Gå til innhold

Oppdatere PHP på VPS?


Anbefalte innlegg

Hei.

Versjonen som fulgte med på min VPS er gammel.

Må oppdatere før jeg åpner opp for alt.

 

Hvordan oppdaterer jeg egentlig PHP-versjonen på VPS?

 

Og også, æøå funker ikke, uansett om jeg setter inn:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

 

Hvorfor ikke? x)

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Versjonen som fulgte med på min VPS er gammel.

Må oppdatere før jeg åpner opp for alt.

 

Hvordan oppdaterer jeg egentlig PHP-versjonen på VPS?

Det kommer litt an på hvilket OS den kjører, men generelt sett logger du deg inn i shell via ssh e.l., og er det f.eks RHEL eller CentOS kjører du så yum update php*

 

Og også, æøå funker ikke, uansett om jeg setter inn:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

 

Hvorfor ikke? x)

 

Takk for svar.

Det fungerer nok ikke fordi det strengt tatt bare er veiledende. Normalt sett har det bedre effekt med header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8');
Lenke til kommentar

Som sagt, dette er avhengig av hvilket OS som kjøres i VPS-en. Det er litt enklere hvis du veit hva den kjører, hvis ikke er det eneste noen her kan gjøre å gjette hva du må kjøre for å oppdatere PHP. Yum er pakkebehandler for blant annet RHEL, CentOS og Fedora, og benyttes for å installere, avinstallere og oppdatere programmer. Eksisterer det ingen kommando som heter yum er det ganske garantert fordi du ikke kjører noen av de nevnte Linux-distroene. Da er det mest sannsynligvis Debian eller noe Debian-basert, «apt-get upgrade php*» eller noe slikt bør fungere.

 

Verdt å merke seg at alt dette er under forutsettning at du faktisk kjører en Linux-distro i VPS-en. Igjen, det er langt enklere hvis du veit hva den faktisk kjører.

Lenke til kommentar

Hvis det er PHP som følger med Debian/CentOS e.l, så blir ikke denne *feature*-oppdatert via pakkebehandleren. Nyeste som følger med siste release av Debian er f.eks 5.2.6.

 

Sikkerhetsoppdateringer derimot, det får man.

 

Skal man ha en blodfersk release av PHP, må man enten finne binærpakker noen har laget for distroen man bruker, eller kompilere fra kildekode.

 

Som regel bør man klare seg med den litt eldre versjonen som følger med distroen, da dette skaper desidert minst bry. Så sant det ikke er en ny feature man MÅ ha.

Lenke til kommentar

Vel, PHP er såpass populært at nyeste fantes i custom repositories omtrent første dag etter release. Installerte selve via pakkebehandleren, som er forferdelig enkelt. Husker ikke hvor jeg fant det, men bare google PHP 5.3 install debian, så tipper jeg du finner titalls relevante treff.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Hvordan skaffer jeg yum??

Det står evig mange løsninger på internet, men har prøvd i flere timer nå.

Ingenting gir mening, for jeg får alltid en eller annen error.

 

Yum re ikke installert fra før av.

 

da laster du ned rpm-pakken til yum fra et eller annet repo for os'et du bruker. deretter installerer du pakken med rpm, og så kan du bruke yum til å installere andre pakker.

Lenke til kommentar
da laster du ned rpm-pakken til yum fra et eller annet repo for os'et du bruker. deretter installerer du pakken med rpm, og så kan du bruke yum til å installere andre pakker.

 

..noe som er en dum løsning hvis det ikke er en rpm-basert distro.

 

@Trådstarter, hvis du skriver

cat /etc/issue

bør det gi et hint om hvilken distro du har på VPSen din. Når det er fastslått blir det enklere å hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...