Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dusje fire-fem ganger daglig - tvangstanker?


Reeve

Anbefalte innlegg

Hei, i en tråd på diskusjon der det blir diskutert hvor mange ganger i uken man dusjer, kom det en bruker som sier han dusjer 4-5 ganger daglig. Dette blir det nå diskutert om er tvangstanker eller ei. Han sier selv det ikke er det, men jeg og andre mener det i det minste grenser til tvangstanker, spesielt når vi inkluderer begrunnelsen hans for å dusje:

 

Morgen - Går man på skolen uten å dusje føler man seg jo helt j*vlig.

Etter skolen - tenk på alle folkene man har vært borti på skolen som ikkje har dusjet! Ekkelt:S

Etter trening - trener av og til to ganger daglig, og dusjer etter hver gang. Regner også me gymnastikk på skolen her.

Kveld - Må dusje før man legger seg. Som en eller annen sa her tidligere, tenk på hvordan sengene deres ser ut!

 

Så det blir som regel 4 ganger om dagen da :)

 

Tenker spesielt på den som er uthevet. I tillegg reagerer jeg på dusj før han legger seg, til tross for at han har dusjet etter trening. Også at han dusjer både kveld før han legger seg, og før han går på skolen. Her også burde det holdt med en av delene.

 

Hva tenker dere? Det er vel sikkert noen brukere på diskusjon som enten er utdannet eller tar utdanning innenfor linjer som kan svare godt på dette spørsmålet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo helt klart tvangstanker. Det er ikke nødvendig å dusje 4 ganger om dagen, derfor gjør heller ikke 99% av befolkningen det (estimert fordi jeg aldri har hørt om folk så dusjer så mye). Ser personen du skriver synes det er ekkelt "å ha vært borti folk som ikke har dusjet" - den tanken slår ikke meg engang. Han velger å tro at folk ikke dusjer og er innsmurt med basselusker.

 

Nei, dette er ikke tvangstanker, han dusjer jo bare fordi han ikke synes det er deilig å føle seg "skitten" Hadde det vært fordi han "måtte" altså var helt avhengig av å dusje for å fungere og ikke dusjet uten noen spesiell grunn, hadde dette vært en liten tvangstanke.

 

Hva er tvangstanker og tvangshandlinger?

Tvangstanker (obsesjoner) er uønskete, påtrengende, gjentatte og uimotståelige tanker, følelser, ideer eller fornemmelser. De oppleves vanligvis som vonde, skremmende og/eller truende

Tvangshandlinger (kompulsjoner) er handlinger som en person føler seg tvunget til stadig å utføre, selv om han/hun er bevisst om at det egentlig ikke er nødvendig

Tvangshandlingene reduserer den følelse av ubehag/ angst som forskjellige situasjoner påfører personen (skitt ved vasketvang, f eks.)

 

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/symp...inger-3094.html

Lenke til kommentar

Brød: For det første, så må jeg gratulere deg med å argumentere mot deg selv i ett og samme innlegg. bra jobbet.

 

Du skriver jo faktisk at tvangstanker er UØNSKEDE, PÅTRENGENDE og UIMOTSTÅELIGE handlinger, som f.eks. å måtte sjekke at alle dører er lukket/låst selvom man akkuratt låste dem, som det gikk en dokumentar om på TV2 for noen måneder siden. Personen det er snakk om her dusjer fordi han føler seg skitten og han føler et velbehag når han gjør det, det er ikke en uønsket handling, og heller ei uimotståelig da jeg er sikker på at han klarer seg med å dusje to ganger daglig uten å gå inn i sjokk.

 

Ergo, føler han seg ikke tvunget til å dusje sykelig mange ganger iløpet av en dag, men gjør det av velbehag, altså det er en grunn til det.

 

QED

Lenke til kommentar
Brød: For det første, så må jeg gratulere deg med å argumentere mot deg selv i ett og samme innlegg. bra jobbet.

 

Du skriver jo faktisk at tvangstanker er UØNSKEDE, PÅTRENGENDE og UIMOTSTÅELIGE handlinger, som f.eks. å måtte sjekke at alle dører er lukket/låst selvom man akkuratt låste dem, som det gikk en dokumentar om på TV2 for noen måneder siden. Personen det er snakk om her dusjer fordi han føler seg skitten og han føler et velbehag når han gjør det, det er ikke en uønsket handling, og heller ei uimotståelig da jeg er sikker på at han klarer seg med å dusje to ganger daglig uten å gå inn i sjokk.

 

Ergo, føler han seg ikke tvunget til å dusje sykelig mange ganger iløpet av en dag, men gjør det av velbehag, altså det er en grunn til det.

 

QED

Jeg ser du henger deg opp i den øverste setningen jeg quotet til. Det står ikke at tvangstanker ER uønskede påtrengende og uimotståelige handlinger, det står at det kan være det, som med resten som står i samme setning, derav følelser, ideer eller fornemmelser. Du kan vel lese?

Lenke til kommentar

Les innlegget ditt en gang til du, fordi det jeg ser er nemmelig at det stårfølgende:

 

Tvangstanker (obsesjoner) er uønskete, påtrengende, gjentatte og uimotståelige tanker, følelser, ideer eller fornemmelser. De oppleves vanligvis som vonde, skremmende og/eller truende.

 

Hva er tvangstanker og tvangshandlinger?

Tvangstanker (obsesjoner) er uønskete, påtrengende, gjentatte og uimotståelige tanker, følelser, ideer eller fornemmelser. De oppleves vanligvis som vonde, skremmende og/eller truende

Tvangshandlinger (kompulsjoner) er handlinger som en person føler seg tvunget til stadig å utføre, selv om han/hun er bevisst om at det egentlig ikke er nødvendig

Tvangshandlingene reduserer den følelse av ubehag/ angst som forskjellige situasjoner påfører personen (skitt ved vasketvang, f eks.)

 

Slik som jeg ser det, og slik som personen legger det frem, er det verken Uønsket, Påtrengende eller uimotståelig for han og dusje så ofte, kun for gledens skyld.

 

Er det tvangstanker å onanere 4-5 ganger daglig?

Endret av Loev
Lenke til kommentar
Les innlegget ditt en gang til du, fordi det jeg ser er nemmelig at det stårfølgende:

 

Tvangstanker (obsesjoner) er uønskete, påtrengende, gjentatte og uimotståelige tanker, følelser, ideer eller fornemmelser. De oppleves vanligvis som vonde, skremmende og/eller truende.

 

Hva er tvangstanker og tvangshandlinger?

Tvangstanker (obsesjoner) er uønskete, påtrengende, gjentatte og uimotståelige tanker, følelser, ideer eller fornemmelser. De oppleves vanligvis som vonde, skremmende og/eller truende

Tvangshandlinger (kompulsjoner) er handlinger som en person føler seg tvunget til stadig å utføre, selv om han/hun er bevisst om at det egentlig ikke er nødvendig

Tvangshandlingene reduserer den følelse av ubehag/ angst som forskjellige situasjoner påfører personen (skitt ved vasketvang, f eks.)

Ser ut som vi har en liten misforståelse her. Dette er så klart tvangshandlinger, ikke tvangstanker. Blandet begrepene der litt. Tvangstanker er det nok ikke, men utvilsomt tvangshandlinger. Det var tvangshandlinger jeg i utgangspunktet hadde uthevet.

 

Er det tvangstanker å onanere 4-5 ganger daglig?

Om man onanerer 4-5 ganger hver dag, vil jeg kalle det en tvangshandling, ja.

Endret av Brød
Lenke til kommentar

Ut frå definisjonen til Brød er ikkje dette tvangshandlingar. Personen det gjeld meiner det er nødvendig å dusje så ofte, han seier ikkje at han må, men veit det ikkje er nødvendig.

 

Tvangshandlinger (kompulsjoner) er handlinger som en person føler seg tvunget til stadig å utføre, selv om han/hun er bevisst om at det egentlig ikke er nødvendig

 

Han har derimot ei oppfatning av andre menneske som kanskje ikkje er heilt realistisk, kva me skal kalle det, veit eg ikkje. :)

Lenke til kommentar

Isåfall, om han skal holde på med slik dusjing, så bør han i alle fall bare bruke shampo maks en gang for dagen for håret sin skyld, og helst ikke bruke såpe mer enn én gang heller. Huden tørkes jo ut, og litt bakterier er bare bra. Blir syk av å være så syk på bakterier. Jeg ligner litt på fyren det er snakk om når det gjelder håndvask, men det er jo da heldigvis litt i mindre skala. Jeg forstår hvordan han har det, men det beste her er å ta seg litt i skinnet og rett og slett "kaste seg i gjørmen" én gang, og så igjen, og så igjen til han merker at det ikke er livsfarlig.

Lenke til kommentar
Etter skolen - tenk på alle folkene man har vært borti på skolen som ikkje har dusjet! Ekkelt:S

 

Her seier han, rett ut, at han meiner han er borti mange ekle folk i løpet av ein dag. Om det er rett eller ei er ein annan sak, men han gjer det fordi han meiner det er nødvendig. Slik eg les din definisjon burde det stått noko som "synes andre jeg møter er ekle/skitne, selv om jeg vet at de dusjer, de også...".

Lenke til kommentar

Om det er tvangstanker eller tvangshandlinger er ikke godt å si ut i fra det vi vet om personen, men det som vel kan sies med god sikkerhet er vel at det ikke er sundt å dusje så mange ganger om dagen. Det med såpe osv selvfølgelig. Ellers er det jo usedvanlig miljøfiendtlig. To ganger holder i massevis, om morran og etter trening(ene).

Lenke til kommentar
Er vel litt ufint aa diskutere hvorvidt noen lider av tvangstanker eller ikke?

Jeg avslører ikke hvem det er, og jeg linker heller ikke til tråden. Jeg ser ikke hvorfor dette skal være et problem. Jeg kunne sikkert inkludert brukernavnet hans, da han selv vet jeg opprettet denne tråden, og ikke ser ut til å ha noen som helst problemer med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Personen det gjeld meiner det er nødvendig å dusje så ofte, han seier ikkje at han må, men veit det ikkje er nødvendig.

Er dette nevnt i den aktuelle tråden?

Jeg vet ikke om han selv sier han må, men utifra mitt inntrykk så tror jeg at han føler et sterkt ubehag om han f.eks. ikke dusjer etter skolen, selv om det ikke har vært noe gym eller annen trim som kunne gitt god grunn for å dusje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt klart tendenser til tvangstanker ja, ingen tvil om det.

Sånt er faktisk ikke sunt siden det er veldig viktig for kroppen at den har litt skitt på seg nå og da. Viktig for immunforsvaret sånt. Selv har jeg hørt at man ikke bør dusje mer enn tre ganger per uke, dersom man ikke trener selvfølgelig. Selv om det kan virke på noen som helt ekkelt.. Kroppen har uansett godt av å bli kjent med bakteriekulturer så man ikke blir syk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...