Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan øke wifi rekkevidden fra laptopen..?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et spørsmål angående det å øke rekkevidden på Wifi (b/g) kortet mitt fra min bærbare pc. Jeg sitter i tredje etasje, mens ruteren er i første. Det medfører dårlig signal slik det er i dag. Samme hvis jeg beveger meg ut. Hvordan skal jeg best mulig øke signalstyrken? Hva er maks rekkevidde? Jeg har sett på noen antenner men er ikke flink på slikt, så spør derfor her... Legger forresten til et bilde av kortet mitt. Merket tilkobling kontakten i rødt. Kortet og ruteren er b/g.

 

Har forresten en Dell XPS 1710 om det skulle være relevant...

 

Takker for svar :)

 

Edit: Pris maks 1000 KR.

post-48530-1264163334_thumb.jpg

Endret av Sr.érdnA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har et spørsmål angående det å øke rekkevidden på Wifi (b/g) kortet mitt fra min bærbare pc. Jeg sitter i tredje etasje, mens ruteren er i første. Det medfører dårlig signal slik det er i dag. Samme hvis jeg beveger meg ut. Hvordan skal jeg best mulig øke signalstyrken? Hva er maks rekkevidde? Jeg har sett på noen antenner men er ikke flink på slikt, så spør derfor her... Legger forresten til et bilde av kortet mitt. Merket tilkobling kontakten i rødt. Kortet og ruteren er b/g.

 

Har forresten en Dell XPS 1710 om det skulle være relevant...

 

Takker for svar :)

 

Edit: Pris maks 1000 KR.

 

Jeg ville heller ha utvidet aksjonsradiusen på trådløsnettet ditt istedet. Du får tak i WAP (wireless access point). Det er da en boks med to inntak på; en for strøm og en for TP-kabel (nettverk). Du drar én tp-kabel opp dit du er og setter opp boksen der. Og vips så har du trådløst nett.

Lenke til kommentar

Pris maks 1000 KR.

Jeg ville heller ha utvidet aksjonsradiusen på trådløsnettet ditt istedet. Du får tak i WAP (wireless access point). Det er da en boks med to inntak på; en for strøm og en for TP-kabel (nettverk). Du drar én tp-kabel opp dit du er og setter opp boksen der. Og vips så har du trådløst nett.

En enda enklere (fysisk) løsning er å sette opp en trådløs "repeater" i annen etasje.

Den trenger bare strøm, så du slipper å dra kabler mellom etasjene.

 

En Linksys WRT54GL med DD-WRT firmware lagt inn, vil kunne gjøre dette.

(Jeg har sett dem til 495,- for ikke lenge siden)

 

NB. Det finnes mange routere som man kan legge inn DD-WRT på, og mange av disse er nok nyere konstruksjoner enn WRT54GL. DD-WRT er heller ikke det eneste valget av firmware man kan gjøre. (Men kombinasjonen av WRT54GL og DD-WRT virket fint for meg.)

 

Jeg glemte helt å nevne at det også finnes fiks ferdige Wireless Range Extenders, men de har jeg ikke noen erfaring med.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar! :) Ja det er kanskje enklest med ny router. Men tenkte også å bruke nettet til naboen når jeg er på hytta. Så tenkte å slå to fluer i en smekk, så slipper jeg å flytte meg rundt hele tiden. Så derfor er det mer aktuelt med å forsterke signalet fra pcen. Men hjelper det? Eller er jeg avhengig av sterkere signal fra router også?

 

Og hva betyr forresten dbi? Er det signalstyrken?

 

Etter å ha søkt litt rundt kom jeg over disse porduktene (noe å satse på?):

 

CNet Outdoor Directional Antenna 14 dBi

CNet Outdoor Omnidir. Antenna 8 dBi

Lenke til kommentar

dBi er antenneforsterkning over en tenkt rundstrålende referansekule uten forsterkning. Desto høyere tall, jo bedre signal i den sektoren antennen dekker.

 

Denne antennen er rimeligere enn de du linket til: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33016

Forsterkningen ligger trolig rundt 13dBi.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Skal du koble den på det interne nettverkskortet, så tror jeg du behøver en overgang fra u-fl til rp-sma. Denne connectoren kan du borre et hull til på laptopen om ønskelig.

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksi...=U.FL+to+RP-SMA

 

Aha! Takk. Den sitter ganske lett tilgjengelig så det skulle ikke være noe problem å bore et lite hull da. Skal prøve ut dette. Bra du sa fra, Visste ikke at jeg trengte overgang... :)

Lenke til kommentar
Visste ikke at jeg trengte overgang... :)

Jeg så at det var en som antok det var RP-SMA connector på kortet, men hvis man sammenligner med størrelsen på smd-motstandene så ser den mere ut som en liten U-FL.

 

Det er vel helst sånn en bare må vite for å kunne komme på det;)

 

Hadde akkurat bestilt meg et par slike pigtails selv, for å sette eksterne antenner på en router med interne jalla-antenner.

 

Du kan jo bestille deg en liten wlan-antenne til 2$ på DX. Da kan du bruke den på laptopen når du ikke behøver den store.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...