Gå til innhold

Kan ram være flaskehals for klokking?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har kjøpt meg et nytt oppsett bestående av:

 

cpu:AMD Athlon II X2 240

 

Hk: Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3

 

Cpu vifte:Xigmatek Dark Knight-S1283

 

Os: W7 64-bit

 

Har nå montert det, og skal overklokke. Men jeg får bare klokket den til 3.1 Ghz. Hvis jeg går over det så rebooter bare pc'en. Rammen jeg bruker er ganske gammel, 2gb. Så lurer på om det blir for stor belastning på rammen, som gjør at den rebooter. Kan det være tilfelle? Er veldig ny på overklokking. Første gang jeg har kjøpt et oppsett som jeg skal klokke. Skal selvfølgelig kjøpe ny ram snart.

 

For det kan ikke ha sammenheng med tempratur. cpu og system temp ligger stabilt på rundt 28-31 grader. Så lurer på om noen kan hjelpe meg:)

 

Takker for svar

 

Mvh Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karnsje gi litt info om hva slags ram du har,og hvilken timings og volt den går på... og hva som er høyeste overklokk du kan ha før rammen din stopper (bsod eller reboot.)

 

Last ned cpuz og vis et bilde av minnetabben

 

Sånn.

 

post-95460-1263649217_thumb.png

Endret av ManheiM
Lenke til kommentar

Du kan ha oppe fler tabber og faner av cpuz samtidig.

Vis cpu,minne og spd tabben samtidig slik som på eksempelbildet mitt under. Last gjerne ned hwmonitor også fra HER

slik at du kan følge med på tempraturen på din cpu og hovedkort.

 

post-42959-1263673360_thumb.jpg

 

Prøv å gjøre det samme med din computer,sett en overklokk du føler deg trygg på,start prime95...blendtesten(standardtesten) er ok,den stresser cpu og litt ram...det er en ok stabilitetstest å kjøre for å sjekke om overklokken er stabil. Er pcn ustabil vil du få error,enten med en gang eller etter en liten stund. Kan du kjøre prime95 i noen timer er pcn stabil nok til det meste,gaming...benching ol...

Prime 95 kan lastes ned HER

 

For kun minnetesting kan memtest brukes, kjør en applikasjon av memtest for hver minnebrikke du har i pcn,memtest kan lastes ned HER

 

Noen er fanatiske primetestere,og vil gjerne kjøre prime i min 24timer.... jeg har ikke tid til slikt.... kjører prime etter 1 time eller 2, er det stabilt nok for meg...

Test selv og finn ut av hva som passer for deg.

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Du kan ha oppe fler tabber og faner av cpuz samtidig.

Vis cpu,minne og spd tabben samtidig slik som på eksempelbildet mitt under. Last gjerne ned hwmonitor også fra HER

slik at du kan følge med på tempraturen på din cpu og hovedkort.

 

post-42959-1263673360_thumb.jpg

 

Prøv å gjøre det samme med din computer,sett en overklokk du føler deg trygg på,start prime95...blendtesten(standardtesten) er ok,den stresser cpu og litt ram...det er en ok stabilitetstest å kjøre for å sjekke om overklokken er stabil. Er pcn ustabil vil du få error,enten med en gang eller etter en liten stund. Kan du kjøre prime95 i noen timer er pcn stabil nok til det meste,gaming...benching ol...

Prime 95 kan lastes ned HER

 

For kun minnetesting kan memtest brukes, kjør en applikasjon av memtest for hver minnebrikke du har i pcn,memtest kan lastes ned HER

 

Noen er fanatiske primetestere,og vil gjerne kjøre prime i min 24timer.... jeg har ikke tid til slikt.... kjører prime etter 1 time eller 2, er det stabilt nok for meg...

Test selv og finn ut av hva som passer for deg.

 

Takker for god veiledning:) Men er rammen flaskehalsen for klokking i dette tilfellet? For 3.1 ghz var heller ikke stabilt. Fikk blue-screen etter et par timer.

Lenke til kommentar

Det kan være en feil lesing av en temp probe,eller du kan prøve å sette litt kjøling på det røde markerte området.

post-42959-1263740233_thumb.jpg

 

Cpu tempen din er forøvrig alltfor lav,hvis du ikke har pcn i et rum hvor det er veldig kaldt.

 

Last ned prime95...og sjekk deretter tempen etter noen minutter med priming..

 

Du har Geil DDR2 PC6400@800mhz minne... jeg har dårlig erfaring med overklokking av geil, tror de Geilbrikkene jeg har vært borti hadde Powerchip eller Quimonda chip.

Fungerer glimrende på angitt hastighet,men ikke noe for overklokking desverre..

Lenke til kommentar

hehe, det er ganske kaldt på rommet jeg sitter. Sikkert derfor cpu temp er så lav, for jeg var bekymret for den tmpin2 :roll: Men angående tmpin2, så googlet jeg litt om det og fant ut at det var northbridge, hvis det stemmer? Og northbridge på dette hovedkorter sitter der:

post-95460-1263744529_thumb.jpg

 

Er det slik hvis den overgår 80 grader den automatisk rebooter? Men har også kjent nede i pc'en i det området, og merker ikke noen spesiell varme, så kanskje det at du sier at det kan være noe feil med temp probe stemmer. Men uansett, skal etterhvert kjøpe ny ram, så får se om det funker bedre da :) Har lastet ned prime95, og den kjører ikke stabilt på noen klokkehastigheter egentlig over standard. Og har hatt oppe hwmonitor, og ser heller ikke noe endring i tmpin2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...