Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Egenbygd maskin fungerer ikke! Hjelp til feilsøking?!?


Anbefalte innlegg

Trenger litt veiledning i feilsøking...

 

Min 4 år gamle stasjonære PC starter ikke om dagen da jeg normalt trykker på "Power" knappen. Det skjer absolutt ingenting! Åpner sidelokket på kabinettet for å titte litt, og det eneste jeg ser er en grønn diode som lyser nederst på hovedkortet. Titter så bak på kabinettet og jeg ser at det lyser normalt fra av/på hovedknappen på strømforsyninga som viser at den er skrudd på. Har prøvd en annen strømkabel uten hell også. Har også lagt merke til at det blinker/flimrer lys fra nettverkskortet når kabelen fra modemet er plugget inn i maskinen, men ikke nå lenger...?

 

 

Prøver å bytte om ledningene til "Power" knappen og "Reset" knappen om hverandre på hovedkortet, uten at ting hjelper her heller. Prøve å starte maskinen "manuellt" ved hjelp av to ledninger uten knapp, men neida. Eneste action jeg får se, er når jeg plugger ut strømkabelen på hovedkortet, venter et par sekunder, og setter kabelen inn igjen, så begynner viftene i kabinettet å gå samtidig som mine blå diodelys utenfor kabinettet begynner å lyse, men det varer dessverre i et halv sekund og ikke mer enn det! :no:

 

 

Så, litt hjelp her...Vet ikke hvordan jeg skal eliminere komponentene her. Er det hovedkortet mitt som har gått? Eller er det strømforsyninga som har takka for seg?

 

 

Hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=310299

Strømforsyning: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=309565

 

(ser på anmeldelsene/brukererfaringene på strømforsyninga at den bare har levetid på 2 år, kanskje det kan være feilen?)

 

 

Setter pris på ders hjelp! :roll:

Endret av Oleee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har opplevd det du beskriver bortsett fra at viftene startet ikke hos meg. Fant til slutt ut at strømforsyninga hadde tatt julekvelden. Du må prøve med en strømforsyning du vet virker :)

 

Da skal jeg prøve med en strømforsyning jeg vet virker senere ikveld. Hvis det fortsatt ikke virker, er det da hovedkortet som defekt?

 

Hvis du har en ekstra pc tilgjengelig kan du først bytte ut hovedkortet og deretter strømforsyningen. På den måten kan du eliminere (evt. bekrefte) de to komponentene. Deretter ville jeg ha sjekket ram og så skjermkort.

 

Først hovedkortet, deretter strømforsyningen? Noen spesiell grunn til den rekkefølgen? :)

Lenke til kommentar
Ups, jeg mente omvendt rekkefløge. Rekkefølgen siden strømforsyningen er lettest å bytte. Når jeg tenker meg om kan du vente med hovedkortet til helt til slutt, men det evhenger jo av at du har en annen pc å teste med.

 

Har ingen ekstra pc å teste med utenom å dra til en kompis og teste med hans maskin eventuellt. Men skal teste ut strømforyninga på den, så får jeg håpe at det er den og ikke noe av det andre?

 

Skeptisk til at det ikke blinker lys fra nettverkskortet allikevel? Men det har kanskje noe med strømforsyninga å gjøre...

Lenke til kommentar
Visst lampan på hovedkortet lyser,så ser det ut til at strømfosyninga fungerer!!men har du tjekka harddisken??

 

Det er grønn diode som lyser, vet ikke hva det markerer men? Harddisken har jeg ikke sjekka. Hvordan skal jeg gå frem der?

ta den ut av datan og kopple in den hos en venn før å se om den kommer opp i systemet!har hatt samme problem selv!!

Lenke til kommentar
Visst lampan på hovedkortet lyser,så ser det ut til at strømfosyninga fungerer!!men har du tjekka harddisken??

At en led på hovedkortet lyser betyr ikke at strømforsyningen virker.

 

Godt poeng! Kan du på stående fot forklare meg hva den betyr, den lille grønne dioden? :blush:

Lenke til kommentar
Visst lampan på hovedkortet lyser,så ser det ut til at strømfosyninga fungerer!!men har du tjekka harddisken??

At en led på hovedkortet lyser betyr ikke at strømforsyningen virker.

 

Godt poeng! Kan du på stående fot forklare meg hva den betyr, den lille grønne dioden? :blush:

 

Det er avhengig av hvilket hovedkort du har. Sjekk på produsentens nettside om du finner en manual for hovedkortet ditt. Vil tippe at lyset bare signaliserer at hovedkortet får strøm fra strømforsyning, men som tidligere påpekt betyr det ikke at strømforsyningen fungerer som den skal.

 

Du kan eventuelt prøve å "jumpstarte" strømforsyningen med en liten ledningsbit.

Lenke til kommentar
Visst lampan på hovedkortet lyser,så ser det ut til at strømfosyninga fungerer!!men har du tjekka harddisken??

At en led på hovedkortet lyser betyr ikke at strømforsyningen virker.

 

Godt poeng! Kan du på stående fot forklare meg hva den betyr, den lille grønne dioden? :blush:

 

Det er avhengig av hvilket hovedkort du har. Sjekk på produsentens nettside om du finner en manual for hovedkortet ditt. Vil tippe at lyset bare signaliserer at hovedkortet får strøm fra strømforsyning, men som tidligere påpekt betyr det ikke at strømforsyningen fungerer som den skal.

 

Du kan eventuelt prøve å "jumpstarte" strømforsyningen med en liten ledningsbit.

 

Hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=310299

 

 

Hvordan "jumpstarter" jeg strømforsyninga egentlig? :ermm:

Lenke til kommentar

Å jumpstarte en strømforsyning vil ikke hjelpe så mye, så det enkleste her er å teste enten med en annen psu, eller ved å ta med seg psu til en venn eller til feks datakjeden , mamoz etc og se om du kan få bekreftet at den er død og kjøpe en ny om det er saken.

 

Andre muligheter er et dødt skjermkort, men som regel skal man få noen "biips" som forteller feilkoden, som regel når det ikke kommer noen så er det psu som er problemet.

 

Forresten når du spør om hjelp er det veldig greit at du skriver alt av maskinvare du har, da er det enklere å for oss å hjelpe deg, husk navn på hver enkel del etc.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Forresten når du spør om hjelp er det veldig greit at du skriver alt av maskinvare du har, da er det enklere å for oss å hjelpe deg, husk navn på hver enkel del etc.

 

Hovedkort:

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket

-939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

 

Prosessor:

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939,

1MB, BOXED m/vifte

 

Harddisk:

Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2

8MB 7200RPM

 

Kabinett:

Thermaltake Xaser Tsunami Sort

Aluminium (Uten Strømforsyning)

 

Strømforsyning:

Hiper Type-R 580W Sort, Modulære kabler,

Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin

 

DVD:

NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM

DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

 

Skjermkort:

Gainward GeForce 6800GT 256MB GDDR3,

PCI-Express,"Ultra/2400PCX Golden",2xDVI

 

RAM:

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB

Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs

Lenke til kommentar
Ser bedre ut nå ja ;)

Utifra oppsettet ditt ser jeg en mulig syndebukk til, nemelig skjermkortet.

Men det er ekstrem stor sannsynlighet for at hyperen har tatt kvelden... Så test den først.

 

Yes, skal teste den ut etterpå ikveld :)

Endret av Oleee
Lenke til kommentar

Onboard LEDs

The motherboard comes with a green standby power LED that lights

up to indicate that the system is ON, in sleep mode, or in soft-off

mode. This is a reminder that you should shut down the system and

unplug the power cable before removing or plugging in any

motherboard component.

The red warning LED lights up when you installed two graphics cards

but did not connect the ASUS EZ Plug™. The illustration below shows

the location of the onboard LEDs.

http://www.fixya.com/support/p568304-asus_...d/manual-10992#

Endret av pjerr
Lenke til kommentar
Onboard LEDs

The motherboard comes with a green standby power LED that lights

up to indicate that the system is ON, in sleep mode, or in soft-off

mode. This is a reminder that you should shut down the system and

unplug the power cable before removing or plugging in any

motherboard component.

The red warning LED lights up when you installed two graphics cards

but did not connect the ASUS EZ Plug™. The illustration below shows

the location of the onboard LEDs.

http://www.fixya.com/support/p568304-asus_...d/manual-10992#

 

Der ja, takk skal du ha! :) Men da er kanskje litt liv i hovedkortet allikevel, men ikke nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...