Gå til innhold

UV filter - trenger jeg det?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Var innom FotoVideo i helgen og bestillte følgende:


  • Canon EOS 500D standard kit objektiv
  • Canon EF 50 mm F1.8II Objektiv
  • Lexar SDHC 133x Pro 8GB Secure Digital
  • Prozigma Bordstativ TT-100 Sølv
  • Sigma Filter UV DG 58mmm ( 2 stk )

 

Selgeren mente at jeg burde ha 2 stk filter (Sigma UV DG 58mm).

 

Jeg er imidlertid litt usikker på om jeg virkelig trenger dette. De koster jo til sammen rundt 1000 kr. Forsto på selgeren at de primært var til å beskytte linsen, men da er det jo et forholdsvis dyrt linsedeksel i så måte.. De koster jo halvparten av den totale kostnaden av linsen(e).

 

Burde jeg heller legge pengene i en blits eller et polariseringsfilter?

 

Jeg burde kanskje nevne at jeg nybegynner innen speilrefleks-fotografering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er blitt diskutert til det uendelige her tidligere. Mitt korte svar er nei, du trenger ikke det.

 

Selv syns jeg en solblender beskytter like godt i de fleste tilfeller.

 

Det skal også sies at frontelementet på objektiver etter min erfaring faktisk tåler temmelig mye skraping og berøring, Glasset er HARDT. (Innen rimelighetens grenser, selvsagt.) Skitt og sånt kan du alltids vaske av uansett.

 

Du vil selvsagt finne noen historier om folk som mister objektiver i bakken, og knuser KUN uv-filteret mens objektivet ellers er uskadet, men det tror jeg er unntaket snarere enn regelen. Knust UV-filter kan jo også lett gi riping i frontelementet.

 

HVIS du likevel skal ha filtre, kjøp de for guds skyld på ebay til en brøkdel av prisen. Prisene på sånt i de norske butikkene er helt hinsides.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Jeg er også av den mening at du ikke trenger UV filter. Og ihvertfall ikke til optikk i den prisklassen. Kjøp heller ekstra batteri eller polaseringsfilter for pengene.

Enig med Tom, men jeg synes faktisk ikke UV-filter hører hjemme på noen objektiv uansett prisklasse med noen få unntak (f.eks flyvende sand). Blir som å kjøpe 30" monitor til pc'en og kjøre 640x480 oppløsning ;)

Lenke til kommentar
Jeg er også av den mening at du ikke trenger UV filter. Og ihvertfall ikke til optikk i den prisklassen. Kjøp heller ekstra batteri eller polaseringsfilter for pengene.

Enig med Tom, men jeg synes faktisk ikke UV-filter hører hjemme på noen objektiv uansett prisklasse med noen få unntak (f.eks flyvende sand). Blir som å kjøpe 30" monitor til pc'en og kjøre 640x480 oppløsning ;)

 

 

Tusen takk til alle sammen for innspill !

 

Da avbestiller jeg filterene og satser heller på et ekstra batteri eller et polariseringsfilter alternativt en blits. Skjønt jeg kan jo også vurdere å spare pengene og heller bruke de ved en senere anledning.

 

Trenger nok et bedre stativ og blits etterhvert.

Lenke til kommentar

Sikkert vanskelig å se, men så at noen "lærde" hevdet at UV filter hindrer en brøkdel av violettlyset i å komme igjennom.

Så teoretisk hindrer det fulle farger i å komme til sensor.

I praksis er vel dette en ikke sak, men skal jeg kjøpe meg et nytt filter for beskyttelse, så blir det et nøytralt (klart) filter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...