanningsløpet. GSV har halvt år utdannelse før halvt år operativ tjeneste. Jk bare fortsetter hele året, og ja, har hatt tradisjon på å stille MOT lag til intops. Begge er en del av ISTAR. GSV gir tittelen grensejeger og jk tittelen jeger bare.

Lenke til kommentar

Jegerkp skal vel flytte til Setermoen i Troms hvis jeg har forstått riktig. Som tidligere nevnt, forsvinner da hele sjarmen med kompaniet. GP er en herlig plass å være stasjonert på. Makan til skytefelt og store fantastiske naturområder skal man lete lenge etter. I tillegg er jo litt av sjarmen å nesten være helt alene på GP. Det finnes jo ikke soldater der oppe lenger. Leiren er laga for godt over tusen mann, mens det nå befinner seg kun en brøkdel av dette. Er vel kun HVBS og andre grener av HV som skal huses der oppe de kommende år. Litt synd i grunn.

Lenke til kommentar
Forskjellen på gsv og jk er først og fremst utdanningsløpet. GSV har halvt år utdannelse før halvt år operativ tjeneste. Jk bare fortsetter hele året, og ja, har hatt tradisjon på å stille MOT lag til intops. Begge er en del av ISTAR. GSV gir tittelen grensejeger og jk tittelen jeger bare.

 

GSV stiller også MOT-lag. (Men sant at JK har holdt på lenger med dette og driver det i et litt større omfang.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...