Gå til innhold

serviceingeniør elektro/automasjon i olje/gass install?


Anbefalte innlegg

Noen som er eller har vært i en sånn stilling???

Det gkelder igangkjøring av automasjonssystemer, bruk av PLS, SCADA, HMI osv.

Søkt nå på en slik stilling og er blitt kalt inn til intervju, derfor kunn vært interessant å høre hvordan denne jobben er fra noen som har vært eller er i denne jobben.

Er det mye stress, mye å gjøre........er relativt fersk ingeniør så lurer litt på dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som er eller har vært i en sånn stilling???

Det gkelder igangkjøring av automasjonssystemer, bruk av PLS, SCADA, HMI osv.

Søkt nå på en slik stilling og er blitt kalt inn til intervju, derfor kunn vært interessant å høre hvordan denne jobben er fra noen som har vært eller er i denne jobben.

Er det mye stress, mye å gjøre........er relativt fersk ingeniør så lurer litt på dette her.

Høres ut som du har søkt i NOV... riktig?

 

Mye MYE stress, masse ansvar for millionutstyr fra første tur av. Der er det sink or swim. Du bør være beintøff og ha tunga bent i munnen, er ikke et sted for pyser og sveklinger. Må kunne tåle at folk snakker drit til deg i uhorvelige mengder.

 

Må også kunne tåle å jobbe 8 uker i strekk 16 timer i døgnet. Du må være forberedt på å bli vekket for å jobbe etter en 2 timer søvn, gjerne etter et 16 timers skift. Din engelsk må være feilfri, ingen rom for feil. Du må være en meget selvstendig og lettlært person...

 

Dette gjelder forsåvidt alle servicejobber når det kommer til boring i hvertfall.

 

Når er intervjuet? Lykke til!

Lenke til kommentar

Okay :-(........nå har du skremt meg nesten vekk fra denne jobben.

Luer på hvor mye gutta som jobber med dette her tjener da, hvis det er så jævlige forhold som du snakker om, i tillegg så skjønner jeg ikke at de finner folk som vil dette og har den rette utdannelsen da.Det kan ikke være mange av disse?

 

Men blir du kastet rett uti det uten noe særlig opplæring?

Tror ikke jeg greier dette på strak arm uten veiledning eller noen ting.

Jeg trodde NOV hadde hadde en college, det var det jeg hørte hvor du i starten fikk nesten utdanning i sensorteknikk og PLSer osv.

I tillegg så må du vel bli med en serviceingeniør ut der og se og lære, jeg kan ikke fatte at de bare skal sende ut en ferskning alene og håpe at han greier seg?

Lenke til kommentar

Det kan være ting som har endret seg siden jeg jobbet der for 2 år siden. Men stresset og ansvaret og kjefting kommer ikke fra NOV. Det er når man er på jobb hos kunde. NOV syns jeg er et meget profesjonnelt og bra firma egentlig (i hvertfall den norske avdelingen, kjenner ikke så godt til den amerikanske f.eks.)

 

Men du, vi tar det på private beskjeder heller, så jeg kan være mer spesifikk

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei! Starter denne tråden igjen.

 

Er ferdig automasjonsingeniør til neste sommer. Altså om et år.

Dog veldig lysten på å jobbe som serviceingeniør, men er det virkelig slik som du sier turbz?

jeg er ikke skremt, men litt bekymret.

 

Hvilken selskaper kan jeg søke i? Har sjekket litt, så vet om noen. Men hvilken er å anbefale?

har gått almenn-fag, men har fått sommerjobb i en elektro bedrift. Er litt nyskjerrig på hvordan

jeg da stiller som søker.

 

Og til slutt. Hvordan er typiske arbeidsdager for en nyansatt serviceingeniør?

 

Takk på forhånd :thumbup:

Lenke til kommentar

Dersom dere vil lære mer om hydraulikk, så er hydraulicsupermarket.com en god link. Sign up og du får ukentlig faglig påfyll pr epost. machinerylubrication.com er også en god side.

 

Serviceingeniør og salgsingeniør kan man tittelere seg selv med uten bachelor fra høyskole.

 

Selskaper som FMC, Aker Solutions og NOV er greie firmaer å starte i. Amerikanske selskaper har andre holdninger og gir større rom for flinke. Amerikanere lever for jobben. Nordmenn jobber får å leve. Servi og http://hydex.no/Sylinderteknikk/ , http://ntos.no/,http://www.parker.com. framo.no er også forbrukere av automatikere. For å komme inn i statoil, BP, Shell osv, så gå veien om underleverandørene.

 

serviceyrket innebærer å få litt kjeft. Det er når ting ikke fungerer du blir sendt ut. Da kan kunder være litt oppgitte. Det er store summer i oljebransjen. Boreskip koster fra 1.5 mill nok pr dag å leie, så når noe stopper opp, så blir folk litt på tuppa. Dersom du klare å våkne og barbere deg hver dag, har så pass interesse at du leser fagstoff på fritiden osv, da er nok dette jobben for deg.

 

Perfekt engelsk er ikke et krav og språket lærer man seg fort i den bransjen. Ta et engelsk kurs dersom dette er et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom dere vil lære mer om hydraulikk, så er hydraulicsupermarket.com en god link. Sign up og du får ukentlig faglig påfyll pr epost. machinerylubrication.com er også en god side.

 

Serviceingeniør og salgsingeniør kan man tittelere seg selv med uten bachelor fra høyskole.

 

Selskaper som FMC, Aker Solutions og NOV er greie firmaer å starte i. Amerikanske selskaper har andre holdninger og gir større rom for flinke. Amerikanere lever for jobben. Nordmenn jobber får å leve. Servi og http://hydex.no/Sylinderteknikk/ , http://ntos.no/,http://www.parker.com. framo.no er også forbrukere av automatikere. For å komme inn i statoil, BP, Shell osv, så gå veien om underleverandørene.

 

serviceyrket innebærer å få litt kjeft. Det er når ting ikke fungerer du blir sendt ut. Da kan kunder være litt oppgitte. Det er store summer i oljebransjen. Boreskip koster fra 1.5 mill nok pr dag å leie, så når noe stopper opp, så blir folk litt på tuppa. Dersom du klare å våkne og barbere deg hver dag, har så pass interesse at du leser fagstoff på fritiden osv, da er nok dette jobben for deg.

 

Perfekt engelsk er ikke et krav og språket lærer man seg fort i den bransjen. Ta et engelsk kurs dersom dette er et problem.

 

Takker for linkene, savner litt mer fagstoff og litteratur jeg kan lese framover til juni når jeg begynner i min nye stilling innen hydraulikk. Brukt sikkert mer tid på å lese litteratur på siden av enn selve hydraulikkfaget på skolen :p Gleder meg!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om meg

Før jeg fyrer avgårde kan jeg fortelle om hvilken jobb jeg har:

Serviceingeniør for et firma som leverer kraft- og automasjonsløsninger til skip og borerigger.

(Det vil si generatorer, tavler, frekvensomformere, kraftstyringssystemer, integrerte automasjonssystemer m.m.)

 

Selv om andreinnlegget i denne tråden virker ganske skremmende, så måtte jeg bare smile og si at jeg kjenner meg igjen.

Man har virkelig ansvar for mye dyrt utstyr.

 

 

 

Arbeidsforhold:

Jobben din er å hjelpe kunden med å feilsøke, idriftsette, testkjøre og konfigurere anlegget de har kjøpt fra firmaet du jobber for. Som regel er kunden ganske masete og til tider frekk i kjeften. Spesielt i andre kulturer enn Norge kan de være ganske så "varmblodige".

En ting jeg kan love deg, er at du ALLTID møter på utfordringer. For eksmpel feil i skjemategningene, komponenter som er blitt skadet under transport eller montering, komponenter som egentlig bare ryker til helvete, prosjektplanlegging som ikke har tatt høyde for ditt og datt, feilkobling fra de som har montert anlegget - osv osv osv. Alt dette er utfordringer du får på rekke og rad og må løses ASAP.

Alt handler om ASAP, spesielt for kunden din som sjelden har forståelse for at alt ikke virker 100% på første forsøk.

 

Det som er fordelene er at du blir bedre og bedre kjent med produktene og løsningene du jobber med. Du kjenner igjen tidligere problemer fortere og du finner frem i dokumentasjonen fortere for hver gang fordi du har sett den mange ganger før.

Hvis du ikke er dyktig på feilsøking fra før, så blir du det. Eller så består du neppe prøvetiden.

 

En annen del av jobben går mye ut på styringer og reguleringer. Og PLS-er av forskjellig slag. Man har gjerne mye forskjellig utstyr og komponenter som trenger ulike programmer og liknende som skal lastes inn på PLS-ene etc. Gjerne er der noen småfeil eller manglende funksjoner som man enten retter opp i selv, eller får de på kontoret til å fikse for deg. Det er gjerne ekstra kjipt hvis det er en kritisk funksjon ikke virker klokken 4 om natten mens kunden henger over deg og kjefter og smeller (slikt skjer stadig). Og selv om problemene oppstår midt på dagen, er du gjerne så langt hjemmefra at backupen på kontoret har gått hjem for dagen.

 

 

Min typiske arbeidshverdag

Jeg jobber mye med commissioning - altså igangkjøring og testing av utstyr. I mitt tilfelle hovedtavler på skip, generatorer og store frekvensomformere.

Det første jeg gjør når jeg kommer til nye anlegg er å sjekke de for skader og liknende som gjør at jeg må bestille nye deler. Det er viktig at nye deler kommer fortest mulig for å ikke forsinke leveringen av prosjektet. Kunden min (som regel et verft) får kanskje dagbøter som overleveringen av skipet blir forsinket.

Når alt er sjekket og evt bestilt, starter testing av diverse signaler som kommuniserer mot andre deler av skipet. Hvert signal må testes og en drøss er som regel feilkoblet. Dette må man enten lete opp i selv, eller hvis verftet er ansvarlig for ekstern kobling, så må de finne ut av det. Personlig liker jeg å finne ut av det selv med mindre det tar for lang tid.

 

Når signalene er ferdig testet begynner man å testkjøre utstyret for å se hvordan det virker. (Så sant andre leverandørers utstyr som er avhengig av ditt er klart for testing).

 

Når man har testet, feilsøket, fikset, konfigurert, tunet, testet og testet litt til, så kommer man til forevisningen. Representanter fra verft, rederi og klasseselskap skal være tilstede når du viser frem at utstyret ditt virker i henhold til lover, regler og klassifiseringer. Her blir det av og til diverse "pikkmåling" mot de som føler de må måle pikken sin - med andre ord kunder eller klassepersonell som skal teste deg for hva du vet og motsi deg fordi du tar feil og de har rett. Dette er som regel litt kleint og ekkelt når man er nyutdannet og man blir tatt på senga av alskens spørsmål man ikke har peiling på. (Been there)

 

Når alt er klart drar man på prøvetur i noen dager og får stresstestet anlegget sitt. Hvis man er dyktig og heldig så blir prøveturen veldig avslappende. I motsatt fall så kan du si takk og farvel til søvn de neste dagene.

 

Mye av jobben går dessuten med på kommunikasjon mot de som har prosjektet "hjemme" på kontoret ettersom det alltid dukker opp ting som ikke rakk å bli med i prosjekteringsstadiet. Man sender også en shitload med mail til koordinatorer og andre som skal sørge for at deler og personell kommer dit de skal når de skal.

 

 

Når jeg drar på vanlige servicejobber er det andre typer problemer eller oppgraderinger som skal ordnes hos kunden. Da drar man verden rundt, kommer ombord i et skip eller en borerigg og blir møtt av noen som alltid er glad for å se deg (i motsetning til på commissioning). Man gjør som regel en liten fillejobb på et par timer eller en dag, og så reiser man halve verden hjem igjen.

 

 

 

Anbefalte forutsetninger

  • Du _bør_ ha systemforståelse
  • Det er greit å være tykkhudet. Du blir ofte utsatt for kjeftig og smelling og frustrasjon som trenger utløp
  • Du kommer langt med å være en type som klarer å tenke klart når du er stresset (Du skal f.eks safety-teste eller funksjonsteste utstyret foran kunden (f.eks verftet), kundens kunde (f.eks et rederi) og klasseselskap (f.eks Norske Veritas eller Russian Maritime Register of Shipping). Alle forveter at det fungerer, uten at de helt vet hvordan det skal fungere. Mange vet ikke engang helt hva de har bestilt)
  • Engelsk og liksomengelsk og peking-og-vifting-engelsk kommer godt med. (Selv om du kan engelsk, så kan sikkert ikke kunden i Kamerun engelsk)
  • Ordenssans er en fordel, men jeg jobber med mange vimser som likevel gjør en god jobb
  • Å være selvstendig er en viktig egenskap.

 

 

 

Andre fordeler


  •  
  • Mye reising til utypiske feriesteder rundt om i verden
  • Diettpenger fra reising utgjør over 100k i året. Skattefritt
  • Erfaringene du gjør deg som serviceingeniør innen elektro og automasjon er alltid gull verdt i utrolig mange bransjer. Du vil alltid ha en jobb å gå til.
  • Man utvikler sin egen karakter av de stadige utfordringene og tidspresset
  • Selv om man jobber mye har man også mye fri. Som regel har du minimum fri 6 mnd i året som serviceingeniør
  • Lønnen ligger mellom 700k og 1.5M, alt ettersom hvor du jobber og hvor mye du jobber. Noen prosjekter fører til utrolig mye overtid som gir utrolig mye penger.
  • Man er veldig selvstendig. Du har ingen sjef som forteller deg hva du skal gjøre, eller hvordan du skal gjøre den. Du får en flybillett og du vet at dit du kommer så skal du få noe til å virke. Så enkelt er det. Noen ganger er du helt alene, andre ganger har du andre kollegaer rundt deg som du jobber parallelt med.

Endret av Twinflower
  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hallois!

 

Siden det ikke har vært aktvitet i tråden siden juni våger jeg meg på en liten avsporing, iom at det er en del gode innlegg her fra folk med variert erfaring innen service/offshore..

 

Jeg er automasjonsingeniør med gode karakterer og referanser fra arbeidsgiver & klient hvor jeg var serviceingeniør (kun 2 år). Etter 2 år gikk jeg (av flere årsaker) lei av den jobben og har vært på reisefot i et års tid.

 

Nå har jeg begynt å orientere meg litt i arbeidsmarkedet igjen og satser på å finne meg jobb fra desember/januar. Det er servicejobb / offshore jeg har mest lyst på, og selvfølgelig fast turnus hadde vært gull.

 

Største utfordringen er at jeg har en del matallergier (bl.a. gluten og meieriprodukter), som ble en stor utfordring i forrige stilling. Da reiste jeg mye til et landanlegg her i norge hvor det var stor varians i kjøkkenpersonalets forståelse/kunnskap og de klarte ofte kludre til maten.. Jeg har hørt at offshore i Norge skal være mye bedre mtp maten, noen av dere som har meninger rundt dette og evt andre servicejobber som kan fungere uten å bli matforgiftet hver gang man er på jobb? ..Med god mat tenker jeg da hvor det er lett å få reint kjøtt/fisk (uten at de har blandet det med allslags sauser og andre kreativiteter) og grønnsaker..

 

I forrige jobb var det mest fokus på kontrollsystem for subsea juletrær og høyspentanlegg som ga disse strøm, men i neste jobb vil jeg gjerne ha noe mer PLS eller tankekrevende :)

Tror jeg kunne trivdes veldig bra i servicejobb hvor jeg får utvikle systemforståelse med spisskompetanse på arbeidsgivers utsyr og reise verden rundt på servicejobber - men med matallergier er min erfaring at det kan bli i overkant utfordrende å få til.

 

Håper dere vil dele litt erfaringer på maten deres har truffet på ved plattform i norge og utlandet, borerigger, div land osv.. Og da spesielt objektivt mtp allergi - ikkje om dere subjektivt likte maten ;)

 

 

På forhånd takk for alle erfaringer / tanker / tips dere kan komme med og aktuelle firma/stillinger å se etter :)

Lenke til kommentar

Om meg

Før jeg fyrer avgårde kan jeg fortelle om min jobb:

Serviceingeniør for et firma som leverer kraft- og automasjonsløsninger til skip og borerigger.

 

 

Selv om andreinnlegget i denne tråden virker ganske skremmende, så måtte jeg bare smile og si at jeg kjenner meg igjen.

Man har virkelig ansvar for mye dyrt utstyr.

 

 

 

Arbeidsforhold:

Jobben din er å hjelpe kunden med å feilsøke, testkjøre og konfigurere anlegget de har kjøpt fra ditt firma. Som regel er kunden ganske masete, og til tider frekk i kjeften. Spesielt i andre kulturer enn Norge kan de være ganske varmblodige (for å si det slik).

En ting jeg kan love deg, er at du ALLTID møter på utfordringer. For eksmpel feil i skjemategningene, komponenter som er blitt skadet under transport eller montering, komponenter som egentlig bare ryker til helvete, prosjektplanlegging som ikke har tatt høyde for ditt og datt, feilkobling fra de som har montert anlegget - osv osv osv. Alt dette er utfordringer du får på rekke og rad og må løses ASAP.

Alt handler om ASAP, spesielt for kunden som sjelden har forståelse for at alt ikke virker 100% på første forsøk.

 

Det som er fordelene er jo at du blir bedre og bedre kjent med ditt firmas produkter og løsninger. Du kjenner igjen tidligere problemer fortere, og du finner frem i dokumentasjonen fortere for hver gang fordi du har sett den ørten ganger før.

Hvis du ikke er dyktig på feilsøking fra før, så blir du det. Eller så består du neppe prøvetiden.

 

En annen del av jobben går mye ut på styringer. Altså PLS av forskjellig slag. Man har gjerne masse forskjellig utstyr og masse forskjellig programmer som skal lastes inn på utstyret. Gjerne er der småfeil etc som man enten retter opp i selv, eller får de på kontoret til å fikse for deg. Ekstra kjipt hvis en kritisk funksjon ikke virker klokken 4 om natten mens kunden henger over deg og kjefter og smeller (slikt skjer stadig).

 

 

Min typiske arbeidshverdag

Jeg jobber mye med commissioning - altså igangkjøring og testing av utstyr. I mitt tilfelle hovedtavler på skip, generatorer og store frekvensomformere.

Det første jeg gjør når jeg kommer til nye anlegg er å sjekke de for skader og liknende som gjør at jeg må bestille nye deler. Det er viktig at nye deler kommer fortest mulig for å ikke forsinke leveringen av prosjektet. Kunden min (som regel et verft) får kanskje dagbøter som overleveringen av skipet blir forsinket.

Når alt er sjekket og evt bestilt, starter testing av diverse signaler som kommuniserer med andre deler av skipet. Hvert signal må testes, og en drøss er som regel feilkoblet. Dette må man enten lete opp i selv, eller hvis verftet er ansvarlig for ekstern kobling, så må de finne ut av det. Personlig liker jeg å finne ut av det selv med mindre det tar for lang tid.

Når signalene er ferdigtestet så begynner man å testkjøre utstyret og se hvordan det virker. (Så sant andre leverandørers utstyr som er avhengig av ditt er klart for testing).

Når man har testet, feilsøket, fikset, konfigurert, tunet, testet og testet litt til, så kommer man til forevisningen. Representanter fra verft, rederi og klasseselskap skal være tilstede når du viser frem at utstyret ditt virker i henhold til lover, regler og klassifiseringer. Her blir det av og til diverse "pikkmåling" mot de som føler de må måle pikken sin - med andre ord kunder eller klassepersonell som skal teste deg for hva du vet og motsi deg fordi du tar feil og de har rett. Dette er som regel litt kleint og ekkelt når man er nyutdannet og man blir tatt på senga av alskens spørsmål man ikke har peiling på. (Been there)

 

Når alt er klart, så drar man på prøvetur i noen dager og får stresstestet anlegget sitt. Hvis man er dyktig og heldig så blir prøveturen veldig avslappende. I motsatt fall så kan du si takk og farvel til søvn de neste dagene.

 

Mye av jobben går dessuten med på kommunikasjon mot de som har prosjektet "hjemme" på kontoret. Man sender også en shitload med mail til koordinatorer og andre som skal sørge for at deler og personell kommer dit de skal når de skal.

 

 

Når jeg drar på vanlige servicejobber er det andre typer problemer eller oppgraderinger som skal ordnes hos kunden. Da drar man verden rundt, kommer ombord i et skip eller en borerigg og blir møtt av noen som alltid er glad for å se deg (i motsetning til på commissioning). Man gjør som regel en liten fillejobb på et par timer eller en dag, og reiser halve verden hjem igjen.

 

 

 

Anbefalte forutsetninger

  • Du _bør_ ha systemforståelse
  • Du kommer langt med å være en type som klarer å tenke klart når du er stresset (Du skal f.eks safety-teste eller funksjonsteste utstyret foran kunden (f.eks verftet), kundens kunde (f.eks et rederi) og klasseselskap (f.eks Norske Veritas eller Russian Maritime Register of Shipping). Alle forveter at det fungerer, uten at de helt vet hvordan det skal fungere. Mange vet ikke engang helt hva de har bestilt)
  • Engelsk og liksomengelsk og peking-og-vifting-engelsk kommer godt med. (Selv om du kan engelsk, så kan sikkert ikke kunden i Kamerun engelsk)
  • Ordenssans er en fordel, men jeg jobber med mange vimser som likevel gjør en god jobb
  • Å være selvstendig er en viktig egenskap.

 

 

 

Andre fordeler


  •  
  • Mye reising til utypiske feriesteder rundt om i verden
  • Diettpenger fra reising utgjør over 100k i året. Skattefritt
  • Erfaringene du gjør deg som serviceingeniør innen elektro og automasjon er alltid gull verdt i utrolig mange bransjer. Du vil alltid ha en jobb å gå til.
  • Man utvikler sin egen karakter av de stadige utfordringene og tidspresset
  • Selv om man jobber mye, så har man også mye fri. Som regel har du minimum fri 6 mnd i året som serviceingeniør
  • Lønnen ligger mellom 700k og 1.2M, alt ettersom hvor du jobber og hvor mye du jobber. Noen prosjekter fører til utrolig mye overtid som gir utrolig mye penger.
  • Man er veldig selvstendig. Du har ingen sjef som forteller deg hva du skal gjøre, eller hvordan du skal gjøre den. Du får en flybillett og du vet at dit du kommer så skal du få noe til å virke. Så enkelt er det. Noen ganger er du helt alene, andre ganger har du andre kollegaer rundt deg som du jobber parallelt med.

 

 

du jobber i Siemens?

Lenke til kommentar

nå ble jeg nysgjerrig. abb har jo sånne jobber. kan jo vere Kongsberg.

 

har en bror som tidligere reiste rundt i hele verden på service på skip. hoppet på i danmark og enda opp i spania. det ble veldig mye reise. han ble kjent i en del byer da han var innom mange av de samme plassene som i vietnam, bahamas, hellas, korea osv. han er ikke ingeiør, men veldig erfaren og dyktig skipselektriker. kommer ikke på ting av kurs og stillinger han ikke har hatt. i dag er han skipselektriker og han flere skip han mønstrer på. han er og lederen for alle de andre skipselektrikerne i rederiet, som holder til i Stavanger. han trenger ikke å reise heller. skipene ligger i heimbyen der han bur.

 

en ting jeg ser flere ganger med service folk som kommer ombord i skip, er at de løper å roter rundt i alle skap for å finne hovedbryteren til sitt system. ofte så får de seg karameller da de ikke tenker over strømmen i sitt system. jeg skulle bare, er en klassiker. men det er alltid gøyt å ha en servicemann under bygging av skip. da får man vite mer om systemet. men noen er veldig stille og kan lite engelsk. vanlig blandt italienske kongsberg folk. da jeg skulle utføre en hastejobb der koblingsboksen stod opp ned. dette var prefabrikert fra frabrikken. 3 trinns rov hangar dører. for å komme til så måtte vi opp med døra halvstilling for macgregor sin LARS tok hele plassen foran døra. for å få opp den døra så måtte jeg starte HPU og hele kontrollsystemet. da trenger man strøm. rederiet hadde tatt over skipet dagen før og hadde fått blackout i løpet av natta. de på vakt viste ikke hvordan de feedet over og starte generatorer. de såg på skjermen i ECR at de ikke hadde nok med landstrøm. å starte generator klarte de ikke. jeg ventet i flere timer at de skulle fikse problemet. til jeg startet nødgeneratoren selv og feedet den ned til MSB for å så slå inn hovedbryteren der. så var det opp igjen til driving rommet. starte hele systemet. alt dette bare for å styre noen spaker ved porten. veldig greit å ha en service mann som kan vise deg start prosedyren til systemet. jeg hatet en ting. det var en bryter i control skapet for å kvittere ut. lite leiketøy hele systemet. så tok den midtre trinnet av døra nedi skroget hele tiden sånn at den vinglet mye. trudde døra skulle knekke hele tiden.

Lenke til kommentar

Hva angår firma så er det veldig mange firma som har omreisende serviceingeniører.

Spesielt de som leverer avanserte løsninger innen automasjon og kraftstyring ettersom verftene ikke kan sette opp og få slike systemer til å virke på egen hånd (Ikke bare fordi de er avanserte, men fordi de gjerne bruker forskjellige leverandører fra installasjon til installsjon og ikke har ressurser til å skape og vedlikeholde kompetansen som trengs for å starte opp ørten forskjellige systemer).

 

Uansett, BRUKERFEIL blant mannskap er veldig utbredt. Selv årevis etter de har overtatt skipet/riggen vet enda ikke maskinister/elektrikere hvordan systemet deres fungerer. De ringer og maser om at noe ikke fungerer og vi må fly verden rundt for å fortelle de at dette står faktisk i manualen du skulle lest for 3 år siden.

 

Det er også klassisk det du sier om manglende kompetanse blant mannskap når det kommer til bruk av det elektriske anlegget. Dette gjelder spesielt dieselelektriske anlegg hvor altfor mange ikke har hatt dette som fag på skolen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hva angår firma så er det veldig mange firma som har omreisende serviceingeniører.

Spesielt de som leverer avanserte løsninger innen automasjon og kraftstyring ettersom verftene ikke kan sette opp og få slike systemer til å virke på egen hånd (Ikke bare fordi de er avanserte, men fordi de gjerne bruker forskjellige leverandører fra installasjon til installsjon og ikke har ressurser til å skape og vedlikeholde kompetansen som trengs for å starte opp ørten forskjellige systemer).

 

Uansett, BRUKERFEIL blant mannskap er veldig utbredt. Selv årevis etter de har overtatt skipet/riggen vet enda ikke maskinister/elektrikere hvordan systemet deres fungerer. De ringer og maser om at noe ikke fungerer og vi må fly verden rundt for å fortelle de at dette står faktisk i manualen du skulle lest for 3 år siden.

 

Det er også klassisk det du sier om manglende kompetanse blant mannskap når det kommer til bruk av det elektriske anlegget. Dette gjelder spesielt dieselelektriske anlegg hvor altfor mange ikke har hatt dette som fag på skolen.

 

Du skjønner ikke helt greia her tror jeg.

Service folk spesialiserer seg på ett lite området som feks, cargo systen, tavle, propulsion, navigasjon, tv, internett, kran, heis, alarmsystemer, hovedmotorer++++++ så er det enten skips elektrikeren eller maskinisten sin oppgave å kunne litt om alt, enkel feilsøking på alle systemene. Det er ikke tid til å lese alle manualene da det skal drives vedlike hold og feilsøking på alle systemene ombord på ett skip. Det er som regel i software feil service mann må kontaktes, elektriker måler bare in og utganger på plc.

 

Vi feilsøker selv i et døgn også må service mann ringes da det kan koste flere 100000 om skipet skulle gå offhire.

 

Det som er synd er at mannskapet blitt som regel behandla dårlig av rederiene så det er mange som slutter. (Rederiet nekter og gi mannskapet kursing blandt annet) Og det er få som henger opp merking på den komponenten hvordan feilen skal løses sånn at det blir enkelt for nestemann som begynner i rederiet å finne feilen. Derfor kan det bli mange dumme telefoner også.

Lenke til kommentar

Det er da vitterlig ikke for mye å forvente at skipselektrikere og maskinister har et minimum av kunnskap om hvordan man skal drifte et dieselelektrisk anlegg og forstå hva som er lurt og ikke lurt ved bruken av det?

 

At de ikke skal kunne alt om hvert eneste system ombord forstår alle, men sentrale systemer bør de kunne drifte på en forsvarlig måte både i normale og i kritiske/unormale situasjoner.

Lenke til kommentar

Det er da vitterlig ikke for mye å forvente at skipselektrikere og maskinister har et minimum av kunnskap om hvordan man skal drifte et dieselelektrisk anlegg og forstå hva som er lurt og ikke lurt ved bruken av det?

 

At de ikke skal kunne alt om hvert eneste system ombord forstår alle, men sentrale systemer bør de kunne drifte på en forsvarlig måte både i normale og i kritiske/unormale situasjoner.

 

Det er klart at de som operer et fremdriftsanlegg må ha forståelse for utstyrets funksjoner og klare begrensninger. Dette har selvsagt de fleste elektrikere og maskinister da dette tross alt en del av jobben deres. (merk; en del av jobben, blant mange andre viktige funksjoner ombord).

 

Det tar for eksempel minimum 11 år med erfaring og videre utdanning før en har nok erfaring til å løse ut maskinsjef sertifikat. I løpet av denne tiden har han/hun trolig opparbeidet seg en kompetanse langt utover minimumskravene. En serviceingeniør / elektriker eller maskinist med god erfaring er også stort sett dyktig i sin jobb.

 

Bilmekanikeren her i bygden har alltid kjappe og gode løsninger på problemer, men så har han også lang erfaring i faget sitt! Men å kjøre bil, det kan han knapt nok ikke, hehe.. Tar du poenget mitt? Alle "normale" oppegående mennesker med litt yrkesstolthet yter godt i sine jobber når de har litt "ballast" i faget. Dette gjelder frisøren min, tannlegen, samt serviceingeniøren som hjalp meg her ombord med et finurlig problem tidligere i år.

 

Hilsen en vanlig dødelig 1.Maskinist, som også jobber som service teknikker i en annen bransje når han er hjemme på fri. God helg :)

Endret av Cm8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Interessant tråd.

 

Jeg lurer på om dette er et yrke jeg skal vurdere til høsten. Motivasjonen er 2-4 offshore og jeg har vurdert petroleumsteknologi, men ser for meg at dette kan være noe jeg hadde trivst med også, så jeg skal undersøke nærmere. Har ingenting i mot å reise, faktisk har jeg lyst til å reise. Er veldig selvstendig av natur, har god engelsk og er tidligere vant til å jobbe under mye stress (ikke at det er et mål).

 

Er det automasjonsingeniør som er veien å gå for et slikt yrke? Er det muligheter for å få fast rotasjon offshore i en slik stilling eller er det kun random turer verden over? :)

 

Takk!

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Interessant tråd.

 

Jeg lurer på om dette er et yrke jeg skal vurdere til høsten. Motivasjonen er 2-4 offshore og jeg har vurdert petroleumsteknologi, men ser for meg at dette kan være noe jeg hadde trivst med også, så jeg skal undersøke nærmere. Har ingenting i mot å reise, faktisk har jeg lyst til å reise. Er veldig selvstendig av natur, har god engelsk og er tidligere vant til å jobbe under mye stress (ikke at det er et mål).

 

Er det automasjonsingeniør som er veien å gå for et slikt yrke? Er det muligheter for å få fast rotasjon offshore i en slik stilling eller er det kun random turer verden over? :)

 

Takk!

 

 

I norge vil det nok være mere random ivertfall, dem som går 2/4 er fagarbeidere som gjør den fysiske jobben. Det eneste jeg har sett av rene ingeniører, har vert folk som har vert ute 2-3 dager i forbindelse med mapping av turbiner, kretskort iforhold til subsea o.l. her har derimot grovt 50% vert folk uten ingeniørutdannelse, men kurset innenfor respektive selskap.

 

Du burde forøvrig ikke se deg blind på reising heller, greit nok dersom man får en dag på "fri" når man er på reise, men generelt er all reise dautid. Greit nok dersom man er flere, men som serviceingeniør kjører man somregel sololøp, og har bare seg selv. Selv med strålendes sol og sandstrender, sitter man fort igjen med følelsen av at man bare venter på å fullføre jobben og komme seg hjem. Venting på flyplasser, elendige taxisjåfører, dårlig vær, utsatte helikopterreiser og nærmest ett stress for å nå frem i tide.

 

For å sitere en lengre oppe, det å reise halve verden rundt for å jobbe en halv dag er ikke noe for envær.

Endret av alfred2244
Lenke til kommentar

I mitt firma leverer vi som regel systemer som krever mer enn én serviceingeniør.

Da er vi alt fra 2-30 personer på site og har det veldig sosialt.

Vi møtes rundt frokosten og sitter og prater om løst og fast, jobber sammen hele dagen og etter jobb så drar vi ut og spiser og drar som regel innom en pub eller tre før man legger seg og starter på neste syklus.

 

Selve reisedagene er man som regel alene, noe jeg egentlig trives med. Har man god kjemi med noen så går det greit å tilbringe 20-30-40 timer sammen på reis, men hvis ikke kan det bli litt travelt (synes jeg iallefall).

 

 

edit: Forøvrig så sitter jeg akkurat nå i Kina, på dekket til et enormt drillskip med 5-6 andre fra Norge samt noen fra andre nasjoner. Da har jeg ikke inkludert 1000 kinesere og 50-60 andre serviceingeniører fra andre firmaer.

 

Dagene går for det meste i PLS-programmering av frekvensomformere og interface mot drillingsystemet (for min egen del altså). Det har blitt svært mye site-engineering ettersom dette er en gjenoppstart av et konkursprosjekt. Det er så ekstremt mange endringer og modifiseringer at alt har blitt reprogrammert, reengineeret og redokumentert på site. (forøvrig svært lærerikt)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...