Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Råd til søkand til bygging av bod/hagestue


mulder99

Anbefalte innlegg

Hei

Skal søke om bygging av en bod/hagestue, håper derfor om noen kan hjelpe meg med hvordan det er enklest å få innvilget byggemelding. Boden/hagestuen skal etter planen være 20m2, men hvis det er mye enklere å få innvilget søknad med 15 m2 må jeg vurdere det...

Utfordringen min er boden(hagestuen skal så helt i nabogrensen. Dette medfører at jeg ikke opprettholder 4 meter grensen, men den totale avtanden mellom boden/hagestuen og nabohuset vil være mer en 8 meter. (se vedlagte tegninger) Spørsmålene mine:

1) Må jeg søke om dispensasjon hvis bygger skal stå helt på grensen, som beskrevet over.

2) Hva bør jeg kalle bygget. Det skal ikke brukes til overnatting etc.

3) Må naboen samtykke for i det hele tatt satt opp bygget ved grensen. Alternativet er å bygge det på alternativ plassering (se vedlegg), men da kommmer bygget rett bak bolighuset mitt, dette er ikke særlig optimalt. Tviler på naboen samtykker :mad:

4) I mitt tilfelle, er det store fordeler med å bygge 15m2 vs 20m2

 

Håper noen der ute kan gi meg gode råd :thumbup:

post-38038-1263989131_thumb.jpg

post-38038-1263989137_thumb.jpg

post-38038-1263989141_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 29-4. Bygningens plassering, høyde og avstand fra nabogrense

 

Bygningens plassering, herunder høydeplassering, og bygningens høyde skal godkjennes av kommunen. Kommunen skal påse at veglovas bestemmelser om byggegrense og frisikt blir fulgt. Bygning med gesimshøyde over 8 meter og mønehøyde over 9 meter kan bare føres opp hvor det har hjemmel i plan etter kapittel 11 eller 12.

 

Hvis ikke annet er bestemt i plan etter kapittel 11 eller12, skal bygning ha en avstand fra nabogrense som minst svarer til bygningens halve høyde og ikke under 4 meter.

Kommunen kan godkjenne at bygning plasseres nærmere nabogrense enn nevnt i andre ledd eller i nabogrense:

a) når eier (fester) av naboeiendommen har gitt skriftlig samtykke eller

b) ved oppføring av garasje, uthus og lignende mindre tiltak.

 

Nærmere bestemmelser, herunder regler om avstand mellom bygninger, beregningsmåten for høyde, avstand fra nabogrense og areal på bygning som nevnt i andre ledd bokstav b, gis ved forskrift.

 

 

Denne delen av loven er ikke satt i kraft.

 

Så du må i alle tilfeller søke om tillatelse da du er for nært nabogrensa til å bygge ute å søke.

Lenke til kommentar
§ 29-4. Bygningens plassering, høyde og avstand fra nabogrense

 

Bygningens plassering, herunder høydeplassering, og bygningens høyde skal godkjennes av kommunen. Kommunen skal påse at veglovas bestemmelser om byggegrense og frisikt blir fulgt. Bygning med gesimshøyde over 8 meter og mønehøyde over 9 meter kan bare føres opp hvor det har hjemmel i plan etter kapittel 11 eller 12.

 

Hvis ikke annet er bestemt i plan etter kapittel 11 eller12, skal bygning ha en avstand fra nabogrense som minst svarer til bygningens halve høyde og ikke under 4 meter.

Kommunen kan godkjenne at bygning plasseres nærmere nabogrense enn nevnt i andre ledd eller i nabogrense:

a) når eier (fester) av naboeiendommen har gitt skriftlig samtykke eller

b) ved oppføring av garasje, uthus og lignende mindre tiltak.

 

 

Nærmere bestemmelser, herunder regler om avstand mellom bygninger, beregningsmåten for høyde, avstand fra nabogrense og areal på bygning som nevnt i andre ledd bokstav b, gis ved forskrift.

 

 

Denne delen av loven er ikke satt i kraft.

 

Så du må i alle tilfeller søke om tillatelse da du er for nært nabogrensa til å bygge ute å søke.

 

Flott ;)

Det vil si at naboen slipper å samtykke hvis kommunen samtykker. Tror jeg kommer under "mindre tiltak"

 

:thumbup:

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Flott ;)

Det vil si at naboen slipper å samtykke hvis kommunen samtykker. Tror jeg kommer under "mindre tiltak"

 

:thumbup:

 

Nja. Naboen kan jo påstå at bygningen strider mot naboloven, og da hjelper det lite om du har fått klarsignal fra kommunen.

 

Og naboloven sier bl.a.:

 

"§ 4. Ingen må byggja såleis at takdrop eller snøras fell ned på granneeigedom til skade eller ulempe for grannen.

 

Dør og likeins vindauga eller annan gjennomsynleg opning i vegg mot granne må ikkje vera nærare granneeigedomen enn 1,25 meter. Har veggopning som nemnt serleg heimel, må grannen ikkje byggja nærare opninga enn 1,25 meter. "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...