Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om oppsigelse


random1992

Anbefalte innlegg

jeg er en gutt på 17 år (ikke myndig) som har jobbet på coop mega i 2 måneder nå, jeg skrev under en kontrakt når jeg startet og legg merke til at ikke foreldrene mine skrev under der. så jeg lurer på om jeg kan slutte når som helst fordi jeg er umyndig eller om jeg må ha oppsigelsestid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 2-9. Den mindreåriges avtaler om arbeid

 

Mindreårig som har fylt 15 år, treffer selv avtale om å ta arbeide. Mindreårig som er under 15 år kan inngå arbeidsavtale med vergens samtykke. Vergen kan ikke inngå arbeidsavtale på den mindre-åriges vegne. Mindreårig kan uansett alder selv si opp en arbeidsavtale.

 

Vergen kan med rimelig varsel til den annen part heve arbeidsavtale for en mindreårig, såfremt hensynet til den mindreårige tilsier det.

 

Sidan du er gammal nok til å sjølv gjere avtale om jobb så kan du nok ikkje gå på dagen med den begrunnelsen at du ikkje er myndig.

Spesielt med tanke på at ikkje ein gong vergen kan seie opp jobben til den mindreårige utan å gi rimelig varsel.

 

Så med mindre nokon andre kan finne paragrafer som seier noke anna så er arbeidsavtalen din ein gyldig avtale som det er forventa at du respektere, blandt anna med å følge den avtalte oppsigelsestida.

Lenke til kommentar

Feil lovhjemmel, Avatar. Ny vergemålslov er ennå ikke vedtatt som lov.

 

§ 32. Har en mindreårig fylt 15 år, og har han tatt tjeneste eller annet arbeid som han kan forsørge seg med, kan han også si opp avtalen og ta liknende tjeneste eller annet arbeid.

 

Vergen kan med rimelig varsel til den annen part heve enhver arbeidsavtale inngått av eller for en mindreårig over 15 år, såframt han finner at hensynet til den mindreåriges oppfostring eller velferd krever det.

 

Etter gjeldende rett vil det si at førstegangs arbeidsavtale skal være inngått med vergens samtykke. Er den ikke det vil avtalen være å anse som ikke gyldig inngått. Dette kan "repareres" i etterkant ved vergens godkjennelse. Mindreårighet er en såkalt sterk ugyldighetsgrunn, det vil si at arbeidsgiver ikke vinner rett etter kontrakten selv om han/hun er i god tro.

 

Arbeidsavtaler etter første arbeidsavtale, så lenge arbeidet er lignende, vil være helt normale arbeidsavtaler som inngås og sies opp på vanlig måte.

 

Både den mindreårige og vergen kan hevde ugyldighet. Avtalen faller bort uansett hvem som krever det. Etter § 36 annet ledd kan ikke arbeidsgiver hevde ugyldighet så lenge den mindreårige oppfyller sine forpliktelser.

 

Du kan hevde ugyldighet og slutte på dagen inntil du fyller 18. Foreldrene dine kan hevde ugyldighet. Arbeidsgiver kan hevde ugyldighet hvis du ikke oppfyller dine forpliktelser etter arbeidskontrakten. Da må du slutte på dagen.

Lenke til kommentar
§ 2-9. Den mindreåriges avtaler om arbeid

 

Mindreårig som har fylt 15 år, treffer selv avtale om å ta arbeide. Mindreårig som er under 15 år kan inngå arbeidsavtale med vergens samtykke. Vergen kan ikke inngå arbeidsavtale på den mindre-åriges vegne. Mindreårig kan uansett alder selv si opp en arbeidsavtale.

 

Vergen kan med rimelig varsel til den annen part heve arbeidsavtale for en mindreårig, såfremt hensynet til den mindreårige tilsier det.

 

Sidan du er gammal nok til å sjølv gjere avtale om jobb så kan du nok ikkje gå på dagen med den begrunnelsen at du ikkje er myndig.

Spesielt med tanke på at ikkje ein gong vergen kan seie opp jobben til den mindreårige utan å gi rimelig varsel.

 

Så med mindre nokon andre kan finne paragrafer som seier noke anna så er arbeidsavtalen din ein gyldig avtale som det er forventa at du respektere, blandt anna med å følge den avtalte oppsigelsestida.

 

jeg leste at de som er mellom 15-18 år har 14 dager oppsigelsestid? er dette fakta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...