Gå til innhold

Hjelp, skal kjøpe meg nytt kamerahus!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal kjøpe meg nytt kamerahus og trenger deres innspill. Har idag 350D, men ønsker rett ot slett bedre bilder. Tar mye naturfoto i soloppgang/nedgang.. Har et Tamron 17-50 f/2,8 som jeg skal putte i mitt kommende nye kamera..

 

Ok, til saken: Jeg har ca. 12.000 i budsjettet mit. Har tittet endel på Canon 7D.. Vurderer å lande på denne, men vil gjerne ha deres innspill først. Andre kameraer som bør være aktuelle for meg eller tas med i vurderingen. Finnes det fullformat kameraer som jeg kan/bør vurdere? Alt av innspill er jeg takknemmelig for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær obs på at Tamron 17-50 f/2,8 ikke kan brukes med fullformat. Men hvis du først skal legge så mye penger i det så kjøper du nytt objektiv i samme slengen. Apropos fullformat så kan kanskje en brukt 5D friste? De koster jo 6~7 tusenlapper om dagen. (Sjekk foto.no)

 

Jeg regner med det står mellom 7D, 50D og nå kanskje en brukt 5D?

 

Hva legger du forresten i "bedre bilder"? Hvor føler du skoen trykker mest med 350D?

Lenke til kommentar

Hei!

Det er mange slike trådar her om kva for kamera som er best osv., i dei fleste tilfelle er det umulig å svare på for andre enn deg sjølv :)

 

La meg tippe at den egentlige grunnen til at du vil skifte er at du er trøtt og lei av den gamle, kjedelige, utdaterte 350-en og har lyst på noko NYTT, med ny teknologi, nye spennande funksjonar osv. "Forandring fryder" som kjent, det gir ny lyst og ny inspirasjon.

 

Am I right? :yes:

 

I så fall så trur eg 7d må være eit veldig bra valg, ifølge testar og kommentarar som vi kan lese på nettet så har det topp prestasjonar på dei fleste punkt. Dette sjølvsagt under forutsetning av at du vil legge heile budsjettet i kamerahuset.

 

Men NB!, når det gjeld dette med å ta "bra bilde" så er det nok heilt andre faktorar enn kamerahuset som er mest avgjerande, den aller viktigaste faktoren er heilt sikkert kva prestasjonar personen bak kamera er god for ;) .

 

Så visst 350-en har gitt skuffande resultat, så ha ikkje så alt for store forhåpningar her, for då kan du lett bli skuffa.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar.

 

Vær obs på at Tamron 17-50 f/2,8 ikke kan brukes med fullformat. Men hvis du først skal legge så mye penger i det så kjøper du nytt objektiv i samme slengen. Apropos fullformat så kan kanskje en brukt 5D friste? De koster jo 6~7 tusenlapper om dagen. (Sjekk foto.no)

 

Jeg regner med det står mellom 7D, 50D og nå kanskje en brukt 5D?

Det står mellom 7D og 5D for min del.. Men jeg trenger å få oppklart en ting: Ser at brukte 5D'er ligger ut til både 15.000 og 6.000. Er det slik at MarkII koster 15K og "vanlig" 5D koster rundt 6K brukt?

 

 

Hva legger du forresten i "bedre bilder"? Hvor føler du skoen trykker mest med 350D?

 

Vel, se reply som "hev" la ut her... Han traff meg nok veldig bra der:-).. Vanskelig å si nøyaktig hvor skoen trykker mtp selve bildet. Har hatt 350D i en god del år nå, og bevist for meg selv at dette er en seriøs hobby jeg kommer til å ha med meg resten av livet. Da resonnerer jeg slik at det ihvertfall ikke skal stå på utstyret. Det er vel så mye savnet etter nye funksjoner/teknologi som gjør at jeg nå skal bytte. Også ting som værtetting, større kamera, større lcd, flere fokuspunkter, liveview etc teller også inn.

 

Ser frem til oppklaringen mtp prisen på brukte 5D

Lenke til kommentar
Hei!

Det er mange slike trådar her om kva for kamera som er best osv., i dei fleste tilfelle er det umulig å svare på for andre enn deg sjølv :)

 

La meg tippe at den egentlige grunnen til at du vil skifte er at du er trøtt og lei av den gamle, kjedelige, utdaterte 350-en og har lyst på noko NYTT, med ny teknologi, nye spennande funksjonar osv. "Forandring fryder" som kjent, det gir ny lyst og ny inspirasjon.

 

Am I right? :yes:

 

Hehe, du traff nok veldig bra der :yes:

Lenke til kommentar
Det står mellom 7D og 5D for min del.. Men jeg trenger å få oppklart en ting: Ser at brukte 5D'er ligger ut til både 15.000 og 6.000. Er det slik at MarkII koster 15K og "vanlig" 5D koster rundt 6K brukt?

Det stemmer.

 

5D (som er hele navnet) går for rundt 6000 kr brukt (selges ikke nytt lengre så vidt jeg vet)

5D Mark II koster fra ~18 000 nytt, og selges neppe så veldig mye billigere brukt siden det er et rimelig nytt kamera. Jeg regner med at de som selges brukt stort sett er kjøpt i utlandet og dermed mangler reklamasjonsrett. (Men garanti har de)

 

Personlig velger jeg hyppigere oppgraderinger enn hvert ~5 år, men da på bekostning av prisklassen. Dvs. lavere pris og hyppigere oppgraderinger. Siden teknologien raser fremover fra år ti år har jeg funnet ut at det er en lur strategi for meg.

 

PS. Hvis du ikke har noe særlig med Canon-utstyr som passer til fullformat så står du egentlig med ganske blanke ark når du skal velge system. Det kan være et godt tidspunkt å orientere seg om alternativer på. Når man først har kjøpt seg opp med mye utstyr så er man ganske låst til ett system.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

*BUMP* :)

 

Ser dere diskuterer den "originale" 5D her. Hvor trygt kan det være å kjøpe et så gammelt digitalkamera brukt? Kan vel risikere at det er 4-5 år gammelt og garantien for lengst et utgått? Hvor mange år kan en forvente at dette kameraet skal fungere perfekt?

 

Ser brukte 5D selges for mellom 5000 og 7000, er dette risikosport?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor lang garanti Canon har på det kameraet, men reklamasjonsretten er i hvert fall 5 år. Det er uansett litt risikosport, men ikke verre enn at en reparasjon av lukkeren (den slitedelen som gjerne går først) koster en tusenlapp eller noe sånt. Lukkeren er spesifisert for 100 000 eksponeringer og man kan spørre forrige eier hva telleren står på før man kjøper.

Lenke til kommentar

Ville gått for fra 50D > og nyere modeller. bedre lcd skjerm, mp og nyere sesifikasjoner.

 

-Har fått prøvd et 5D etter og har dispnert en 50D, veldig pluss er fullformatet, men resten er litt utdatert for min smak, lcd kun 2,5" 220000 opløsning, litt treg autofokus, kvaliten på bildene er ikke stor forskjeller ved 100 - 1600 iso(test foto.no), deretter er det til fordel 5D ved høyere iso.

 

skal du bruke foto til forskjellige formål ville jeg gått for 7D.

Lenke til kommentar

cpy: Han har allerede gått for 7D. Tråden er gammel, besvart og avsluttet, men ble bumpet med et enkelt spørsmål.

ops............:)

 

Takk for svar uansett :thumbup:

 

Noen andre som har noen svar på spm. mitt angående 5D? Vurderer det mtp landskapsfotografering.

 

Takk!

Lenke til kommentar

*BUMP* :)

 

Ser dere diskuterer den "originale" 5D her. Hvor trygt kan det være å kjøpe et så gammelt digitalkamera brukt? Kan vel risikere at det er 4-5 år gammelt og garantien for lengst et utgått? Hvor mange år kan en forvente at dette kameraet skal fungere perfekt?

 

Ser brukte 5D selges for mellom 5000 og 7000, er dette risikosport?

5D er et bunnsolid kamera for den som bryr seg mest om å ta bilder, og minst om alt annet. Enkelt i bruk, da søkeren er stor og funksjonene er som på alle andre dslr. Bildekvaliteten er som nye dslr, og det har like mange megapixler som Nikon sine nye kameraer.

 

Så jeg tror du skal være bra trygg. Er jo en storm av folk som kjøper brukte 5D1 på http://photography-on-the.net/ om dagen. Enkelte plasser har jo prisen gått opp :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...