Gå til innhold

Anbefalinger for kjøp av HTPC


Anbefalte innlegg

ok da har jeg bestemt meg.

Skal ikke ha den AsRock nettopp maskinen.

Men tenkte på et oppsett lignende mid range oppsettet du satt opp Obergeru. Men ser at mange av komponentene ikke er på lager.

Lurte på om du kunne hjulpet meg å lage et lignende oppsett.

Jeg har et budsjett på 4000-45000. Siden dette skal være en bursdagsgave fra min bedre halvdel til meg selv :p

 

Jeg trenger forresten ikke noe optisk drev, siden alt skal streames fra annen maskin.

 

Forresten hvilket oppsett er det du har på din htpc??

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

Jeg gikk for Midrange setupet og har kjørt dette noen uker.

Eneste avvik er dette hovedkortet:

http://www.amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Hovedkort/Intel_Socket_1156/Gigabyte-GA-H57M-USB3-rev-10---HovedGA-H57M-USB3-1031067.aspx

 

I tillegg har jeg ikke kjøpt noe skjermkort.

Dette ser det ut til at jeg må gjøre nå, fordi:

Det virker som den sliter med enkelte 1080p releaser (ikke alle).

720p går bra, også full hd blueraydiscer.

Dette overrasker meg. Er det logisik i og med at jeg ikke valgte dedikert skjermkort?

Eller bør jeg prøve å oppdatere noen drivere først.

Trodde dedikert skjermkort var for evt. hardcore gaming og ikke at det skulle bli noe problem med 1080p?

Det skjermkortet som er anbefalt ser jeg er Radeon HD 5670. Ser denne har en vifte, bråker den?

Hva bør jeg kjøpe om jeg vil kjøre 1080p og samtidig ha de nye hd-lydformatet i samme hdmi kabel?

Lenke til kommentar

Prøv dette i bios:

 

disable the EIST (SpeedStep)

 

Hei og takk for kjapt svar, men det hadde desverre ingen effekt.

I tillegg har jeg oppdatert drivere på hovedkort,chipset og cpu.

Er det noe feil, eller er det sannsynlig at det ikke takler det?

 

Hvilken skjermkort bør jeg isåfall gå for som har hd-bitstreaming lyd?

Lenke til kommentar

Prøv dette i bios:

 

disable the EIST (SpeedStep)

 

Hei og takk for kjapt svar, men det hadde desverre ingen effekt.

I tillegg har jeg oppdatert drivere på hovedkort,chipset og cpu.

Er det noe feil, eller er det sannsynlig at det ikke takler det?

 

Hvilken skjermkort bør jeg isåfall gå for som har hd-bitstreaming lyd?

 

Skal du ha bitstream lyd med støtte for HD så er ATI 5450 er rimelig alternativ. Koster ca 400 kroner samt det er passivt!

 

Du nevner du får kjørt BD-disker men ikke 1080p filmer (mkv ?). Da bør du gjerne se nærmere på hvilken avspiller du bruker. Bruker du feks VLC? CCCP-pakken gir deg codecs og avspiller som krever mindre for avspilling for 1080p mkv-filer.

 

Evt kan du sjekke ut XBMC som er perfekt for HTPC.

 

Kjører selv en HTPC med C2D 8300, 4gb minne og ATI 5450. Bruker hovedsaklig XBMC og den sluker alt av HD lett :)

Lenke til kommentar

Prøv dette i bios:

 

disable the EIST (SpeedStep)

 

Hei og takk for kjapt svar, men det hadde desverre ingen effekt.

I tillegg har jeg oppdatert drivere på hovedkort,chipset og cpu.

Er det noe feil, eller er det sannsynlig at det ikke takler det?

 

Hvilken skjermkort bør jeg isåfall gå for som har hd-bitstreaming lyd?

 

Skal du ha bitstream lyd med støtte for HD så er ATI 5450 er rimelig alternativ. Koster ca 400 kroner samt det er passivt!

 

Du nevner du får kjørt BD-disker men ikke 1080p filmer (mkv ?). Da bør du gjerne se nærmere på hvilken avspiller du bruker. Bruker du feks VLC? CCCP-pakken gir deg codecs og avspiller som krever mindre for avspilling for 1080p mkv-filer.

 

Evt kan du sjekke ut XBMC som er perfekt for HTPC.

 

Kjører selv en HTPC med C2D 8300, 4gb minne og ATI 5450. Bruker hovedsaklig XBMC og den sluker alt av HD lett :)

 

 

Det oppsettet du kjører kontra det jeg tenkte å kjøpe nå. Er det noe forskjell??

 

Dette er oppsettet jeg tenkte å kjøpe, du ser det på det tredje siste innlegget.

 

http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruksjon-komponenter/102078-trenger-hjelp-bygging-av-htpc.html#post1456693

 

Og forresten Edoggen, Kjøpte du de viftene som ble anbefalt eller kjører du stock vifter??

Tenkte jeg skulle kjøre stock vifter, men ikke hvis de bråker, da ødelegger det mye av poenget med HTPC i stuen

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Prøv dette i bios:

 

disable the EIST (SpeedStep)

 

Hei og takk for kjapt svar, men det hadde desverre ingen effekt.

I tillegg har jeg oppdatert drivere på hovedkort,chipset og cpu.

Er det noe feil, eller er det sannsynlig at det ikke takler det?

 

Hvilken skjermkort bør jeg isåfall gå for som har hd-bitstreaming lyd?

 

Skal du ha bitstream lyd med støtte for HD så er ATI 5450 er rimelig alternativ. Koster ca 400 kroner samt det er passivt!

 

Du nevner du får kjørt BD-disker men ikke 1080p filmer (mkv ?). Da bør du gjerne se nærmere på hvilken avspiller du bruker. Bruker du feks VLC? CCCP-pakken gir deg codecs og avspiller som krever mindre for avspilling for 1080p mkv-filer.

 

Evt kan du sjekke ut XBMC som er perfekt for HTPC.

 

Kjører selv en HTPC med C2D 8300, 4gb minne og ATI 5450. Bruker hovedsaklig XBMC og den sluker alt av HD lett :)

 

 

Det oppsettet du kjører kontra det jeg tenkte å kjøpe nå. Er det noe forskjell??

 

Dette er oppsettet jeg tenkte å kjøpe, du ser det på det tredje siste innlegget.

 

http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruksjon-komponenter/102078-trenger-hjelp-bygging-av-htpc.html#post1456693

 

Og forresten Edoggen, Kjøpte du de viftene som ble anbefalt eller kjører du stock vifter??

Tenkte jeg skulle kjøre stock vifter, men ikke hvis de bråker, da ødelegger det mye av poenget med HTPC i stuen

 

Jeg har ikke så mye kjennskap til den nye "i"-serien ifra Intel, dessverre. Jeg leser meg i grunn bare opp på slikt når tiden kaller for nytt system :)

 

Om jeg har forstått rett så har hovedkort hdmi ut? Støtter det HD bitstream? Om ikke, er det noe du vil ha? Jeg tror det vil kjøre ting helt fint, for min del oppgraderte jeg til 5450 pga bitstream muligheter.

 

Har selv samme kabinettet. Jeg kjører stock i kabinett og på cpu. CPU er veldig stillegående ved å sette den på quiet-mode i BIOS. Sikkert bedre på den nye serien.

 

Kabinettviftene gir ikke fra seg noe nevneverdig lyd. Eneste jeg kan legge merke til nå er PSU-viften.

 

Så at det ikke var nevnt harddisk i oppsettet der. Vurderer du SSD eller vanlig 3.5" ?

 

Håper det er til hjelp! :)

Lenke til kommentar

Prøv dette i bios:

 

disable the EIST (SpeedStep)

 

Hei og takk for kjapt svar, men det hadde desverre ingen effekt.

I tillegg har jeg oppdatert drivere på hovedkort,chipset og cpu.

Er det noe feil, eller er det sannsynlig at det ikke takler det?

 

Hvilken skjermkort bør jeg isåfall gå for som har hd-bitstreaming lyd?

 

Skal du ha bitstream lyd med støtte for HD så er ATI 5450 er rimelig alternativ. Koster ca 400 kroner samt det er passivt!

 

Du nevner du får kjørt BD-disker men ikke 1080p filmer (mkv ?). Da bør du gjerne se nærmere på hvilken avspiller du bruker. Bruker du feks VLC? CCCP-pakken gir deg codecs og avspiller som krever mindre for avspilling for 1080p mkv-filer.

 

Evt kan du sjekke ut XBMC som er perfekt for HTPC.

 

Kjører selv en HTPC med C2D 8300, 4gb minne og ATI 5450. Bruker hovedsaklig XBMC og den sluker alt av HD lett :)

 

 

Det oppsettet du kjører kontra det jeg tenkte å kjøpe nå. Er det noe forskjell??

 

Dette er oppsettet jeg tenkte å kjøpe, du ser det på det tredje siste innlegget.

 

http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruksjon-komponenter/102078-trenger-hjelp-bygging-av-htpc.html#post1456693

 

Og forresten Edoggen, Kjøpte du de viftene som ble anbefalt eller kjører du stock vifter??

Tenkte jeg skulle kjøre stock vifter, men ikke hvis de bråker, da ødelegger det mye av poenget med HTPC i stuen

 

Jeg har ikke så mye kjennskap til den nye "i"-serien ifra Intel, dessverre. Jeg leser meg i grunn bare opp på slikt når tiden kaller for nytt system :)

 

Om jeg har forstått rett så har hovedkort hdmi ut? Støtter det HD bitstream? Om ikke, er det noe du vil ha? Jeg tror det vil kjøre ting helt fint, for min del oppgraderte jeg til 5450 pga bitstream muligheter.

 

Har selv samme kabinettet. Jeg kjører stock i kabinett og på cpu. CPU er veldig stillegående ved å sette den på quiet-mode i BIOS. Sikkert bedre på den nye serien.

 

Kabinettviftene gir ikke fra seg noe nevneverdig lyd. Eneste jeg kan legge merke til nå er PSU-viften.

 

Så at det ikke var nevnt harddisk i oppsettet der. Vurderer du SSD eller vanlig 3.5" ?

 

Håper det er til hjelp! :)

 

 

Ifølge det svare jeg har fått på den tråden på avforum.no så skal det innebygde skjermkortet støtte bitstream og alt det nye innen hd og lyd og bilde gjennom hdmi. Men jeg har egentlig aldri hatt noe stor tro på intel sine skjermkort. De leverer ofte mindre en det de lover. Ta feks hvordan Edoggen har opplevd det.

 

Ja planen var jo SSD men alt koster, så må vente litt med det. Jeg har en 300gb 3,5" sata2 disk liggenes her hjemme som jeg ikke bruker, så tenkte å bruke den fram til jeg skal bestille meg en SSD HDD til hoved maskinen, får da slå to fluer i en smekk. :)

 

Hvilke type HDD er det du kjører i kabinettet? og hvilken PSU?

 

Ja det var til stor hjelp :D tusen takk !!

 

Forresten hvilken type ATI HD5450 er det du kjører?

Tenkte på denne jeg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580537

Har det noe å si hvilket merke jeg går får, eller er alle like gode?

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Prøv dette i bios:

 

disable the EIST (SpeedStep)

 

Hei og takk for kjapt svar, men det hadde desverre ingen effekt.

I tillegg har jeg oppdatert drivere på hovedkort,chipset og cpu.

Er det noe feil, eller er det sannsynlig at det ikke takler det?

 

Hvilken skjermkort bør jeg isåfall gå for som har hd-bitstreaming lyd?

 

Skal du ha bitstream lyd med støtte for HD så er ATI 5450 er rimelig alternativ. Koster ca 400 kroner samt det er passivt!

 

Du nevner du får kjørt BD-disker men ikke 1080p filmer (mkv ?). Da bør du gjerne se nærmere på hvilken avspiller du bruker. Bruker du feks VLC? CCCP-pakken gir deg codecs og avspiller som krever mindre for avspilling for 1080p mkv-filer.

 

Evt kan du sjekke ut XBMC som er perfekt for HTPC.

 

Kjører selv en HTPC med C2D 8300, 4gb minne og ATI 5450. Bruker hovedsaklig XBMC og den sluker alt av HD lett :)

 

 

Har prøvd både XBMC og VLC, sliter på begge. Litt skuffende egentlig at de skryter av en ny og fancy hd-akselator funksjon i cpu som ikke takler 1080p.

 

Da må jeg bare kjøpe skjermkort.

Jeg er redd for å gå på en smell igjen så da lurer jeg på om det holder med 5450-kortet?

Det er det eneste passive, er det noen som kan bekrefte om det ikek bråker noe særlig fra 56xx 57xx serien? Isåfall går jeg for de.

Lenke til kommentar

Har du prøvd f.eks Mediaplayer Home Cinema?

VLC er dårlig spiller.

 

Dxva støtten i XBMC er på et litt tidlig stadie. (det virker vel best på Nvidia kort foreløbig).

 

Intel kortet skal kunne spille av 1080p uten problemer.

Men det kan selvfølgelig være noen driverproblemer.

 

Se denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1212072

 

Alle ATI 5xxx kort støtter bitstreaming.

 

Ville satset på dette kortet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593669

 

Grunnen til 5570 kontra 5470 beskrives her:

http://www.anandtech.com/show/3601

 

Selv har jeg dette kortet: (MSI Geforce 9500 GT): Det er litt høyt for Antec Fusion Remote, men jeg klippet det til hehe.

(Det virker godt med XBMC, men gir ikke bitstreaming):

 

http://www.amentio.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=259310&WebSiteMapNodeID=1000001

 

Det er 1.5 år siden jeg kjøpte dette, men jeg har ikke fulgt med på utviklingen hos nvidia.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Takk for mye bra input, men I have a confession to make..

Jeg må ta tilbake alt jeg sa om I3 prosessorn da det viser seg at jeg har driti på draget.

Stockvifta/kjøleribba hadde ikke ordentli kontakt med cpu.(hastverksarbeid...)

Dette fant jeg ut da jeg lä inn et software som viste cpu-temp, lå på 55C på null bruk og 94C!! ved filmvisning.

Nå når temperaturene er på normalnivå (og cpu'n overlevde) går alt som en drøm. Ikke noe problem med alt av materiale. Selv uten tveaking av bios som nevnt tidligere.

Da slipper jeg å kjøpe skjermkort, og kan trygt anbefale midrange uten dedikert gpu.

Lenke til kommentar

Bra det ordnet seg :) i3 skulle i utgangspunktet kunne spille av alt du kaster på den..

Hvordan er støynivået på standardkjøleren ?

 

Veldig bra det ordnet seg!

Støynivået på standardkjøleren er er veldig lavt. Legger så og si ikke merke til den.

Jeg hadde tenkt å kjøpe mini ninjan, men har avventet da den ikke er på lager.

Jeg ser ikke behovet for den nå.

Spesielt etter at jeg fikk cpu-tempen på normalnivå er ikke RPM'n like høy på vifta heller!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som får HD-bitstreaming til å funke med intel i3?

Kjører som nevnt tidligere midrange uten dedikert skjermkort.

Har anskaffet Powerdvd 10 men får ikke hd lyd ut til forsterkeren ved blueray discs. Har oppdatert alt bortsett fra bios på hovedkort, men fortsatt ikke hd lyd output stream option i software. Får Dolby Digital og DTS, men ikke hd-lyd formatene.

Kjører denne receivern : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=457642

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser at det er lydsiden som er mest problematisk med de fleste HTPC oppsettene. God lyd med godt forhold signal/støy og som støtter de beste HD formatene. Har ikke blitt imponert av det jeg har sett/hørt hittil. En ønsker jo å beholde det gode signalet fra blueray eller annet digitalt format og helt frem til receiveren uten tap eller forstyrrelser.

Lenke til kommentar

Ser at det er lydsiden som er mest problematisk med de fleste HTPC oppsettene. God lyd med godt forhold signal/støy og som støtter de beste HD formatene. Har ikke blitt imponert av det jeg har sett/hørt hittil. En ønsker jo å beholde det gode signalet fra blueray eller annet digitalt format og helt frem til receiveren uten tap eller forstyrrelser.

 

Dette stemmer ikke lenger.

ATI Radeon HD 5xxx serien støtter de nye HD lyd formatene.

Det samme gjør Intel H55.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...