Gå til innhold

R2 eller FY2?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg shjiter i om statistikk er del av R2 eller ikke, for å være ærlig. Det bygger på matematikk, og jo sterkere matematisk fundament, jo bedre rustet er du for alle mattefag på universitetet, inkludert statistikk.

 

Ja da, alle monner drar, men hvis du tror "den utvidede matematiske forståelsen" han eventuelt vil få av R2 er mer nyttig enn f eks politikk og menneskerettigheter hvis han skal bli statsviter, er du nok litt mer frelst enn hva som er kledelig. Selv om R2 er interessant, vakkert og meget nyttig for de som skal ha teoretisk matte senere, er pensum like fullt abstrakt og lite matnyttig for de aller fleste fag ;-)

Lenke til kommentar

Jeg må ha minst to realfag uansett, og ingen av dem er over middels relevante for en samfunnsfaglig høyere utdannelse. Det er det som gjør valget litt vanskelig.

 

Jeg er forøvrig litt oppgitt over det faktum at om man tar realfag på vgs, stiller sterkere i til alle studier, stuiepoengmessig sett, enn om man hadde tatt samfunnsfag eller språkfag. Dessuten står man fritt til å velge mellom alle studier man vil, i motsetning til ved andre fagvalg på vgs. Jeg var ganske sikker på å studere noe samfunnsfaglig allerede før vgs, men valgte realfag fordi jeg ikke er særlig faglig svakere i det, og for å holde mulighetene åpne for å ombestemme seg.

Lenke til kommentar
Jeg shjiter i om statistikk er del av R2 eller ikke, for å være ærlig. Det bygger på matematikk, og jo sterkere matematisk fundament, jo bedre rustet er du for alle mattefag på universitetet, inkludert statistikk.

 

Ja da, alle monner drar, men hvis du tror "den utvidede matematiske forståelsen" han eventuelt vil få av R2 er mer nyttig enn f eks politikk og menneskerettigheter hvis han skal bli statsviter, er du nok litt mer frelst enn hva som er kledelig. Selv om R2 er interessant, vakkert og meget nyttig for de som skal ha teoretisk matte senere, er pensum like fullt abstrakt og lite matnyttig for de aller fleste fag ;-)

Nå står jo valget mellom R2 og FY2...

Lenke til kommentar
Jeg må ha minst to realfag uansett, og ingen av dem er over middels relevante for en samfunnsfaglig høyere utdannelse. Det er det som gjør valget litt vanskelig.

 

Jeg er forøvrig litt oppgitt over det faktum at om man tar realfag på vgs, stiller sterkere i til alle studier, stuiepoengmessig sett, enn om man hadde tatt samfunnsfag eller språkfag. Dessuten står man fritt til å velge mellom alle studier man vil, i motsetning til ved andre fagvalg på vgs. Jeg var ganske sikker på å studere noe samfunnsfaglig allerede før vgs, men valgte realfag fordi jeg ikke er særlig faglig svakere i det, og for å holde mulighetene åpne for å ombestemme seg.

Det er for å få flere til å studere realfag. Det er for mange som studerer myke fag, og for få som studerer teknologi/realfag. Man håper folk blir mer interessert i realfag (slike som du, altså. Som velger det selv om de ikke tror de vil studere det senere, fordi det gir ekstrapoeng. Man håper å "omvende" noen av dere), og gir dem incentiver til å velge det (som jo funket i ditt tilfelle).

Lenke til kommentar

Jeg hadde både realfag og samfunnsfag på vgs og studerer statsvitenskap nå. Ingen av delene er absolutt nødvendig for å studere statsvitenskap, men har du kapasiteten, så ta matematikk! Matte er ren hjernetrening og gjør deg bedre egnet til det aller meste senere.

 

Men det er greit med samfunnsfag som en hvile i hverdagen altså. vg3 blir jo travelt uansett med særemne, russetid, eksamener osv.

 

Og fysikk 2 kreves ikke for noen utdanninger, og selv om det er et veldig interessant fag, er det bedre å ta matte og ikke fysikk enn omvendt!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...