p0pc0rn Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 (endret) Ok skal prøve å forklare så enkelt som mulig. Vi har to tv'er i huset. En oppe i stua og en i kjellern. På tegning 1 er huset sett ovenfra hvor vi har en parabol som henger på husveggen som jeg tror tv'en oppe i stua får signaler fra. Så står den andre plantet i hagen hvor tv'en i kjellern får signaler fra. Tegning 2 er huset sett innvending hvor tv 1 får som sagt signalene fra canal digital parabolen. Og tv 2 får fra den i hagen. Men om jeg setter min tv (3) i motsatt ende i kjellerenden, er det muligheter for å få noe tv signaler inn på denne uten og begynne og borre hulle i gulv og vegger? EDIT: Ikke heng dere opp i tegningene. Det beste jeg fikk til Endret 12. januar 2010 av p0pc0rn
Glennski Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Det går fint. Du må bare skjøte den slik at den blir lang nok, eventuelt legge en helt ny ifra parabol, da skjøter ikke er noe gunstig i TV-verden. Dette pga tap i skjøter ligger på oppmot 7-10dB.
p0pc0rn Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Skrevet 12. januar 2010 Men det er det at om jeg skal legge en ny kabel fra tv til parabol er jeg nesten avhengig av å borre noe hull i vegger
Svinks Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 (endret) Joda. Dersom du skal legge kabel fra ute til inne er det greit å bore. Men du kan også tre kabelen gjennom en ventil, eller bruke flat kabel i klem i et vindu. Eller du kan bruke digitalt bakkenett med inneantenne, men da bør du ha gode mottakingsforhold, og både folk som beveger seg i rommet og mobiltelefoner kan forstyrre signalet. Hva er grunnen til at du ikke vil bore? Har du ikke, eller kan ikke få låne en drill? Får du ikke lov av huseier? Se også denne tråden i rett forum: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1189643&hl= Endret 12. januar 2010 av Svinks
sinnaelgen Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 hvis du skal se parabol og har flere tver på samme parabol så trenger du en dekoder pr tv. det mest lønnsomme er ofte en parabol med dekoder til hver tv. hvis ikke så ender du med å se samme kanal på flere av tvene
p0pc0rn Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Skrevet 12. januar 2010 Grunnen er nok at huseier helst ikke vil. Men om det er nød så går det nok. Nå er ikke jeg helt inne på dette tv greiene, så om jeg bare vil ha NRK1,2,TV2,TvNorgem, de "standard"kanalene må jeg ha noe slags dekoder eller bokser av noe slag?
nomore Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Ja, enten kabel TV, RiksTV, IPTV eller parabol. Alle disse krever tuner/dekoder.
sinnaelgen Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 enkelte kabel tv selskaper sender en så lenge noen analoge kanaler ( som tven kan dekode direkte ). hvilke har jeg ikke oversikt over da jeg har selv bruker altibox før man velger kanal løsning så kan det være lurt å sjekke prisen. rikstv blir for dyrt hvis du bare velger noen få kanaler framfor å velge en pakke.
p0pc0rn Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Skrevet 12. januar 2010 Så det lureste for meg er kanskje som på tegningen og trekke kabel fra parabolen som henger på veggen og inn på rommet? Borre et hull i veggen da og i tv'n så er alt i boks?
Hårek Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Det er ikke bare å koble seg på en parabol som allerede er i bruk. Du må i så fall bytte hode til et med flere utganger. Parabolmottagere må ha hver sin tilkobling til hodet.
p0pc0rn Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Skrevet 12. januar 2010 Men i korte trekk her...punkt etter punkt, hva er det jeg trenger for og få inn kanaler med canal digital og en ca pris på dette?
Glennski Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Du må enten fjerne punkt 1 og lage det som punkt 3. Beholder du punkt 1 må du utvide parabolen til en med 3 uttak hvis du ikke har det. Så må du kable bort til tv'en, skaffe deg en dekoder, lage avtale med Canal Digital og dermed har du TV klar til bruk
p0pc0rn Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Skrevet 12. januar 2010 (endret) Da er jeg med! Takker for alle svar EDIT: Forresten, forskjellen på kabel-tv og parabol? Føler meg litt dum men jeg har desverre null peil! Endret 12. januar 2010 av p0pc0rn
Hårek Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Forskjellen er at med parabol må du sette opp antenne, mens med kabel må du tilkobles et anlegg i nabolaget. Det avhenger helt av lokale forhold om man kan velge.
sinnaelgen Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 det spørs hva du vil vite. foruten det som sier seg selv er at signalene går vi parabol antennen bare en vei , mens et kabelselskap kan signalene gå begge veiene. derfor kan kabelselskapen gi deg noen flere tjenester. det lureste er nok å sjekke det selv. her er en kort forklaring: viasatt er et rent parabolselskap. de har noen tjenster som gjør deg avhengig av internet . men du kan ikke få internett fra dem canal digital tilbyr tv kanalene både via parabol og kabel ( som er avhengig at noen har ordnet med kabel der fra før ) .dette er ofte brukt i boligbyggelag. canal digitla tilbyr også Internett via tv kabelen. rikstv bruker vanlig antenne for å ta imot signalene ( jeg tar det med slik at du forstår sammenhengen). så har man get og altibox som sender signalene via kabel . her brukes ofte fiberkabel. samen med canal digital kan man også få fasttelefonlinjen gjennom disse selskapene. altibox og get tilbyr også filmleie via fjernkontrollen . som du ser så er det ikke bare forskjell mellom parabol kabel-selskapene men forskjell mellom de forskrekkelige kabel-selskapene. canal digital viasat get altibox nå er jeg ikke helt sikker på om det er direkte rett å si at altibox er et kabelselskap da mange lokale tilbydere bruker det for å tilby tvkanaler, internett og telefon
p0pc0rn Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Skrevet 12. januar 2010 Om jeg ikke er expert på dette området nå så har jeg hvertfall lært noe, å takker for det og all hjelp som jeg har fått Da er det ikke noe mer jeg lurer på...enda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå