Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dusje fire-fem ganger daglig - tvangstanker?


Reeve

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å skille mellom tvangstanker og vrangforestillinger? For dette høres mer ut som sistnevnte.

Handlingene er nemlig ikke noe vedkommende er nødt til å gjøre for å unngå å gå på veggen, men mer en forestilling om at alt og alle er skitne og ekle. Det er ikke nødvendigvis en bedre tilstand, men jeg vil tro man må ta tak i det på en annen måte enn å prøve å overbevise vedkommende om å dusje sjeldnere (altså "angripe" handlingene). Det virker mer naturlig å prøve å overbevise han om at ting ikke er så skittent og ekkelt som han forestiller seg, og hvor mye skit man egentlig bør kunne takle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det vanlig å skille mellom tvangstanker og vrangforestillinger?

Absolutt. Men sier ikke mer, det er etter min vurdering litt off-topic og den interesserte kan finne ut mer via f.eks. Wikipedia.

 

 

Tvangstanker og tvangshandlinger opptrer gjerne sammen. "Obsessive-Compulsive Disorder" på engelsk. Obsessions tilsvarer tvangstanker, compulsions tvangshandlinger.

 

Tilfellet med den konkrete brukeren ønsker jeg ikke å uttale meg om.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...