Gå til innhold

Hva er ditt Slekts Våpenskjold?


Anbefalte innlegg

Hei, vis frem deres familievåpenskjold her :yes:

 

 

Er det noen som vet hvor jeg kan gå(på nettet) for å finne ut mer om mitt våpenskjold/slekt?

 

Mitt er fra von Flach etter den svenske adelen, etter hva jeg har hørt, hadde likt å finne ut mer :)

 

14198.jpg

Endret av dj6230
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder å finne ut mer om familien er det noe jeg nettopp har begynt med selv. Trives godt med Internett som informasjonskilde, men dette ligger nok lenger bak i tiden enn Internett.

 

Snakk med foreldre, besteforeldre og oldefreldre i den grad du har anledning til det, og begynn med slektsforskning, i alle fall så langt at du registrer all informasjon du får tak i nå :yes:

 

Våpenskjoldet vårt stammer fra middelalderen i Tyskland og familienavnet Halbritter (Halb Ritter = Halv Ridder). Navnet ble tildelt fordi vedkommende i familien som i sin tid fikk tittel og navn var for ung til å bli en "full" ridder etter hva jeg har hørt.

 

Dette er fra min mors side av familien, så hennes brødre er vel de siste i vår gren som fører det navnet videre.

 

Lykke til med din søken! :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Interessant, jeg har hørt min slekt stammer fra en svensk småkonge, så noe våpenskjold har slekten sikkert.

 

Jeg skal stikke til mormonerkirka i Trondheim her en dag snart, de har norges største slektsarkiv.

Helt ned til 1400-tallet.

Det har ikke noe med mormonere å gjøre, det var vel bare den eiendommen de har som eide arkivet. :roll:

 

Men det er fascinerende! Hvis jeg finner ut hvordan våpenskjoldet ser ut, skal jeg lage plakat av det! :)

Endret av bollerbrus
Lenke til kommentar

Alltid godt å vite hvor man kommer fra :)

 

Og slektsforskning er spennende, men tar mye tid om man virkelig involverer seg :)

 

Det kan ofte være vanskelig også, og innebære at man finner ut ting om sin egen familie man kanskje ikke alltid er så stolt av. For min del tok det mange år og mye mobbing før jeg turte å innrømme at jeg var delvis tysk. Kan nesten ikke tenke meg hvordan det var for min mor som kom fra Tyskland til Norge på slutten av 50 tallet...

 

Lykke til til deg også! :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Har funnet ut mye nå, jeg søkte på google.se og på Flach, så fant jeg ut hvilket nr det var(1606), deretter søkte jeg Adel 1606 Flach, så fant jeg en del lesning, som viser at det startet på 1700 tallet i Tyskland, deretter gikk jeg til google.de og fant mer :)

 

Tror ikke jeg kan finne stort mer nå, fant også et veldig gammelt maleri som har blitt scannet og som jeg kan kjøpe kopi av :D

 

Om dere finner deres skjold, legg det ut her :)

 

For de som har fra Sverige, ville jeg begynt her http://www.svenskadel.nu/

velg bokstaven for deres navn så trykk CTRL+F og søk på deres navn.

 

Eller her http://www.vobam.se/heraldik.htm CTRL+F og søk på ditt navn.

Endret av dj6230
Lenke til kommentar

Stilig! :-) Begynn med å snakke med foreldre og besteforeldre! De kan gi deg hint som kan bringe deg videre! :-) Lykke til! :-)

 

Edit: Ordtaket og navnet Harper kan passe med at familien stammer fra Irland? http://www.harpersinmissouri.com/

 

Våpenskjoldet ditt stemmer også! :-)

 

Forøvrig mye interressant stoff om din antatte familie her: http://www.octhouse.com/harperreport.html

 

Irland og Norge har mye til felles fra gammelt av... Kanskje en Vikingjente stjal en Harper fra Irland? ;-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Stilig! Endelig noen andre som interesserer seg for familiens fortid!

 

Min familie er egentlig sammensveiset av mange familier, noe som er veldig spennende. Har mange fine navn i blodet :)

 

Morgenstiernefamilien.gif

 

Bildet er så alt for lite, men det er for von Munthe af Morgenstierne.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det kan ofte være vanskelig også, og innebære at man finner ut ting om sin egen familie man kanskje ikke alltid er så stolt av. For min del tok det mange år og mye mobbing før jeg turte å innrømme at jeg var delvis tysk. Kan nesten ikke tenke meg hvordan det var for min mor som kom fra Tyskland til Norge på slutten av 50 tallet...

Hva er så galt med å stamme fra Tyskland? Alle var da ikke Hitler-sympatisører.

 

Min familie stammer også fra Tyskland, og jeg har aldri vært noe flau over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vet veldig lite om familien min på pappas side, men det er skrevet en bok om familien på min mors side som jeg lurer på om jeg skal ta en titt på, men det er godt mulig den er på hytten. Hadde vært morsomt å finne ut litt mer om familien. Så vidt jeg vet kommer de fra Sverige et sted.

 

EDIT: Da har jeg iaf funnet ut litt, men ikke noe særlig spennende enda. Min mors tippoldefar het Lars Daniel Larsson, men det er jo et veldig vanlig navn, så jeg må nok fortsette å lete. Utenom det var min oldefars fetter Torgny Segerstedt.

Endret av DandyVers
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Hei . Har  Von Platen . von Normann . von Munthe af Morgenstierne - Von Munthe  i Mine røtter og aner. Noen linjer er utdød på mannslinjen men kvinnene dro ledde videre til i dag :) Mye Tysk som gamle Flandern  og Dansk og kruckow fra pommern . som til . Elizabeth Mure of Rowallan  . Som igjen går inn i det Skotske Gamle kongehuset . Ja det er gøy og forske på slekt . Fra Fosse på Meland til kongeslekter . 

 

 

 

John Cunningham , 2. John Cunningham of West Barns, 3. Beatrix Lamont, 4. Allan Lamont of Helenhill, 5. Duncan IX Lamont, 6. Duncan VII Lamont, 7. Celestin VI Lamont, 8. Anna MacDonald of the Isles, 9. Donald MacDonald 8th Lord of the Isles, 10. Margaret Stewart Princess of Scotland, 11. Robert II Stewart King of Scotland

DNA treff på Royal Stewart linjen og vi har da sikker linje på at vi er etterkommere av Robert II Stewart, King of Scotland, 1316-1390, så er dere faktisk etterkommere av Skottlands kongeghus, og vi kan følge slekten videre bakover til Kongeghusene i Europa.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...