Gå til innhold

Nikkor 35mm 1,8 G - Kan det anbefales?


Anbefalte innlegg

Var på fotomessa idag, ikke minst for å se på et nytt "normalobjektiv".

 

Har fra jeg kjøpte kameraet mitt, et D50, lagt min elsk på min kjære Nikon 50mm 1,8.

Denne robuste lille råtassen har blitt en favoritt, og sitter stort sett på kameraet hele tiden. Sikkert fordi den optikken som fulgte med kameraet nytt er ganske plastic-fantastic, og egentlig helt ubrukelig til annet enn rene festbilder.

 

Jeg ønsker altså et objektiv i samme klasse som min kjære 50mm, men med litt mer åpen bildevinkel, for bruk innendørs spesielt. Jeg må si at selv om zoom sikkert er fabelaktige greier, er det for meg interessant med fastoptikk. Noen valg blir borte av seg selv, andre blir mer framtredende, men for meg føles det helt rett.

 

Guiden på Nikon anbefalte DETTE objektivet. Ikke minst pga pris. 1700kr eller så på tilbud, er det vel ingenting å si på. Objektivet var raskt som fy ift mitt 50mm, og var også veldig stillegående.

Men - er objektivet noe bra ? Det virket ganske " plastic " dette også, men hva veit jeg.

Åssen erfaringer har forsamlingen med det, og hva bruker folket dette til ?

H

va for alternativer fins, og i hvilken prisklasser ? Kan jeg legge på sånn passe med penger og få et i helt metall finish så foretrekker jeg det, ikke minst fordi jeg blir glad av å eie skikkelige saker. Som selvsagt er en subjektiv greie...

Nikkor er favoritten, igjen ikke annet enn en følelse jeg har...

 

Så; noen med råd, dåd og forslag ?

 

I

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går for å være veldig bra, det er bl.a. testet av dpreview.

 

Det eneste negative jeg ser i forhold til ditt bruk, er at 35mm og 50mm ligger veldig tett. Men løsningen på dét kan være å vurdere å bytte 50mm i et 85mm seinere, det er ikke usannsynlig at det dukker opp for AF-S det også snart.

 

Det nærmeste alternativet, hvis du skal ha autofokus, er vel Sigmas 30mm f/1.4 til 4000,- -uten at det nødvendigvis gir deg skarpere bilder enn nikkoren.

Lenke til kommentar
Det eneste negative jeg ser i forhold til ditt bruk, er at 35mm og 50mm ligger veldig tett. Men løsningen på dét kan være å vurdere å bytte 50mm i et 85mm seinere, det er ikke usannsynlig at det dukker opp for AF-S det også snart.

Han trenger ikke å vente på en AF-S variant siden D50 har fokusmotor.

 

Det nærmeste alternativet, hvis du skal ha autofokus, er vel Sigmas 30mm f/1.4 til 4000,- -uten at det nødvendigvis gir deg skarpere bilder enn nikkoren.

Jeg foretrekker generelt Sigma 30/1.4 fremfor Nikkor 35/1.8 pga litt bedre lysstyrke, litt bedre brennvidde (for meg) og at den har en merkbart penere bokeh, men hvis du får Nikkoren ny for 1700 synes jeg prisforskjellen blir for stor til å kunne forsvare en anbefaling av Sigmaen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker mitt til innendørsbilder og i andre sitasjoner hvor blender 1,8 er kjekt å ha. For meg er brennvidden fin, i tillegg til at objektivet er lite og lett - dermed blir totalpakken også lite og lett...

 

Jeg føler ikke at det er så veldig plastic-fantastic, kanskje litt "plast-lyd" ved fokusering. Heldigvis har det metallfatning!

 

Jeg er glad i mitt og anbefaler det villig vekk - mye på grunn av pris kontgra ytelse og det faktum at det er et normalbjektiv på cropkameraer. At det har AFS er også viktig for mange...

Lenke til kommentar

ser ut som dette kan være et godt valg, spesielt siden jeg ønsker bare bittelitt lavere brennvidde, spesielt for innebruk.

 

Og når det gjelder å " bytte opp 50mm en min "........

 

HAHAHHAHAHAHAHAHA - det kommer aldri til å skje.

 

Jeg skal ha den i lomma når jeg graves ned...

Lenke til kommentar
Og når det gjelder å " bytte opp 50mm en min "........

 

HAHAHHAHAHAHAHAHA - det kommer aldri til å skje.

 

Jeg skal ha den i lomma når jeg graves ned...

Du skal ikke se bort ifra at du revurderer det når du har fått lekt deg med 35mm en liten stund. ;) Det er en mye nyttigere brennvidde for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det var et svar til meg, men jeg sier ikke noe om at zoom er gilde greier. Jeg er vel egentlig mest glad i fastoptikk selv.

 

Kjøpet mitt av 10-24 zoom var mer fordi jeg ikke klarte å finne noe bedre fast innenfor dette området, og da aller helst mot det videste området. Nikon har en 10,5 mm fisheye, men det var ikke aktuelt for min del.

 

Når det er sagt, 35mm'ern kan anbefales uansett :)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

neida, var ikke noe negativt altså, bare en generell betraktning.

 

Er ofte litt sånn " jeg ser etter et 50mm objektiv til ca 2000kr," og alle medforumistene ender med å anbefale 100mm objektiver til 30 000kr eller mer. Det er vel litt " forumenes forbannelse " tror jeg... :grin:

 

Uansett - kjempehyggelig å få masse gode tilbakemeldinger og erfaringer. Kan legge til jeg også glante på litt Carl Zeiss optikk også. Makeløse egreier, fikk nesten ståpels av å holde i en sånn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...