Gå til innhold

Oppgradering av firmware


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har nett fra Nextgentel, og har routeren SpeedTouch 546 v6. Til tider vil routeren restarte seg selv.. I hendelsesloggen inne på konfigurasjonen står det "KERNEL Warm restart".

Routeren blir altså varm.

 

Jeg kontaktet kundeservice hos Nextgentel og fikk dem til å sende meg en ny router, men av samme type. Jeg har nå fått den, men den har akkurat det samme problemet.

 

Har søkt rundt på nettet for å se om flere har samme problem, og har kommet fram til at det er firmware-versjonen (7.4.1.7) som er ustabil. Lurer derfor på om det er mulig å oppgradere firmware på routeren? Vet at Nextgentel ikke er behjelpelige med dette..

Endret av dricco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke så sikker på at du tyder feilmeldingen rett, det er nødvendigvis ikke varme man snakker om.

 

Soft reboot

 

A soft reboot (also known as a warm reboot) is restarting a computer under software control, without removing power or (directly) triggering a reset line. It usually, though not always, refers to an orderly shutdown and restarting of the machine.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Booting

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har nett fra Nextgentel, og har routeren SpeedTouch 546 v6. Til tider vil routeren restarte seg selv.. I hendelsesloggen inne på konfigurasjonen står det "KERNEL Warm restart".

Routeren blir altså varm.

 

Som nevnt tidligere betyr ikke dette nødvendigvis at ruteren, som navnet antyder, har blitt for varm. Det kan (og ofte er det også) helt andre årsaker til en reboot av denne art.

 

Det som er litt moro er at jeg for noen måneder siden fikk akkurat samme ruter, og har akkurat samme problem. Jeg kom også til den konklusjonen (etter en runde på nett) at det var firmwaren som var ustabil. Etter å ha snakket med en udugelig kunderservice flere ganger, var det ingenting nextgentel kunne gjøre med problemet ("alt er som det skal være, vi sender problemet videre!" for så å ringe tilbake etter noen dager med beskjeden "alt er ok!"). Derfor bestemte jeg meg uten å tenke så mye utover konsekvenser for å flashe firmwaren til en litt eldre versjon (6.2). Linja har blitt mye mer stabil, men problemet er fortsatt ikke 100% borte. Med ett intervall på ca 2 dager, vil ruteren miste internettforbindelsen i noen sekunder (som oftest om natten?) for så å koble seg på igjen. En disconnect en gang hver 2. dag (og da stort sett om natten) er selvfølgelig noe det går an å leve med, men det er fortsatt irriterende. Siden problemet fortsatt ikke var løst, bestemte jeg meg for å kontakte kundeservice én siste gang, men denne gangen fikk jeg beskjed om at siden jeg hadde oppdatert firmwaren, så var det det samme som at jeg nå bruker eget utstyr. "Nextgentel kan derfor ikke hjelpe deg med dette problemet".

 

Konklusjon: føkk nextgentel, deres siste måned her i huset har endelig kommet.

 

EDIT: Sikker på at ruteren restarter seg, og at den ikke bare mister nettforbindelsen? Du kan se dette på ruter-uptime og internett-uptime.

 

EDIT2: Om du vil, kan jeg gi deg link til både FirmWare Update Wizard og speedtouch sin firmware for ruteren (nextgentel bruker sin egen skreddersydde firmware som de holder tett til brystet).

 

Om du bestemmer deg for å oppdatere firmware (være da klar over at du mister kundeservice), kan du se om du får til å fiske ut den firmwaren som nå ligger på speedtouchen?

Endret av Freddox
Lenke til kommentar

Jeg kontaktet kundeservice hos Nextgentel og fikk dem til å sende meg en ny router, men av samme type. Jeg har nå fått den, men den har akkurat det samme problemet.

Byttet du strømforsyning når du byttet ruter? Eller bruker du fortsatt den gamle strømforsyningen på den nye ruteren?

Strømforsyningen på Speedtouch-rutere kan være "følsom" (i mangel av et bedre ord) og da blir linja ustabil.

Å bytte strømforsyning hjelper i slike tilfeller.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
kan du ikke legge inn NGT sin firmware via webgrensesnittet deres da? Slik at du blir supportert igjen og kundeservice blir "nødt" til å hjelpe deg.

 

Du kan gjøre dette via http://www.endring.nextgentel.no for samtlige Nextgentel-rutere med UNNTAK av speedtouch, som bare sender deg til http://10.0.0.1 :/

 

Så det som er moro nå er jo at jeg betaler 100kr i måneden ekstra, for en kundeservice jeg uansett ikke kan bruke. Så regner med det blir å skifte ut ISP denne gangen. Nå er det nok.

 

Tilleggsinfo: jeg har prøvd med forskjellige strømforsyninger OG forskjellige kretser i huset, uten at dette har hjulpet.

Endret av Freddox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...