Gå til innhold

Word dokumenter - kan ikke endre på dem eller starte ny fil


Anbefalte innlegg

Bruker Windows XP home og Offixe XP studentversjon. Maskinen er en Amilo D.

 

Jeg kan hverken slette noe på filene eller legge til noe. Får denne beskjeden (nedererst i det åpne word-dokumentet, alstå ikke en popup meny):

 

"Denne kommandoen er ikke tilgjennelig fordi dokumentet er låst for redigering"

 

Har prøvd veldig mange dokumenter på maskinen, og fra begge brukerkontoene. Har også kopiert noen filer fra hdd til et annet sted på hdd for å prøve å redigere denne, uten velykket resultat. Å endre en fil fra floppy, både direkte fra floppy og etter å ha kopiert den over til harddisk er heller ikke mulig. Anntar derfor at det er et eller annet rart i Word innstillingene, men alle valg som styrer noe (verktøy m.m) er gråbetont, altså ikke mulige å velge.

Det er heller ikke mulig å starte et nytt dokument :evil:

 

Maskinen brukes hovedsakelig som en skrivemaskin, så jeg hadde satt stor pris på litt hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket attributtene på dokumentene du prøver å redigere?.

 

Bruk utforskeren, høyreklikk på filen, velg egenskaper og sjekk nederst

om fila er skrivebeskyttet. Dette er et vanlig problem hvis filene kopieres fra cd og inn på HD.

 

 

Yoda

Lenke til kommentar

Filene er ikke skrivebeskyttet nei.

 

Har som sagt prøvd svært mange filer fra harddisk, og disse har selvfølgelig gått ann å bruke før.

 

Jeg kan starte et nytt dokument, men jeg kan ikke skrive på det, for jeg får samme melding som nevnt i starten.

 

Det må være noe galt med Word, men hva?

Lenke til kommentar

Tipper at du har satt en av bruker kontoene til administrator, vis ikke jeg tar helt feil :oops:

 

Sett alle til administrator, ikke limited.

 

Eller at du har krysset av ett eller annet i folders options.

 

Prøv og trykk restore defaults, inne i veiw.

 

Funket det nå?

 

Opps det ble dobbel post.

Lenke til kommentar

Begge brukerkontoene er admins.

 

Dette er pappa bærbare (med hele jobben hans) så jeg vet ikke hva som er endret på den, men den fungerte visst greit i går).

 

Kan det være virus? Tar iallfall en virussjekk nå.

 

Noe annet det kan være? Jeg har rotet bort office xp cd, så det er litt tungvint å reinnstalere office.

 

Andre tips og råd`?

Lenke til kommentar

henter du ned filen du vil redigere fra en annen maskin ? hvis så er tilfellet er det noen andre som jobber med samme fil. Da vil det automatisk komme opp den meldinga. Dette på grunn av at det ikke skal være mulig for 2 personer samtidig å redigere samme dokument. Det blir da mye kluss.

 

 

 

 

Edit: skulle lest at du ikke henter ned fra en annen plass.

 

Men dette er det eneste tilfellet jeg vet at du skal få denne feilmeldingen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...