Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Manta vurderes kjøpt


tmolberg

Anbefalte innlegg

Hei,

 

vurdere å kjøpe denne opel mantaen http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=...fied=1261297631

 

Så spørsmålet er, hva kan gå galt med en opel manta? jeg ser det mangler litt lakk osv, men planene er å omlakere hele bilen (vet det blir dyrt). Er det vanskelig å fikse feil på den?

 

Grunnen til at jeg har lyst på en opel manta er vel helst for å kjøre rundt i noe som er tøft men samtidig av den eldre salget. er ikke helt for bmw e36ene eller noe, har siklet litt på bmw e34 eller e30 men alikevel kommer jeg alltid tilbake til manta.

 

Takker for all hjelp som er mulig å få

 

Tor Ølberg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

vurdere å kjøpe denne opel mantaen http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=...fied=1261297631

 

Så spørsmålet er, hva kan gå galt med en opel manta? jeg ser det mangler litt lakk osv, men planene er å omlakere hele bilen (vet det blir dyrt). Er det vanskelig å fikse feil på den?

 

Grunnen til at jeg har lyst på en opel manta er vel helst for å kjøre rundt i noe som er tøft men samtidig av den eldre salget. er ikke helt for bmw e36ene eller noe, har siklet litt på bmw e34 eller e30 men alikevel kommer jeg alltid tilbake til manta.

 

Takker for all hjelp som er mulig å få

 

Tor Ølberg

 

 

På en 1986-modell Opel Manta blir vel spørsmålet heller "hva kan ikke gå galt?".

Lenke til kommentar
Så det dere sier er at opel manta er stort sett en bil som må passes veeeeldig godt på?

 

Det er utgamle biler, stort sett rævkjørt av flere generasjoner av ferske sjåfører så du bør nok like og skru.

Hvis du ser bort fra dette så er jo dette en teknisk svært enkel og kurant bil og drive med og i tipp topp stand så er de vel nokså driftsikre.

Lenke til kommentar

Hvis det er rånebil du skal ha er det bare å løpe og kjøpe. Jeg kan garantere at du kommer til å skru mye på den!

 

Dersom du ønsker en sporty, men mer driftssikker bil bør du lete etter noe som er nyere, og mindre typisk rånebil. Toyota Corolla eller Honda Civic er typiske biler som ser passe sporty ut, men som ikke nødvendig vis er rævkjørt. Du finner sikkert slike til en OK penge som har hatt 1-2 voksne eiere. Det finnes også mye stylingsutstyr til disse bilene dersom du har en trang til å "personifisere" bilen din utover standarddesignet.

 

Alternativt kan du jo se på en nyere Toyota Celica eller Nissan 200SX dersom du sverger til sportsbiler :)

 

(Jada, jeg sverger til riskokere. Det japsene som ha skjønt det med driftssikkerhet)

Lenke til kommentar
Hvis det er rånebil du skal ha er det bare å løpe og kjøpe. Jeg kan garantere at du kommer til å skru mye på den!

 

Dersom du ønsker en sporty, men mer driftssikker bil bør du lete etter noe som er nyere, og mindre typisk rånebil. Toyota Corolla eller Honda Civic er typiske biler som ser passe sporty ut, men som ikke nødvendig vis er rævkjørt. Du finner sikkert slike til en OK penge som har hatt 1-2 voksne eiere. Det finnes også mye stylingsutstyr til disse bilene dersom du har en trang til å "personifisere" bilen din utover standarddesignet.

 

Alternativt kan du jo se på en nyere Toyota Celica eller Nissan 200SX dersom du sverger til sportsbiler :)

 

(Jada, jeg sverger til riskokere. Det japsene som ha skjønt det med driftssikkerhet)

Cowrolla? Sportslig? I hvilket univers?

 

Civic type-r er grei, men da er nesten celica til omtrent samme pris et mer spennende valg.

Lenke til kommentar

En bekjent av meg kjøpte seg en manta som var mye motorproblem med akkurat på grunn av den var rævkjørt tideligere av unge eigere, men så hadde faren hans en Omega 2.0i 8v stående som kun hadde hatt 2 eigere men omegaen var full i rust men motoren og det var i krutegod stand, så han tok og satt over det, og etter det så har det kun vært olje og oljefilter og regreim bytte og slike ting so skal byttes etter litt og litt. Så om du får problemer f.eks da kan dette være en god ide' men da må du selfølgelig like og skru siden slike ting er billigest og gjøre selv!

Bortsett fra det så er Manta en ganske tøff og kurrant bil! Kunne hvirkelig tenkt meg en Manta selv, men vet ikke om jeg ville betalt 40-50 lapper får en så gammel bil, selv om det er en "sportsbil" av gammelt kalber.

Så kjør på om du vil kjøpe manta. Kan egentlig godt annbefalest fra min side, da den var såpass billig.

Og du trenger ikke og sende den til lakkerer heller. Vist du vet om noen som er flink med sprøyte og har god nok kompressor da kan du kansje få dei til og lakke den, men blir ikke like bra som i lakkboks da det letter samler seg støv. Eller så kan du nå altids høre om du har noen kompiser som går på Lakk og karroseri på skole eller noe, om dem kan gjøre det billig i skoletiden men lakken betaler du selv f.eks ;)

Lenke til kommentar
Cowrolla? Sportslig? I hvilket univers?

Cowrolla eller Carola... kjært barn har mange navn :)

 

Tydeligvis ikke sportslig nok i ditt univers... men siden smak er subjektivt, så jeg kan faktisk hevde det!

 

Corolla E10 (92-95) har et flott design (og mange muligheter for styling)

CorollaE10oranjelv.JPG

 

Corolla E11 (00-02) har en tøff front (men ikke modellen før facelift)

Toyota-Corolla-E11.jpg

 

Corolla E12 (02-07) får du også som T-sport med 1,8 liters VVT-i motor som går som ei kule.

callum2.jpg

 

 

Corolla E10 er en bil som er svært vanlig, noe som gir store muligheter til å finne brukbare biler til en billig penge, i tillegg til at det er lett å komme over brukte deler eller delebiler. Ville heller brukt 28.000 på en slik fremfor en sliten Manta! Motorene er enkle og går så lenge de får en oljeskift i ny og ne. Jeg har sett en Corolla som har gått 500.000 uten overhaling! Det er ikke mange som kan skryte på seg det!

 

Jaja, nok kverulering nå!

Lenke til kommentar

Njaaa er ikke råning jeg er ute etter egentlig, en bil som ser relativt bra ut, men alikevel ikke noe "pakkis" look, derav jeg ikke vil se på bmw e36. Vil heller ikke ty til noen japse bil, ingen store grunner egentlig men har ikke lyst til å kjøre en standard 200sx, føler de bilene der er bygd for å moddes å styres.

 

Det skal også nevnes at jeg liker å skru, har ingenting imot å få fingra skitne.

Men for de som har sett annonsen, hva trengs å gjør bortsett fra det han har skrevet? Etter EU-OK så må den registrers, hvor mye kommer det til å koste? Hvor mye vil forsikringa ligge på i samme slengen?

 

For flere riskoker fans, vær så snill og dropp japsebil pratet her, er stort sett ut etter manta erfaringer og hva dere mener om dem. Nå er manta i huet så nå er det opp til dere å prate meg ut av det (skal mye til) eller gi meg tips på hva som trengs å gjøre for å holde den i stand.

 

Glemte å spør: Hva bør jeg se etter slitasje på selve bilen? Læreren min som har manta (a ikke b versjonen) nevnte til meg at kanalar og bakre hjulbuer var ofte utsatt for rust.

Lenke til kommentar

Så lenge som ikke rusten har tatt livet av bilen er Manta en fin bil. Morro å kjøre, og finner du ett eksemplar som er i teknisk grei stand så varer de lenge. Ikke tro på alt det som mange har skrevet i innleggene over her.

 

Jeg vil påstå at gammel Opel er noe av det letteste som er å skru på, er også en bil som har veldig bra verkstedbøker tilgjengelig for hvem som helst så vist du har mindre så 6 tommler greier du å reparere det meste selv vist du har litt verktøy å tørr og prøve.

 

Du kan også hente deler fra det meste av det som opel har produsert av eldre årgang, samme motor får du i både rekord og ascona, samme interiør som ascona+++

 

Fine med akkurat denne er at den hadde 1.8 liter motoren, da har du den bunpanna og de motorfestene du trenger vist du vil bygge om til opel sin 2 liter 16v (den som står i Kadett GSI, Vectra 2000 og Calibra). Da er hestene også lett å skremme frem for en relativt billig penge!

Lenke til kommentar

Hvis han ikke har orginale dempere og fjærer er du inne i ett helvette.

 

Å godkjenne senkesett er ikke bare bare selv om man har alt i orden. Statens vegvesen godkjenner kun en ombygging på en bil, er den ellers orginal kan du senke den. Du må da ha TÜV-papirer på senkesettet, 4-hjulskontroll, dokumentasjon på lyktejustering. Har bilen en lastavhengig ventil må den sikkert justeres, samt bremsetestes osv. osv.

Lenke til kommentar
Det var en av tinga jeg hadde tenkt å spørre om. Om han faktisk hadde papirer på at det faktisk var et godkjent senkesett, hvis ikke så blir det no go fra min side.

 

Hvis han ikke har papirer kan du fortsatt kjøpe, med forutsettning at han har orginale dempere og fjærer. Det er da lett å bytte over en gang annen hvert år. Man får god trening av sånnt :whistle:

Lenke til kommentar

Du skal ikke se så hardt på om det er godkjent senking eller ikke, nå har ikke jeg nøyaktig delepris foran meg men nye dempere og fjærer kommer ikke på noe mer så 2000 kroner. Er også en lek å skifte de delene på disse bilene!

 

Alt av deler til disse bilene (allefall så godt som) får du enten på Biltema eller mekonomen, og til vanlig får du dem til en veldig billig penge. Pass deg bare for rusten, ellers er det ikke mye å uro seg over med en gammel Opel.

 

Når det gjelder kostnader for å få den på veien er jeg ikke sikker, vanskelig å si noe som helst uten å se bilen. Du kan ikke regne med kjørekomfor sammenlignet med en ny bil, så litt "rasling og humping" må du ta som en del av sjarmen :)

 

 

Har eid mange biler i min karriere, både nytt og gammelt. Noe av det som har gitt meg mine største smil rundt munnen er en gammel Opel Ascona B!

Lenke til kommentar

Joda er med på rassling og litt, såklart det er en del av kosen. tenker mer på en skamsenket ascona c som subber ned i bakken med stive demper som gjør at turen blir mer slitsom enn en del av sjarmen hvis du forstår hva jeg mener.

 

Men uansett, vet du noe om registeringspriser og hvor mye en slik bil ville kommet på forskring? 18 års forsikring that is

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...